Iranian Agriculture News Agency

رئیس بخش تحقیقات فنی مهندسی برنج کشور:

مکانیزاسیون تا 50 درصد هزینه های تولید برنج را کاهش می دهد

در راستای کاهش قیمت تمام‌شده محصول برنج، استفاده از ادوات شالیکاری و کشت مکانیزه برنج می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

رئیس بخش تحقیقات فنی مهندسی برنج کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: استفاده از ادوات مکانیزه در مراحل مختلف خاک‌ورزی، کاشت، داشت و برداشت محصولی چون برنج می‌تواند در کاهش هزینه‌ها مؤثر واقع شود.

دکتر محمدرضا علیزاده افزود: نشاءکارهای برنج اکثراً وارداتی هستند و به‌دلیل بالا بودن قیمت‌ها نمی‌توانند مورد استفاده تمامی شالیکاران قرار گیرند. اما در کاهش هزینه‌ها نقش مؤثری دارند.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله داشت نیز استفاده از وجین‌کن‌های مکانیزه جایگاه خاصی دارد.

علیزاده ادامه داد: در مرحله برداشت نیز کمباین‌های برنج بهتر از روش‌های سنتی و معمول می‌تواند کاربرد داشته باشد و ضمن افزایش کیفیت در کمیت کار نیز مؤثر است.

وی تصریح کرد: هزینه‌های شالیکاری و استفاده از نیروهای کار برای مراحل مختلف برنج هرساله با افزایش تورم رو به ازدیاد است، بنابراین باعث می‌شود که هزینه‌های تولید بالا رود. اما استفاده از ادوات مکانیزه می‌تواند تا حد زیادی در کنترل قیمت‌ها مؤثر واقع شود.

نبود ماشین‌های ویژه برنج در کشور

این مقام مسئول یادآور شد: توسعه ماشین‌های ویژه برنج و اختصاص کارخانه‌ای که بتواند ادوات شالیکاری را تولید کند، می‌تواند علاوه بر آنکه از خروج مقدار زیادی ارز از کشور جلوگیری کند، هزینه‌های تولید را نیز کاهش می‌دهد.

علیزاده تأکید کرد: در حال حاضر کارخانه کمباین‌سازی موجود در کشور، کمباین‌های مخصوص برنج تولید نمی‌کنند. اما اگر کارخانه‌ای برای تولید ادوات شالیکاری اختصاص پیدا کند، بخش اعظمی از مشکلات مرتفع می‌شود و مسیر دستیابی به خودکفایی هموارتر خواهد شد.

وی اظهار داشت: بخش تحقیقات نیز می‌تواند در کنار این کارخانه عوامل مختلف را مورد ارزیابی قرار داده و بدین ترتیب از ورود ماشین‌آلاتی که متناسب با شرایط کشورمان نیست، جلوگیری می‌کند.

محدودیت خدمات پس از فروش برای ادوات شالیکاری وارداتی

رئیس بخش تحقیقات فنی مهندسی برنج کشور محدودیت خدمات پس از فروش و لوازم یدکی را از دیگر مشکلات ادوات شالیکاری موجود که وارداتی هستند، برشمرد و گفت: ماشین‌های واردشده متناسب با شرایط کشورمان نبوده و گاهی به‌دلیل نقص در قطعه‌ای، شالیکار مجبور است از آن استفاده نکند. زیرا خدمات پس از فروشی برای آن وجود ندارد.

علیزاده در ادامه افزود: اگر 100 درصد از مراحل برداشت برنج مکانیزه انجام شود، حدود 50 درصد از هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مرحله کاشت با ماشین‌های نشاءکار می‌تواند به‌طور میانگین 20 تا 30 درصد هزینه‌ها را کاهش دهد.

علیزاده در پایان تصریح کرد: پتانسیل‌های لازم در بخش تحقیقات و تولید ادوات در کشور وجود دارد که در صورت اختصاص سرمایه می‌توانیم به یکی از تولیدکنندگان ادوات شالیکاری تبدیل شویم./

خبرنگار: مژگان ستار

R-910220-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید