Iranian Agriculture News Agency

حمایت فائو از فیلیپین برای مقابله با تغییرات آب و هوا

فائو برای سازگاری با تغییرات آب وهوا به کشاورزان فیلیپینی کمک می کند

تغییرات آب و هوایی به عنوان تهدیدی برای بخش کشاوزی به شمار می‌آید، بنابراین فیلیپین در راستای کاهش اثرات منفی آن،‌ به طرح چند ملیتی برای تقویت ظرفیت های دولت برای برنامه ریزی، سرمایه گذاری در راستای انجام استراتژی در برابر تغییرات آب و هوایی پیوسته است .

فائو برای سازگاری با تغییرات آب وهوا به کشاورزان فیلیپینی کمک می کند

تغییرات آب و هوایی به عنوان تهدیدی برای بخش کشاوزی به شمار می‌آید، بنابراین فیلیپین در راستای کاهش اثرات منفی آن،‌ به طرح چند ملیتی برای تقویت ظرفیت های دولت برای برنامه ریزی، سرمایه گذاری در راستای انجام استراتژی در برابر تغییرات آب و هوایی پیوسته است .

به گزارش ایانا به نقل از وب سایت فائو طرح یادشده تحت عنوان " طرح ملی یکپارچه سازی کشاورزی (NAP-AG) " نام گرفته است و توسط سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) پشتیبانی می‌شود. این طرح روی چگونگی مدیریت استراتژیک خطرات اقلیمی تمرکز دارد. همچنین با هدف سرعت بخشیدن به شیوه های کاهش خطرات طولانی مدت و میان مدت در سطح سیاست ‌های صنعت کشاورزی مربوط به جوامع کشاورزی و ماهیگیری در نظر گرفته شده است .

خوزه لوئیس فرناندز José Luis Fernández ، نماینده فائو در فیلیپین، گفت : " در این چند سال اخیر توفان‌ها و خشکسالی ‌های شدیدی را تجربه کرده‌ایم و آگاه هستیم که این تهدیدها برای صنعت کشاورزی ادامه دارد و همچنین روی مسایلی ملی مانند امنیت غذایی، رشد اقتصادی و ریشه کن کردن فقر روستایی، هم تاثیرگذار است . "

آلیشیا ایلاگا Alicia Ilaga ، مدیر بخش سیستمهای تغییرات آب و هوایی (بخشی که طرح‌هایی را در جهت سازگاری و کاهش اثرات تغییرات اب وهوایی در حوزه کشاورزی اجرا می کند) وزارت کشاورزی فیلیپین، گفت: " به دلیل این که کشاورزی تاثیر زیادی روی اقتصاد دارد بنابراین برای سازگاری این بخش با تاثیر تغییرات ای وهوایی به شدت نیازمند سرمایه‌گذاری است . "

فائو فعالیت‌اش را از طریق NAP-AG ، با وزارت کشاورزی فیلیپن ، کمیسیون تغییرات آب و هوا و وزارت علوم و فناوری جوی فیلیپین ، اداره ژئوفیزیک و نجوم آغاز کرده است. این در حالی که،‌ مراحل اولیه برنامه شامل مشارکت در ارزیابی‌ و سنجش استراتژی های فعلی مربوط به توسعه کشاورزی و فرآیندهای تامین بودجه با هدف به حداقل رساندن خطرات ناشی از تغییرات آب و هوا خواهد بود .

از جمله کارهای دیگر نشان دادن گسترش ناامنی غذایی به علاوه ترویج مکانیسم کاهش خطر در جوامع کشاورزی و ساحلی است. همچنین قرار است به عنوان بخشی از این طرح، برنامه توسعه سازمان ملل متحد (United Nations Development Programme :UNDP) نیز هدایت سیاست تطبیق تغییرات آب و هوا و کاهش خطر بلایا و مدیریت در طرح نوسازی کشاورزی و شیلات فیلیپین را بر عهده بگیرد .

ایلاگا افزود: "ما به این مسئله آگاه هستیم که اجرای اقدامات سازگاری آب و هوا، به ویژه تغییرات سیستمیک علاوه بر بودجه ملی مستلزم، حمایت خارجی است. بنابراین این گزینه را تحت برنامه NAP-Ag ، قرار داده‌ایم. که شامل کنوانسیون ساختاری سازمان ملل درباره تغییرات اقلیم است (٢)، که کشورهای عضو مسوولیت های مشترک اما متمایز و متفاوت بر عهده دارند. در این راستا کشورهای توسعه یافته متعهد می شوند تا از طریق تسهیلات جهانی محیط زیست و صندوق آب و هوای سبز به کشورهای در حال توسعه کمک کنند ."

فیلیپین، با توجه به ارزیابی دانشگاه محیط زیست و امنیت بشر سازمان ملل متحد در سال 2015، در رتبه سوم مربوط به میزان ریسک‌پذیری در برابرخطرات آ ب و هوایی جای گرفت. این ارزیابی شامل ریسک پذیری 171 کشور در برابر خطرات طبیعی می شد .

با وجود این که فیلیپین، یکی از آسیب‌پذیرترین کشورها دربرابر تهدیدات اقلیمی است. اما از جمله کشورهایی است، برای ایجاد ظرفیت‌های سازمانی و مدیریت و کاهش خطرات ناشی از مخاطرات طبیعی و تغییر آب و هوا گام‌هایی برداشته است .

بر این اساس قرار است NAP-Ag ، اقداماتی را با توجه به نتایج مربوط به چند پروژه که به طور مشترک توسط فائو و وزارت کشاورزی فیلیپین از سال 2009 انجام شده، انجام دهد که شامل ظرفیت سازی برای سازگاری دربرابر تغییرات آب و هوایی با توجه به بودجه اهداف توسعه هزاره، تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری ژاپن و نشان دادن اثرات‌اش روی اتطباق با تغییرات آب وهوایی و امنیت غذایی ، همچنین تقویت مدیریت ریسک‌پذیری آب و هوایی در منطقه Bicol Region تحت همکاری فنی بین FAO و دولت؛ و تدوین استراتژی مدیریت کاهش خطر پذیری بلایا تحت یک برنامه چند ساله که توسط کمک‌های انسانی و مدنی کمیسیون اروپا ، و طرح ملی لا نینا (La Niña ) برای بخش کشاورزی و ماهیگیری انجام می‌شود .

برنامه NAP-Ag چهار ساله است که بودجه آن توسط وزارت حفاظت از محیط زیست، طبیعت و ساخت انرژی هسته ای ایمن در آلمان از طریق طرح بین المللی مربوط به این نهاد و در حوزه آب و هوا تامین می شود و تا به امروز، در هشت کشور از جمله فیلیپین، کنیا، نپال، تایلند، اوگاندا، اوروگوئه، ویتنام و زامبیا اجرا شده است. این کشورها همچنین یودجه‌ای در حوزه آب و هوا از طریق تسهیلات جهانی محیط زیست و صندوق آب و هوای سبز دریافت خواهند کرد .

فرناندز گفت: "فائو متعهد شده تا با حمایت از دولت ها برای تحقق اولویت توسعه گام بردارد. ما اعلام می کنیم که در حال حاضر کشاورزی و سازگاری تغییرات آب و هوا از مسایل مهم برای دستیابی به 17 هدف توسعه پایدار است که توسط کشورهای عضو سازمان ملل متحد، اتخاذ شده است. "

ترجمه: فرحناز سپهری

http://www.fao.org/philippines/news/detail/en/c/444954/

پی‌نوشت :

1- Integrating Agriculture in National Adaptation Plans (NAP-Ag)

٢ - United Nations Framework Convention on Climate Change,: کنوانسیون تغییرات آب و هوا با نام رسمی کنوانسیون ساختاری سازمان ملل درباره تغییرات اقلیم، یکی از مباحث مهم همایش زمین یا اجلاس «ریو» در سال ۱۹۹۲ در خصوص محیط زیست و توسعه محسوب می شود. این کنوانسیون در سال ۱۹۹۲ میلادی در نیویورک منعقد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید