Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با ایانا:

نوسانات قیمتی، اجازه بهبود ضریب تبدیل در صنعت طیور را نمی‌دهد/ ثبات قیمت‌ها حداقل برای یک سال

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، بروز نوسانات قیمتی را عامل اصلی پایین بودن ضریب تبدیل عنوان کرد.

نوسانات قیمتی، اجازه بهبود ضریب تبدیل در صنعت طیور را نمی‌دهد/ ثبات قیمت‌ها حداقل برای یک سال


یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، بروز نوسانات قیمتی را عامل اصلی پایین بودن ضریب تبدیل عنوان کرد.

عضو هیأت علمی علوم طیور دانشگاه تربیت مدرس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: نوساناتی که در نرخ‌های مختلف نهاده‌های مورد نیاز این صنعت اتفاق می‌افتد، اجازه بهبود ضریب تبدیل را نمی‌دهد.

فرید شریعتمداری با اشاره به اینکه معضل نوسانات نرخ‌ها تنها در بخش نهاده‌ها خلاصه نمی‌شود، افزود: از طرف دیگر، قیمت محصول نهایی در بازار نیز ثبات نداشته و تولید کننده همیشه بین این دو وزنه متغیر، سرگردان است.

به گفته وی، همین افت و خیزهای قیمتی، عامل مهمی در نحوه ذهنیت فعالان در تصمیم‌گیری برای جیره‌نویسی می‌شود. به عبارتی جیره‌نویس، سعی می‌کند برای کاهش هزینه‌ها و در نظر گرفتن احتمال افزایش نرخ در آینده نزدیک، به‌گونه‌ای جیره را تنظیم کند که پارامتر هزینه، در اولویت قرار گرفته و متغیرهای دیگر مانند کیفیت، حجم و مسائلی از این دست، از اهمیت کمتری برخوردار باشند.

عضو هیأت علمی علوم طیور دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد: بنابراین اکنون تنها بستن جیره با هزینه معقول، دغدغه اصلی ذهن جیره‌نویسان را تشکیل می‌دهد و همین عامل، مانع بزرگی برای بهبود ضریب تبدیل محسوب می‌شود.

شریعتمداری معتقد است: در کنار این نوسانات، بیماری‌هایی نیز وجود دارد که به‌صورت پراکنده، اتفاق می‌افتد و پایه‌های ثبات در پرورش طیور را بیش از پیش متزلزل می‌کند.

وی وجود برنامه بلندمدت در این صنعت را لازم ندانست و بیان کرد: همین که تصمیم‌گیران عرصه طیور، بتوانند حداقل برای یک سال، ثبات را به بازار نهاده و محصول نهایی پیوند بزنند و قیمت‌ها را به گونه‌ای فریز کنند تا مرغدار بتواند برای این مدت کوتاه، برنامه‌ریزی داشته باشد، کافی است.

شریعتمداری در پایان اظهار داشت: با توجه به نیازی که برای واردات نهاده‌ها احساس می‌شود و فراز و نشیب‌هایی که در تجارت مرغ وجود دارد، برقراری ثبات بلندمدت، امری است دست‌نیافتنی. به همین دلیل، باید به برنامه‌های کوتاه مدت یک ساله دل خوش کرد./

V-950903-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید