Iranian Agriculture News Agency

با همکاری یکپارچه میان نهادهای ذی‌نفع و پژوهشگران؛

نظام‌های تحقیقاتی کشاورزی آفریقا را متحول می‌کند

استراتژی کشاورزی به‌عنوان یک تعهد اجتماعی برای کسب و کار؛ حالا رؤسای جمهوری کشورهای آفریقایی، در حال تغییر سیاست‌ در جهت تحول کشاورزی به‌عنوان یک نیروی تازه برای رشد هستند.

نظام‌های تحقیقاتی کشاورزی آفریقا را متحول می‌کند


استراتژی کشاورزی به‌عنوان یک تعهد اجتماعی برای کسب و کار؛ حالا رؤسای جمهوری کشورهای آفریقایی، در حال تغییر سیاست‌ در جهت تحول کشاورزی به‌عنوان یک نیروی تازه برای رشد هستند.

به گزارش ایانا از وب‌سایت SciDev.Net ، برای مثال رئیس جمهوری نیجریه به همراه گروه مطالعاتی‌اش در حوزه توسعه، برنامه‌‌ای همراه با دستور کار تحول کشاورزی تدوین کرده که نشان از آن دارد چه اندازاه اولویت دادن به کشاورزی برای دولت مهم است.

همچنین دانشمندان و پژوهشگران در یک کارگاه سه روزه در مؤسسه بین‌المللی کشاورزی گرمسیری ( IITA: International Institute of Tropical Agriculture )، (15-17 نوامبر) در نیجریه گردهم آمدند تا به بررسی نقش پژوهش برای خودکفایی و امنیت غذایی در این قاره بپردازند.

Nteranya Sanginga ، مدیرکل IITA ، گفت: "این نشست که بزرگ‌ترین چالش مؤسسه در این قاره به‌شمار می‌رود، می‌تواند پاسخی باشد به رهبرانی که دنبال چگونگی تغییرات در حوزه کشاورزی هستند."

وی گفت: "هفته پیش با اعضای مجلس سنا نیجریه دیدار کردم و آنها خواستار چگونگی تغییر کشاورزی این کشور بودند. همچنین با رئیس جمهوری بنین در همین ارتباط دیداری داشتم، اما چگونه این اتفاق می‌تواند رخ دهد؟ آیا برنامه‌هایی که ما در حال انجام آن هستیم پاسخگو است؟ چه درس‌هایی باید به کار ببریم و در چه مواردی ناموفق بوده ایم؟"

دانشمندان و پژوهشگران در این نشست، درباره این که پژوهش می‌تواند بخش کشاورزی این قاره را تغییر دهد صحبت کردند و گفتند که نظام‌های پژوهشی با ایجاد ساختارهای لازم می‌توانند دانشمندان و محققان را از یک‌سو و سیاستگذاران و کشاورزان را از سوی دیگر، برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری با هدف حل چالش‌ها مرتبط و همراه هم کند.

Kwesi Atta-Krah ، مدیر IITA در برنامه‌های تحقیقاتی ( CGIAR ) در زمینه تحقیقات کشاورزی مناطق استوایی و مرطوب، می‌گوید: "کشاورزی در آفریقا در حال حاضر با پتانسیل پایین، تنگناهای نهادی و چالش‌های بیولوژیکی روبه‌رو است که حل این مشکل، همگرایی سیستم‌های مختلف را می‌طلبد."

وی ادامه داد: "ما باید میان تحقیقات و سیاست همراه با ملاحظه نیازهای اجتماعی و اهداف خود ارتباط برقرار سازیم و این امر نیازمند رویکردی یکپارچه میان ذی‌نفعان است."

به باور وی، سیستم تحقیقاتی فقط در زمینه برداشت زیاد و میزان عملکرد محصول نیست، بلکه روی تمام مسائل درگیر کشاورزی و رفاه کشاورزان متمرکز بوده و راجع به آنها بحث می‌کند.

همچنین Asamoah Larbi ، نماینده IITA در غنا و کارشناس سیستم‌های کشاورزی، اشاره می‌کند که آنچه کشاورزی آفریقا برای تغییر نیاز دارد، سرمایه‌گذاری کافی روی بخش‌های تحقیقات کشاورزی و تقویت آنها است./

ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.scidev.net/


پی‌نوشت:

1- Consultative Group for International Agricultural Research : متشکل از سازمان‌ها و همکاری پژوهشگران در زمینه تحقیقات امنیت غذایی، افزایش مواد غذایی، بهبود منابع طبیعی و اکوسیستم است که با همکاری نزدیک با مؤسسه‌های ملی و منطقه‌ای، سازمان های جامعه مدنی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید