Iranian Agriculture News Agency

تدبیر دولت، پرتقال های سرما زده مازندران را نقد کرد


ساری - ایرنا - کمتر از یک هفته پس از برف و سرمای کم سابقه پائیزی در مازندران که سبب سرمازدگی بخشی از محصول مرکبات شد، دولت تدبیر و امید دستور خرید پرتقال در حال فاسد شدن باغداران استان را صادر کرد.

جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که دولت از فردا جمعه هر کیلوگرم پرتقال درجه 3 باغداران را که قابل مصرف برای تازه خوری نیست ، پنج هزار و 500 ریال خریداری می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران پنجشنبه شب به خبرنگار ایرنا گفت که خرید این نوع پرتقال از باغداران به شرکت تعاونی روستایی به عنوان مباشر محول شده است.
دلاور حیدرپور افزود : باغداران نکا ،میاندرود و ساری در اولویت عرضه پرتقال درجه 3 به کارخانه های فراوری مرکبات هستند.
وی گفت: دیگر شهرستان های استان نیز در صورت داشتن پرتقال های ضایعاتی و تلخ شده بر اثر یخ زدگی، می توانند با عقد قرار داد با شرکت تعاونی روستایی، محصول خود را تحویل 2 کارخانه ای بدهند که برای این منظور انتخاب شده اند.
رئیس جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر این که منابع مالی برای خرید این نوع پرتقال تامین شده است، اظهار کرد: باغداران در برداشت مرکبات سالم خود عجله نکنند.
** هفته آینده ، آغاز ذخیره سازی پرتقال شب عید
حیدرپور همچنین گفت که از هفته آینده خرید و ذخیره کردن پرتقال شب عید نیز به صورت گسترده در استان آغاز می شود.
وی نیاز شب عید کشور به پرتقال را حدود 40 تا 45 هزار تن اعلام کرد و افزود: به طور یقین با اجرای خرید و ذخیره سازی این میوه، بازار دلالی مرکبات در مازندران تا حدودی ساماندهی می شود.
پارسال حدود 35 هزار تن پرتقال شب عید در مازندران از سوی شرکت تعاونی روستایی خریداری، ذخیره سازی و در استان های کشور توزیع شد.
حیدر پور به اهمیت ساماندهی بازار مرکبات استان مازندران اشاره کرد و گفت: مرکبات پس از برنج نقش مهمی در درآمد کشاورزان و اقتصاد استان دارد.
برفی که دوشنبه شب اول آذر ماه امسال در مازندران باریدن گرفت و تا پنجشنبه شب هفته پیش ادامه داشت، علاوه بر خسارت سنگین به بخش کشاورزی باعث، قطعی آب، گاز، برق و تلفن همراه برخی مناطق شده بود.
بارش برف سنگین پائیزی و کاهش دما تا 16درجه زیر صفر سبب یخ زدگی محصولات کشاورزی از جمله مرکبات و کیوی در استان شد. کارشناسان جهاد کشاورزی میزان خسارت به باغ های مرکبات را 30 درصد برآورد کرده اند .
بازار دلالی مرکبات در مازندران به دنبال برف و سرمای شدید هفته پیش در استان رونق گرفت. برخی از باغداران برای در امان ماندن محصولشان از سرما اقدام به برداشت پرتقال و نارنگی کردند و عرضه مازاد به بازار سبب کاهش شدید قیمت شده است.
واسطه های بازار مرکبات در پی این سرمای ناگهانی و بر خلاف اظهارات کارشناسی ،برای کاهش و تعیین قیمت دلخواه چنین القا کرده اند که با توجه به آسیب پذیر شدن محصول بر اثر یخ زدگی ،نگهداری و عرضه محصول در پایان سال با هدف افزایش قیمت، حتی در صورت بالا رفتن قیمت، ضرر بیشتری را متوجه باغداران خواهد کرد.
در چنین شرایطی، با تصمیم شورای تنظیم بازار استان مازندران، خرید پرتقال تلخ و درجه سه در دستور کار قرار گرفت تا باغداران بیشتر از این متضرر نشوند.
مازندران 110 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که امسال پیش بینی شده بود بیش از 2 میلیون و 500هزار تن محصول از آنها برداشت شود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید