Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام دبیرکل خانه کشاورز در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

باغداران از اطلاع‌رسانی ناقص و زودهنگام، بیش از سرمازدگی زیان دیدند

انتشار اطلاعات ناقص و زودهنگام و در مواردی متناقض برخی از مسئولان درباره یخ‌زدگی مرکبات، بیش از سرمازدگی باعث زیان و از بین رفتن حقوق باغداران شد.

باغداران از اطلاع‌رسانی ناقص و زودهنگام، بیش از سرمازدگی زیان دیدند


انتشار اطلاعات ناقص و زودهنگام و در مواردی متناقض برخی از مسئولان درباره یخ‌زدگی مرکبات، بیش از سرمازدگی باعث زیان و از بین رفتن حقوق باغداران شد.

قائم‌مقام دبیرکل خانه کشاورز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه برخی از اظهار نظرات غیرمسئولانه بوده است، گفت: استان مازندران بیش از 23 هزار و 756 کیلومترمربع مساحت دارد و یخ‌زدگی تنها در بخشی از شرق این استان اتفاق افتاده است، اما اظهار نظرهای غیرکارشناسی برخی از مسئولان دولتی به شکلی بود که به‌نظر می‌رسید تمام درختان مرکبات خسارت دیده‌اند.

عنایت‌الله بیابانی با تأکید بر اینکه این شکل از اظهار نظرها نوعی جوسازی علیه باغدار و تولیدکننده است، افزود: انتشار اطلاعات ناقص و زودهنگام و در مواردی متناقض درباره یخ‌زدگی باغ‌های مرکبات بیش از سرمازدگی به باغداران زیان وارد کرد، زیرا زمینه سوءاستفاده دلالان را فراهم کرد.

وی بیان کرد: هنوز زمان برداشت مرکبات در منطقه غرب مازندران آغاز نشده و در شرق مازندران نیز تنها نارنگی‌ها برداشت شده است، اما دلالان با بهانه سرمازدگی مرکبات و عنوان یخ‌زدگی میوه‌ها، قیمت‌ها را کاهش و شرایط بازار را به زیان تولیدکننده تغییر داده‌اند.

قائم‌مقام دبیرکل خانه کشاورز ادامه داد: حال با شرایطی که برای باغدار ایجاد کرده‌اند، لازم است دولت هرچه سریع‌تر ورود پیدا کند و با تعیین قیمت ثابت، آن بخش از محصولاتی که دچار سرمازدگی شده‌اند را خریداری و به کارخانه‌های فرآوری انتقال دهد.

بیابانی خواستار پرداخت یارانه به باغداران خسارت‌دیده در شرق استان مازندران شد و اضافه کرد: در این منطقه پایه برخی درختان در زیر سنگینی برف شکسته است و یخ‌زدگی جزئی نیز در میوه‌های تعدادی از درختان بخشی از باغ‌ها دیده می‌شود. با توجه به کاهش قیمت مرکبات، باغداران این منطقه نیاز به کمک دارند و بهتر است این کمک در قالب یارانه پرداخت شود.

وی در پایان با بیان اینکه ایران در تولید مرکبات دارای مزیت و نباید گذاشت این مزیت از دست برود، اظهار داشت: ما قبل از این نیز تجربه تغییر دما ناگهانی در شمال کشور و باغ‌های مرکبات را داشته‌ایم و باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای مقابله با تکرار دوباره این وضعیت فراهم می‌شد و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت می‌گرفت تا اکنون شاهد شکستگی پایه درختان، یخ‌زدگی میوه‌ها و حضور فرصت‌طلبان نباشیم./

G-950909-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید