Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گندم به ایانا خبر داد:

زیر کشت رفتن سه میلیون و 800 هزار هکتار اراضی کشور به محصول گندم تاکنون/ پیش‌بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال زراعی جاری

تاکنون حدود سه میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی کشور به زیر کشت گندم رفته و پیش‌بینی می‌شود که این سطح به حدود شش میلیون هکتار برسد تا تولید 13.5 میلیون تنی رقم بخورد.

زیر کشت رفتن سه میلیون و 800 هزار هکتار اراضی کشور به محصول گندم تاکنون/ پیش‌بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال زراعی جاری


تاکنون حدود سه میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی کشور به زیر کشت گندم رفته و پیش‌بینی می‌شود که این سطح به حدود شش میلیون هکتار برسد تا تولید 13.5 میلیون تنی رقم بخورد.

مجری طرح گندم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت کشتی گندم گفت: در سال جاری حدود 488 هزار تن بذر تهیه و توزیع شده که این رقم در مقایسه با سال گذشته که 381 هزار تن بود، با رشد روبه‌رو بوده است.

اسماعیل اسفندیاری‌پور افزود: بهره‌برداران بخش کشاورزی استقبال مناسبی از بذور گواهی‌شده داشتند و تاکنون مبلغ 14 هزار و 700 میلیارد تومان بابت گندم فروخته‌شده سال زراعی گذشته دریافت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امسال شاهد رشد 420 درصدی در منابع اعتباری بوده‌ایم که این امر باعث شده کشت گندم در سال زراعی جدید بدون مشکل طی شود.

اسفندیاری‌پور ادامه داد: کشت گندم در 96 درصد مناطق سردسیری به اتمام رسیده و مابقی استان‌ها نیز درگیر مراحل کشت هستند.

وی تصریح کرد: گندمی که در سال زراعی 96 - 95 به زیر کشت رفته است، به‌طور قطع مشکل بدسبزی نخواهد داشت؛ زیرا تمامی اصول ازجمله ضدعفونی و سایر عوامل توسط بهره‌برداران رعایت شده است.

مجری طرح گندم یادآور شد: در حال حاضر سه میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی کشور به زیر کشت گندم رفته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان آذرماه نیز ادامه یابد.

اسفندیاری‌پور سطح زیر کشت کلی گندم در سال جاری را حدود شش میلیون هکتار برآورد کرد و اظهار داشت: در صورت مساعدت شرایط آب و هوایی و بارش باران، شاهد محصول مناسبی در سال زراعی جاری خواهیم بود.

وی تأکید کرد: تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است و لازم است کشاورزان کود سرک مورد نیاز خود را تهیه و انبار کرده تا به محض نخستین بارش، نسبت به کوددهی اراضی خود اقدام کنند.


نیاز به یک میلیون و 100 هزار تن کود اوره در حوزه گندم و جو

مجری طرح گندم همچنین گفت: امسال پیش‌بینی شده است که یک میلیون و 100 هزار تن کود اوره مورد نیاز بخش گندم باشد که تمامی آن توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تأمین شده است.

اسفندیاری‌پور در ادامه افزود: گیاه گندم به حدود 15 عنصر نیاز دارد که هشت عنصر آن اصلی بوده و مابقی را عناصر فرعی تشکیل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: عناصر اصلی همچون ازت، فسفر و پتاس باید به خاک‌ها هرساله اضافه شود تا محصول با عملکرد بالایی تولید کنیم.

اسفندیاری‌پور بر بوجاری بذور خودمصرفی و ضدعفونی آنها تأکید کرد و ادامه داد: سیاهک پنهان و آشکار ازجمله عوامل خسارت‌زایی هستند که با رعایت نکردن عوامل فوق، ایجاد می‌شود و تنها راه کنترل آنها نیز ضدعفونی است.

وی تصریح کرد: نوسانات میزان تولید علاوه بر آنکه به مدیریت مزرعه برمی‌گردد، شرایط آب و هوایی نیز در آن دخیل بوده و لازم است آن بخشی که توسط کشاورز مدیریت می‌شود، به‌صورت کامل رعایت شود.

مجری طرح گندم یادآور شد: نیاز کشور به گندم حدود 13.5 میلیون تن برآورد شده است که پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جدید همین مقدار تولید داشته باشیم.

اسفندیاری‌پور تأکید کرد: در سال زراعی گذشته میزان تولید 20 درصد بیشتر از برنامه ابلاغی بود و در سال زراعی جاری نیز پیش‌بینی می‌شود که تولید مناسبی رقم بخورد.

وی در پایان اظهار داشت: گندم همچون محصول گوجه‌فرنگی نیست که مدت نگهداری آن کوتاه باشد، بلکه در صورت ازدیاد تولید، امکان انبار کردن آن حتی تا 9 سال نیز فراهم است./

M-950825-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید