Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور به ایانا خبر داد:

پیشنهاد صادرات پنبه با وجود نیاز وارداتی/ واگذاری چهار رقم جدید پنبه به بخش خصوصی

برای خروج پنبه از بحران، پیشنهاد شده که با وجود آنکه نیازمند واردات هستیم، صادرات بخشی از تولید داخل انجام شود.

پیشنهاد صادرات پنبه با وجود نیاز وارداتی/ واگذاری چهار رقم جدید پنبه به بخش خصوصی


برای خروج پنبه از بحران، پیشنهاد شده که با وجود آنکه نیازمند واردات هستیم، صادرات بخشی از تولید داخل انجام شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت بازرگانی و اقتصادی پنبه گفت: وجود انحصار در یک محصول باعث ایجاد رانت خواهد شد.

قربانعلی روشنی افزود: اگر پنبه ایرانی را راهی بازارهای صادراتی کنیم، به‌طور قطع دریچه‌ای باز می‌شود تا امکان رقابت به‌وجود آمده و پنبه ایرانی به روزهای طلایی خود بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر گفته می‌شود که برای جلوگیری از ورود پنبه‌های غریبه، محصولات برداشت‌شده در کیسه‌های نایلونی ریخته نشود، اما هیچ‌گاه پارامترهای لازم برای صنایع نساجی عنوان نشده است.

روشنی ادامه داد: درست است که 70 درصد کیفیت محصول تولیدی به شرایط مدیریت مزرعه برمی‌گردد، اما رانده شدن پنبه به اراضی شور و راه نیفتادن آن به بازارهای جهانی بر رغبت کشاورزان تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: تمامی کشورهای اروپایی به تولیدکنندگان یارانه می‌دهند تا رغبت کشاورزان به تولید بهتر افزایش یابد؛ به‌عنوان مثال کشورهایی چون یونان و اسپانیا برای هر کیلوگرم پنبه یک‌هزار و 250 سنت یارانه می‌دهند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور درباره مشتریان خارجی پنبه ایرانی یادآور شد: کارخانه پنبه‌پاک‌کنی مسکو که در کنار رود ونگا قرار دارد، سه سال پیش اعلام کرد که رغبت زیادی برای پنبه تولیدشده در استان‌های گلستان و مغان دارد.

روشنی تأکید کرد: درست است که ما واردکننده پنبه هستیم، اما صادرات در کنار واردات می‌تواند بازار این محصول را شاهد تحولات مثبتی کند به غیر از آنکه منعی برای صادرات وجود ندارد.

وی اظهار داشت: بسیاری از کشورهای صادرکننده به جای پنبه، نخ و پارچه صادر می‌کنند؛ بنابراین باید به حال تولید ایرانی فکری اساسی کنیم.

روشنی همچنین گفت: حدود 70 میلیون مترمربع پارچه برای تولید چادرمشکی نیاز داریم که این عدد نشان از فرصت مناسب برای تولید هدفمند داخلی است.

وی در ادامه افزود: از آنجا که تناوب کشت پنبه برای پایداری کربن خاک و حفظ محیط زیست ضروری است، لازم است هرچه سریع‌تر برنامه‌های توسعه‌ای گسترش یابد.


ارقام جدید پنبه به عرصه آمد

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور از واگذاری چهار رقم جدید پنبه به شرکت‌های بزرگ خبر داد و خاطرنشان کرد: ارقامی چون خورشید، ساجدی، شایان و لطیف به اتحادیه پنبه‌کاران کشور در استان‌های فارس، تهران و آستان قدس رضوی واگذار شد.

روشنی ادامه داد: ارقام فوق زودرس بوده، به شوری و خشکی مقاومت نسبی داشته و برداشت ماشینی راحتی دارند؛ علاوه بر آنکه مورد توجه کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی هستند.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم که در کار تولید پنبه در کشور فرجی حاصل شود تا پنبه به روزهای طلایی گذشته خود بازگردد./

M-950829-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید