Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران در گفت‌وگو با ایانا:

بهترین شیر کشور، شیرخشک صادراتی می‌شود/ ممانعت وزارت آموزش و پرورش، از توزیع شیر باکیفیت در مدارس

اتحادیه دامداران، مشکلات نحوه خرید حمایتی شیرخام را تشریح کرد.

بهترین شیر کشور، شیرخشک صادراتی می‌شود/ ممانعت وزارت آموزش و پرورش، از توزیع شیر باکیفیت در مدارس


اتحادیه دامداران، مشکلات نحوه خرید حمایتی شیرخام را تشریح کرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: متأسفانه نحوه اجرای طرح خرید حمایتی شیرخام از دامداران به گونه‌ای رقم می‌خورد که باکیفیت‌ترین محصول به شیرخشکی تبدیل می‌شود که قرار است به کشورهای خارجی صادر شود.

علیرضا عزیزاللهی با اشاره به اینکه روزانه حدود 900 تن شیرخام در راستای این طرح از دامداران جذب می‌شود، افزود: به‌دلیل سیاستی که در طرح وجود دارد و ممانعت از ورود شیرخشک تولید شده به بازار داخلی، شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که این محصول سهم کشورهای خارجی می‌شود و مصرف‌کنندگان داخلی از ماده اولیه آن که کیفیت مطلوبی نیز دارد، محروم مانده‌اند.

وی بیان کرد: این در حالی است که اکنون شیری که در مدارس توزیع می‌شود، بی‌کیفیت‌ترین نوع محصول تلقی شده و سزاوار دانش‌آموزان کشور نیست.

به گفته عزیزاللهی، با این حال، وزارت آموزش و پرورش، از بهبود کیفیت شیر توزیعی مدارس ممانعت کرده و به هر علتی که باشد، تمایلی برای ارتقای کیفیت شیر ندارد. البته اتحادیه نیز به این وزارتخانه اعلام کرده که توانایی تأمین بهترین محصول را دارد، اما هنوز اقدامی از طرف مسئولان مربوطه انجام نگرفته است.

وی معتقد است: با این روش نمی‌توان نسل آینده را به افزایش مصرف شیر ترغیب کرد، چرا که وقتی دانش‌آموزان از همان دوران نوجوانی با محصولات این‌چنینی مواجه می‌شوند، چگونه باید از آنها انتظار داشت که در بزرگسالی، نسبت به این محصول مغذی، حسن نیت داشته باشند؟

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران تأکید کرد: بنابراین اگر می‌شد بین سازمان تعاون روستایی ایران و وزارت آموزش و پرورش، ارتباطی برای این منظور برقرار شود، قطعاً تأثیری مطلوب و در خور توجه در بهبود کیفیت شیر مدارس اتفاق می‌افتاد.

عزیزاللهی با بیان اینکه اجرای طرح خرید حمایتی شیرخام، یکی از طرح‌های مطلوب و لازم‌الاجرا است، اظهار داشت: از ابتدای اردیبهشت‌ماه، تاکنون به ارزش حدود 120 میلیارد تومان شیرخام از دامداران در قالب این طرح تحویل گرفته‌اند که تنها 65 تا 70 درصد مبلغ آن از محل فروش خامه و شیرخشک تولیدی با دامداران تسویه شده و سازمان تعاون روستایی، چیزی حدود 50 میلیارد تومان به تولیدکنندگان بدهکار است.

وی عنوان کرد: ادامه طرح، مستلزم تأمین مالی کافی و پرداخت به موقع دستمزد به دامداران است، اما متأسفانه تاکنون به‌دلیل مشکلاتی که در تأمین اعتبار از طرف دولت صورت گرفته، نارضایتی‌هایی را به همراه داشته که امید می‌رود با تدابیر لازم و مقتضی، این مشکل نیز حل شود./

V-950903-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید