Iranian Agriculture News Agency

حمایت 585 میلیارد دلاری کشورهای OECD از تولیدکنندگان بخش کشاورزی

کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در سال‌های 2013 تا 2015 میلادی سالانه با اختصاص 585 میلیارد دلار از تولیدکنندگان بخش کشاورزی حمایت کرده‌اند.

حمایت 585 میلیارد دلاری کشورهای OECD از تولیدکنندگان بخش کشاورزی


کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در سال‌های 2013 تا 2015 میلادی سالانه با اختصاص 585 میلیارد دلار از تولیدکنندگان بخش کشاورزی حمایت کرده‌اند.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی با اشاره به پایش شرایط و سیاست‌های حمایتی کشورهای عضو (OECD) و نه اقتصاد نوظهور از بخش کشاورزی گفت: با وجود شرایط مناسب اقلیم و آب و خاک در تولید مواد غذایی، رویکرد سیاستی در این گروه از کشورها بر حمایت از تولیدکنندگان کشاورزی تأکید دارد.

سیدحسن کاظمی با بیان اینکه شماری از این گروه کشورها دارای اهداف صریح خودکفایی غذایی هستند، افزود: کشور چین از خود کفایی 95 درصدی گندم و برنج حمایت می‌کند و همچنین کشور روسیه طرح خودکفایی غلات، شکر، روغن گیاهی، گوشت، شیر، پنیر و محصولات آبزی را در سطح 80 تا 95 درصد تعیین کرده است.

وی با اشاره به اینکه کشور سوئیس نیز بدون قید و شرط اهداف خودکفایی غذا را پیگیری می‌کند، ادامه داد: کشور اندونزی دستیابی به خودکفایی در تولید برنج، ذرت، سویا، شکر، گوشت گاو را هدف‌گذاری کرده است.

کاظمی بیان کرد: علاوه بر این، کشورهای نروژ، سوئیس، کره، ایسلند و ژاپن همچنان به حمایت از کشاورزان در سطوحی حدود 50 درصد دریافتی ناخالص کشاورزان ادامه می‌دهند.

وی میزان حمایت کشور ترکیه از بخش کشاورزی را بالاتر از میانگین‌های حمایت کشورهای OECD عنوان کرد و یادآور شد: کشور کره تقریباً سه برابر بیشتر از میانگین حمایت کشورهای OECD از تولیدکنندگان بخش کشاورزی خود حمایت می‌کند.

رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی با بیان اینکه بر اساس مطالعات صورت‌گرفته در بیشتر کشورهای OECD حمایت از تولیدکننده غالب است، عنوان کرد: در کشور آمریکا علاوه بر حمایت از تولیدکننده، حمایت از مصرف‌کنندگان مواد غذایی نیز از طریق برنامه کمک غذایی تکمیلی و سایر برنامه‌های کمک غذایی در دستور کار قرار دارد.

کاظمی با اشاره به اینکه در کشورهای OECD درصد حمایت تولیدکننده نسبت به ارزش تولید محصولات کشاورزی (PSE) در سال 2015، به بالاترین سطح سطح پس از سال 2006 میلادی رسیده است، اضافه کرد: این تغییر اخیر به‌طور عمده به‌دلیل تحولات بازار ازجمله تحرکات در قیمت‌های جهانی محصولات کشاورزی و نرخ‌های ارز اتفاق افتاده است.

وی اظهار داشت: سیاست‌های کشاورزی در این گروه از کشورها در بیشتر موارد، موجب اعمال مالیات بر مصرف‌کنندگان مواد غذایی شده، هرچند که میزان آن در این کشورها بین یک تا 40 درصد متفاوت است.

کاظمی تأکید کرد: سهم پرداخت‌ها به کشاورزان از ارزش تولید در گروه کشورهای عضو (OECD) بیش از 60 درصد برآورد شده است.

وی تصریح کرد: کشورهای OECD در سال‌های 2013 تا 2015 میلادی سالانه به‌طور متوسط 585 میلیارد دلار از تولیدکنندگان کشاورزی حمایت کرده‌اند و مبالغ بیشتری به میزان 87 میلیارد دلار نیز در زمینه حمایت از خدمات عمومی بخش کشاورزی هزینه کرده‌اند.

رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی با بیان اینکه مطالعه تجارب کشورهای پیشرو و صنعتی به‌ویژه کشورهای دارای مزیت‌های طبیعی و نسبی در تولید محصولات کشاورزی بر ضرورت توجه ویژه به تولید و تولیدکنندگان مواد غذایی و بخش کشاورزی تأکید می‌کند، خاطرنشان کرد: حمایت کشورهای OECD از تولیدکنندگان مواد غذایی و بخش کشاورزی نشان می‌دهد که به موازات پیشرفت‌های صنعتی و راهبری اقتصاد آزاد و عضویت در سازمان تجارت جهانی ( WTO )، موضوع حمایت از بخش کشاورزی مغفول نمانده و با اتخاذ سیاست‌های هدفمند و اثربخش، پایداری تولید و منابع پایه و ایجاد انگیزه مضاعف با جدیت در دستور کار دولت‌ها قرار دارد.

35 کشور شمال و جنوب آمریکا، حوزه آسیا پاسفیک و اقتصادهای نوظهور نظیر ترکیه، شیلی و مکزیک با هدف هم‌افزایی در توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی در قالب سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD فعالیت می‌کنند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید