Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل آفات سازمان حفظ نباتات کشور در واکنش به ادعای مسئولان شهرداری اهواز به ایانا خبر داد:

تکذیب حساسیت‌زا بودن هرس گیاه کنوکارپوس در خوزستان

با وجود آنکه گفته می‌شود هرس گیاه کنوکارپوس در استان خوزستان عامل حساسیت مردم استان خوزستان در چند روز اخیر شده است، سازمان حفظ نباتات کشور این فرضیه را تکذیب کرد.

تکذیب حساسیت‌زا بودن هرس گیاه کنوکارپوس در خوزستان


با وجود آنکه گفته می‌شود هرس گیاه کنوکارپوس در استان خوزستان عامل حساسیت مردم استان خوزستان در چند روز اخیر شده است، سازمان حفظ نباتات کشور این فرضیه را تکذیب کرد.

مدیرکل آفات سازمان حفظ نباتات کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره بیماری تنفسی که در استان خوزستان عده زیادی را راهی مراکز درمانی کرده است و گفته می‌شود که از هرس درختی به نام کنوکارپوس حادث شده است، گفت: کنوکارپوس‌ها گیاهانی هستند که در 20 سال اخیر به کشور وارد شده‌اند و از درختان همیشه سبز محسوب می‌شوند.

کرامت‌الله اکبرپور افزود: هرس این درختان به‌دلیل آنکه همچون شمشادها همیشه سبز هستند، زمان خاصی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در بیشتر فضاهای شهری مناطق جنوبی کشور همچون استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و خوزستان کشت شده‌اند.

اکبرپور ادامه داد: در هیچ جای دنیا گزارشی مبنی بر آنکه هرس درختان باعث بیماری تنفسی می‌شود، ارائه نشده است.

وی تصریح کرد: در زمان هرس مقداری جزئی اسانس از این گیاه در فضا پخش می‌شود که مشکل‌زا بودن آن برای انسان‌ها به هیچ‌عنوان در هیچ منبع علمی گزارش نشده است.


هرس گونه کنوکارپوس زمان خاصی ندارد و تنها برای فرم‌دهی انجام می‌شود

مدیرکل آفات سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: هرس این گیاهان تنها به‌منظور فرم‌دهی انجام می‌شود و علاوه بر آن در استان خوزستان تنها در چهار بلوار مرکزی استان از این گیاه کشت شده است.

اکبرپور تأکید کرد: ممکن است مسائل زیست‌محیطی دیگری همچون آلودگی‌های گاز و سایر عوامل باعث بروز بیماری‌های تنفسی مردم استان خوزستان شده باشد، اما علمی نیست که بخواهیم آن را به دلیل هرس کردن این گونه از گیاهان نسبت دهیم.

وی در پایان اظهار داشت: گیاه کنوکارپوس درختی است که در مناطق کم‌آب جهان همچون دبی، سالیان سال است کشت شده و در مقابل کم‌آبی بسیار مقاوم است و علاوه بر آن در برخی مناطق دنیا جنگل‌هایی از این نوع گیاه داریم که در هیچ‌یک از آنها بیماری تنفسی و حساسیت‌زا بودن آن گزارش نشده است.

گفتنی است، برخی مسئولان خدمات شهری شهرداری اهواز هرس این درختان را عامل حساسیت باران‌های پاییزی در اهواز برشمردند، در حالی که سازمان حفظ نباتات کشور آن را تکذیب کرده است و باید به‌دنبال عوامل دیگر زیست‌محیطی که ممکن است در آب و هوای منطقه خوزستان وجود داشته باشد،‌بگردیم./

M-950914-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید