Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل حوضه‌های آبریز دریای خزر و ارومیه خبر داد:

کاهش 74 درصدی بارش در حوضه آبریز ارومیه/ برنامه رهاسازی 370 میلیون مترمکعب از ذخیره سدها

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و ارومیه گفت: با وجود افت 74 درصدی بارش حوضه آبریز ارومیه در سال آبی جاری، تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته، 34 سانتی‌مترافزایش داشته است.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و ارومیه گفت: با وجود افت 74 درصدی بارش حوضه آبریز ارومیه در سال آبی جاری، تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته، 34 سانتی‌مترافزایش داشته است .

به گزارش ایانا به نقل از پاون، سیدمرتضی موسوی مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و ارومیه در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، با اشاره به تراز 1270.47 متری سطح آب دریاچه که در مدت مشابه در سال گذشته 1270.13 بوده است، افزود: هم اکنون تراز دریاچه حدود 34 سانتیمتر بالاتر از تراز سال قبل است .

وی با اشاره به اینکه وضعیت بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تا به امروز 23 میلیمتر ثبت شده است، گفت: این میزان در مقایسه با سال آبی گذشته 74 درصد و نسبت به میانگین درازمدت 52 درصد کاهش داشته است .

موسوی درباره اقدامات وزارت نیرو در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: در راستای مصوباتی که دولت یازدهم برای احیای دریاچه ارومیه در سال آبی 96-95 در دستور کار خود دارد قرار است، 8 درصد نسبت به سال‌های مبنا که در سومین سال اجرای آن هستیم و به صورت تجمعی تا 24 درصد، کاهش مصارف را از طریق سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه اعمال کنیم .

وی همچنین یادآور شد: پیش‌بینی شده تا مصارف کشاورزی امسال نیز با شرایط بهینه تری در پایاب سدها به اجرا در آیند .

مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و ارومیه اضافه کرد: حداقل رهاسازی آبی را که می‌توان از سدها برای احیای دریاچه ارومیه در سال آبی جاری پیش بینی کرد 370 میلیون مترمکعب است و چنانچه شاهد بارش‌ها و روان‌آب‌های خاصی در منطقه باشیم، بدون اعمال افزایش در سایر مصارف، می‌توان میزان رها سازی از سدها را برای دریاچه، به‌طور متناسب افزایش داد .

وی ادامه داد: وزارت نیرو برنامه‌ریزی کرده است تا 716 میلیون مترمکعب آب را برای مصارف کشاورزی از محل سدها اختصاص دهد .

موسوی با بیان اینکه بنا به کمبودهای مالی، اعتبارات برای پروژه‌ها و رفع موانع انتقال آب از حوضه‌های مجاور به دریاچه ارومیه به موقع پرداخت نشده و به همین دلیل لایروبی رودخانه‌ها و مرمت و بازسازی تاسیسات آبی نیز به تعویق افتاده اظهار امیدواری کرد: برای اجرایی شدن حداکثرآبرسانی به پیکره آبی دریاچه ارومیه،‌ اعتبارات مورد نیاز در ماه‌های باقیمانده سال به واحدهای اجرایی تزریق شود تا شرایط مطلوب تری برای دریاچه ارومیه فراهم شود .

وی تصریح کرد: هم اکنون شرکت‌های آب منطقه ای از محل اعتبارات داخلی خود، در حال لایروبی رودخانه‌های همجوار هستند .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید