Iranian Agriculture News Agency

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

500 هزار تن پوست پسته در کشور تولید می شود / دیگر یک کیلو مرغ هم وارد نمی شود

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی دو سال گذشته 300 هزارتن گوشت مرغ و تخم مرغ از ایران به دیگر کشورها صادر شد و ایران در ردیف یکی از کشورهای بزرگ منطقه در ردیف صادرات مرغ و تخم مرغ قرار گرفته است.



معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی دو سال گذشته 300 هزارتن گوشت مرغ و تخم مرغ از ایران به دیگر کشورها صادر شد و ایران در ردیف یکی از کشورهای بزرگ منطقه در ردیف صادرات مرغ و تخم مرغ قرار گرفته است.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حسن رکنی در آئین بهره برداری از نخستین کارخانه تولید خوراک دام از نیشکر کشور در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول افزود: در حال حاضر حتی یک کیلوگرم گوشت مرغ از دیگر کشورها وارد نمی شود و پارسال 80 هزار تن گوشت مرغ و طی دو سال گذشته 300 هزار تن مرغ و تخم مرغ به دیگر کشورها صادر شده و کشورمان به یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان مرغ منطقه تبدیل شده است.
وی افزود: از 930 هزار تن تولید داخلی حدود 90 هزار تن از صادرات کشور به تخم مرغ اختصاص دارد و در حالی که سرانه متوسط جهانی مصرف تخم مرغ 9.5 کیلوگرم است، این میزان در ایران 11 کیلوگرم است.
رکنی اظهار کرد: با این وجود در تولید گوشت قرمز 10 درصد از نیاز کشور وارد می شود و باید تلاش کنیم این میزان واردات نیز در کشور تولید شود، ضمن اینکه متوسط سرانه مصرف گوشت قرمز در کشورمان با متوسط سرانه مصرف در دنیا برابری می کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در زمینه شیر نیز سالانه 9 میلیون و 600 هزار تن شیر در کشور تولید می شود که سال گذشته حدود 600 هزار تن از شیر تولیدی صادر شد.
وی گفت: برای جبران نیاز گوشت قرمز، از دو سال گذشته برنامه های کارشناسی در کشور اجرا شد که اصلاح نژاد دام و کیفیت دام از این برنامه هاست .
رکنی افزود: در حال حاضر 100 میلیون واحد دام سبک و سنگین در کشور فعال است که برای تامین بخشی از خوراک آنها از مراتع استفاده می شود ولی شرایط مراتع به گونه ای است که توازنی بین دام علوفه ای و مرتع برقرار نیست و مجبور هستیم برای برقراری این توازن سالانه حدود سه میلیون راس دام سبک را کاهش دهیم .
وی استفاده از سرشاخه های نیشکر برای تهیه خوراک دام را از اقدامات ارزشمند برای تامین خوراک دام عنوان کرد و گفت:با بهره برداری از واحد خوراک دام از سرشاخه های نیشکر می توان نیاز حدود 2 میلیون واحد دامی را پوشش داد .
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: منابع زیادی در کشور وجود دارد که مغفول مانده است، برای مثال سالانه حدود 500 هزار تن پوست پسته در کشور تولید می شود که با تحقیقاتی که طی سال های اخیر انجام شده پارسال 5 هزار تن آن سیلو شد و مورد اقبال بخش خصوصی قرار گرفت.
وی اظهار کرد: پیوند واحد تحقیقات و اجرا قدم مثبتی در بی نیازی کشور و توسعه صادرات خواهد داشت که امیدواریم هرچه زودتر محقق شود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید