Iranian Agriculture News Agency

آشپزی ایرانی از روزگار مادها تاکنون در یک دایره‌المعارف

نخستین دایره‌المعارف دو جلدی آشپزی ایرانی مشتمل بر دستورات غذایی اصیل از زمان مادها تا امروز با عنوان «از خورشخانه ایران باستان تا آشپزخانه هر استان» به‌چاپ رسید.

آشپزی ایرانی از روزگار مادها تاکنون در یک دایره‌المعارف


آشپزی ایرانی از روزگار مادها تا کنون در دایره‌المعارف «از خورشخانه ایران باستان تا آشپزخانه هر استان»
نخستین دایره‌المعارف دو جلدی آشپزی ایرانی مشتمل بر دستورات غذایی اصیل از زمان مادها تا امروز با عنوان «از خورشخانه ایران باستان تا آشپزخانه هر استان» به‌چاپ رسید.
به گزارش ایانا از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ، دایره‌المعارف جامع دو جلدی آشپزی ایرانی تحت عنوان «از خورشخانه ایران باستان تا آشپزخانه هر استان» حاوی 642 دستور غذایی اصیل از زمان مادها تا امروز است، سی دی آموزشی تصویری مرحله به مرحله نیز گنجانده شده است. این کتاب حاصل بخشی از 37 سال تلاش ساناز مینایی است که به همراه تمام دستورات غذایی آشپزی به روایت ساناز سانیا، روی اصول صحیح پخت و ایجاد طعم‌های منحصر به فرد تمرکز کرده است؛ بخشی که باعث می‌شود دستپخت مخاطبان و کاربران توصیه‌های این کتاب متفاوت شود.

این کتاب در آیینی با حضور فعالان و دست‌اندرکاران صنعت آشپزی کشور در محل موسسه فرهنگی و هنری ساناز سانیا رونمایی شد.

بر اساس آنچه در آیین معرفی این کتاب صورت گرفت، آموزش دقیق بر پایه راز و رمزهای آشپزی و این که هر دستوری که سایر اقوام با شیوه‌های مختلف آن را تهیه می‌کنند در این مجموعه گردآوری شده است؛ از دیگر مزایای این کتاب جامع در حوزه آشپزی است که انتشار آن در بازار کتاب احساس می‌شد.

این مجموعه دو جلدی مشتمل بر 565 صفحه گلاسه است و تمامی دستورات آن دارای عکس‌های رنگی است و با چاپ و صحافی نفیس منتشر شده است و گروهی مشتمل بر ده‌ها آشپز و تحت نظارت کامل ساناز مینایی، مبادرت به گردآوری این مجموعه کرده‌اند.

ساناز مینایی در توضیح بیشتر این دایره‌المعارف به ایبنا گفت: تلاش مجموعه حاضر، احیای فرهنگ اصیل آشپزی ایران و اقوام آن است که در بحبوحه تغییر سبک امروزی در حال رنگ باختن است.

وی اظهار امیدواری کرد تا این کتاب مرجع که علاوه بر بازنگری کامل دستورات غذایی کنونی، بخشی را نیز به تغییرات عمده و اساسی در نحوه استفاده از مواد اولیه اختصاص داده است؛ در کنار جلد اول دایره‌المعارف «نکته‌ها و تکنیک‌های آشپزی» و عناوین دیگر آن‌ها که در آینده منتشر خواهند شد، مرجعی مطمئن برای همه مشتاقات هنر آشپزی باشد.

قیمت دایره‌المعارف دو جلدی آشپزی ایرانی، 190 هزار تومان است و ناشر آن موسسه ساناز سانیا است. انتشارات یاد شده 27 عنوان کتاب را در زمینه آشپزی و شیرینی‌پزی از سال 1362 تا 1380 منتشر کرده است.

پیش از این قرار بود این کتاب جامع آشپزی ایرانی در نخستین مراسم فارغ‌التحصیلی مدرک سرآشپز طلایی (گلدن شف) در کشور رونمایی شود که به هفته کتاب امسال موکول شد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید