Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد:

طرح تعادل‌بخشی دشت‌ها بدون بودجه ماند/ حذف 10 هزار حلقه چاه غیرمجاز

افت سفره‌آب‌های زیرزمینی دولت را بر آن داشت تا اعتبارات طرح تعادل‌بخشی را به‌شدت افزایش دهد و تلاش کند برداشت از منابع آب زیرزمینی در ایران کاهش یابد، اما محمد حاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از عدم تخصیص اعتبار به این پروژه مهم خبر داد.

طرح تعادل‌بخشی دشت‌ها بدون بودجه ماند/ حذف 10 هزار حلقه چاه غیرمجاز


افت سفره‌آب‌های زیرزمینی دولت را بر آن داشت تا اعتبارات طرح تعادل‌بخشی را به‌شدت افزایش دهد و تلاش کند برداشت از منابع آب زیرزمینی در ایران کاهش یابد، اما محمد حاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از عدم تخصیص اعتبار به این پروژه مهم خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در جمع خبرنگاران گفت: کل اعتبار طرح تعادل‌بخشی در سال جاری 400 میلیارد تومان بود که تاکنون هیچ مبلغی برای آن اختصاص نیافته است.

محمد حاج‌رسولی‌ها افزود: طی پنج تا شش ماه اخیر تلاش شده با استفاده از منابع داخلی شرکت مدیریت منابع آب، برنامه‌های طرح تعادل‌بخشی را اجرایی کنیم، اما متأسفانه به‌دلیل عدم پرداخت اعتبارات، حقوق پرسنل گشت‌های بازرسی آب با تأخیر طولانی پرداخت می‌شود و در روند فعالیت‌های آنها اختلال ایجاد شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود 30 تا 40 درصد برنامه‌های مربوط به طرح تعادل‌بخشی را اجرا کرده‌ایم و به تبع آن حدود 120 میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار هستیم. 70 تا 80 میلیارد تومان نیز از اعتبارات داخلی این شرکت برای اجرای پروژه‌های طرح تعادل‌بخشی هزینه شده است.

حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی، امسال باید 20 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود می‌شد که تاکنون فقط 10 هزار حلقه مسدود شده است. هفت‌هزار کنتور نیز باید روی چاه‌ها نصب می‌کردیم که فقط سه‌هزار حلقه چاه کنتوردار شده؛ البته قول‌های مساعدی برای تخصیص اعتبار به ما داده شده است.

به گفته وی، با حذف 10 هزار حلقه چاه غیرمجاز و کنترل اضافه‌برداشت‌ها، 690 میلیون مترمکعب بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی جبران شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به بارش‌های مناسب اخیر تأکید کرد: هنوز 29 درصد نسبت به بلندمدت با کاهش بارش روبه‌رو هستیم و بارش در کل حوضه‌های آبریز کشور نسبت به میانگین بلندمدت منفی است.

حاج‌رسولی‌ها از مدیریت مناسب سیلاب در بارش‌های اخیر خبر داد. به گفته وی، 600 میلیون مترمکعب آب با مدیریت مناسب این سیلاب‌ها ذخیره‌سازی شده است.

حاج‌رسولی‌ها حجم فعلی مخازن سدهای کشور را 22 میلیارد و 340 میلیون مترمکعب اعلام کرد و یادآور شد: ذخایر سدها 13 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، در حالی که ورودی سدها کاهش یافته و خروجی از این سازه‌های بتنی در 70 روز اخیر به‌دلیل کشت پاییزه خیلی نسبت به سال قبل بیشتر بوده است.

وی درباره اعمال محدودیت برای کشت پاییزه محصولات کشاورزی عنوان کرد: محدودیت عمده کشاورزی مربوط به حوضه آبریز زاینده‌رود و درودزن در استان فارس است.

این مقام مسئول از برگزاری همایش حقوق آب با همکاری امین‌زاده، معاون سابق حقوقی ریاست جمهوری خبر داد.

به گفته حاج‌رسولی‌ها، قانون توزیع عادلانه آب در سال 61 با تکیه بر سیاست خودکفایی در محصولات کشاورزی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و امروز احساس می‌شود که این قانون نیازمند اصلاح است.

وی در پایان اضافه کرد: در همایش فردا دوشنبه (حقوق آب) حدود 700 تا 750 نفر از دستگاه‌های اجرایی، نظارتی، مقامات سیاسی و نمایندگان مجلس حضور خواهند یافت و درباره مباحث مختلف حقوق آب بحث و تبادل نظر انجام می‌شود.

این همایش در مرکز اجلاس سران برگزار خواهد شد./

L-950914-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید