Iranian Agriculture News Agency

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

تولید سلانه 230 هزار تن گردو در کشور/ پرداخت 85 درصد تسهیلات بلاعوض برای آبیاری نوین در باغ ها

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مرحله اول طرح اصلاح سه هزار هکتار از باغ های گردوی تویسرکان در 300 هکتار باغ گردو اجرایی می شود.

تولید سلانه 230 هزار تن گردو در کشور/ پرداخت 85 درصد تسهیلات بلاعوض برای آبیاری نوین در باغ ها


معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اصلاح سه هزار هکتار از باغ های گردوی تویسرکان در دستور کار قرار دارد که درمرحله اول، این طرح در 300 هکتار باغ گردو اجرایی می شود.

به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، محمد علی طهماسبی در همایش گردوی تویسرکان، فرصت و چالش ها با اشاره به لزوم اصلاح باغ های گردوی تویسرکان به صورت مرحله به مرحله و هدفمند افزود: اصلاح باغ های گردو با روش های نوین علمی مهمترین راهبرد بهره وری حداکثری از میزان تولید گردوی تویسرکان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان تولید گردو در هر هکتار از باغ های گردوی تویسرکان کمتر از 2 تن است که از نظر کمی میزان زیاد و قابل توجهی به حساب نمی آید.

وی اذعان کرد: این در حالی است که باغ های گردوی تویسرکان با تهدیداتی مانند سرمازدگی، کمبود منابع آب و آفات و بیماری باغی مانند کرم خراط روبه رو است که میزان تولید گردو را در این شهرستان کاهش داده است.

طهماسبی با تاکید بر اینکه اکنون اصلاح باغ های گردو، سرشاخه کاری، پیوند زنی و مبارزه علمی با آفات از ضروری ترین کارها برای بهبود بهره وری کمی و کیفی از گردوی تویسرکان به شمار می روند اضافه کرد: در صورت اصلاح صحیح باغ های گردو، میزان تولید گردو در هر هکتار از باغ های گردوی تویسرکان می تواند به چهار تن برسد.

وی اظهار کرد: گردوی تویسرکان به عنوان یک برند و نشان ویژه جغرافیایی در سراسر کشور شناخته شده است و باید بهره وری حداکثری از آن ایجاد شود.

طهماسبی افزود: علاوه بر سرمازدگی در طول سالهای اخیر، یک دست و یکنواخت نبودن گردوی تولیدی به لحاظ ارقام باغی موجب ایجاد موانعی بر سر مسیر ایجاد صنایع تبدیلی گردو در تویسرکان شده است.

وی تصریح کرد: اکنون کمبود منابع آب های زیر زمینی یک مشکل و تهدید برای حوزه کشاورزی و باغداری به حساب می آید که راهکار مدیریت این بحران اجرای طرح تجمیع منابع آب و سامان دهی به نظام آبیاری است.

طهماسبی با بیان اینکه دولت برای ارائه تسهیلات و منابع مالی به منظور توسعه آبیاری نوین در مناطق مختلف کشور محدودیتی ندارد خاطر نشان کرد: 85 درصد از منابع مالی مورد نیاز برای گسترش آبیاری نوین را دولت متقبل می شود.

به گفته طهماسبی اصلاح باغ های گردو و ایجاد باغ های نمونه علمی در این بخش موجب اقتصادی شدن باغ های گردو، ایجاد امکان برای انجام کارهایی مانند سرشاخه کاری و مکانیزاسیون باغی، تولید بیشتر ثروت و جلوگیری از تلفات جانی برای برداشت گردو را به دنبال دارد.

وی خاطر نشان کرد: در سراسر دنیا 946 هزار هکتار باغ گردو با میزان تولید سه میلیون و 400 هزار تن گردو وجود دارد که سهم کشور ما از این میزان، 120 هزار هکتار باغ های گردوی با تولید سالانه 230 هزار تن گردو است.

طهماسبی اضافه کرد: 10 درصد گردوی کشور با توجه به برخورداری از 15 هزار هکتار باغ گردو در استان همدان تولید می شود که در این میان شهرستان تویسرکان سهم زیادی دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید