Iranian Agriculture News Agency

پهنه بندی کشت مرکبات در استان ها اجرا می شود

ایرنا : معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت که پهنه بندی کشت مرکبات در استان ها تهیه و اجرایی می شود.

«محمد علی طهماسبی» در نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی مازندران در ساری افزود: با توجه به تغییرات آب و هوایی و بروز سرما، خسارت هایی به مرکبات مازندران قطب تولید این محصول در کشور وارد می شود.
وی با تاکید بر اینکه تغییرات آب و هوایی مساله غیر قابل پیش بینی و کنترل است، ادامه داد: اما برای مصون نگهداشتن مرکبات کشور نیاز است تا اقدامات در زمینه پهنه بندی و کشت این محصول در دیگر نقاط لحاظ شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به تجربه کشورهای دیگر همچون آمریکا در این خصوص اشاره کرد و افزود: به دلیل تغییرات آب و هوایی در این کشور اقداماتی برای کشت مرکبات در دیگر مناطق رویشی انجام شد.
وی اظهار داشت: این شیوه باعث می شود تا از بین رفتن مرکبات کشور و بروز خسارات ناشی از سرما به این محصول جلوگیری شود.
طهماسبی از مازندران به عنوان قطب تولید مرکبات کشور یاد کرد و گفت که پیش بینی سال های قبل برای تولید انبوه و مازاد در کشور امسال محقق شده است.
وی میزان تولید مرکبات کشور را چهار میلیون و 700 هزار تن اعلام کرد و افزود: بیشتر این میزان تولید مربوط به مازندران است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی از کشاورزی به عنوان بخش آسیب پذیر نام برد و گفت: مازندران نیز به خاطر دارا بودن مرکبات بخصوص مرکبات دیر رس از استان های تنش زا و آسیب پذیر محصولات به شمار می رود.
*** 30 درصد میوه کشور در تهران توزیع می شود
عضو هیات مدیره تعاون روستایی کشور نیز دراین جلسه گفت: 30 درصد میوه تولیدی کشور در پایتخت توزیع و توسط شهروندان تهرانی مصرف می شود.
«عباس علی آبادی» با اشاره به آغاز خرید مرکبات در کشور، افزود: خرید محصولات باغ های خرد و کوچک برای حمایت و کمک به باغداران در اولویت قرار دارند.
وی از صادرات به عنوان یکی از راهکارهای حل مشکل مازاد تولید مرکبات کشور یاد کرد و گفت که امسال مرکبات به عراق صادر می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید