Iranian Agriculture News Agency

بیماری‌های میگو و افزایش زیان اقتصادی در آسیا

100 هزار شغل از دست می‌رود

بیماری‌های میگو، همچون بیماری لکه سفید و AHPND، در چند سال گذشته، زیان اقتصادی بالایی را برای مناطق آسیا، به‌دنبال داشته است.

100 هزار شغل از دست می‌رود


بیماری‌های میگو، همچون بیماری لکه سفید و AHPND ، در چند سال گذشته، زیان اقتصادی بالایی را برای مناطق آسیا، به‌دنبال داشته است.

به گزارش ایانا از وب‌سایت The Fish Site ، دکتر اندی‌شین Dr. Andy Shinn ، دامپزشک آبزیان Fish Vet Group (1) ، در سخنرانی خود که درباره آبزی‌پروری در ادینبورگ اسکاتلند 20 تا 23 سپتامبر 2016 انجام داد، به زیان ناشی از بیماری‌های میگو اشاره کرد.

انتظار می‌رود، آبزی‌پروری در حوزه سخت پوستان آسیا، به بیش 5.08 میلیون تن در سال 2016، یعنی با افزایش 5.46 درصدی رو‌به‌رو باشد. با این حال، اگرچه تولید افزایش یافته، اما سطح رشد نامنظم بوده و به‌علت شیوع بیماری، زیان بزرگ اقتصادی ملی را به‌دنبال داشته است.

این در حالی است که طی سه سال گذشته، بسیاری از کشورها، بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس AHPND) ) (2) ، Enterocytozoon hepatopenaei ( EHP ) (نوعی بیماری سخت‌پوستان) و لکه‌سفید white spot (این بیماری در حال حاضر جدی‌ترین و سخت‌ترین بیماری ویروسی تأثیرگذار در انواع گونه‌های میگو است)از مزارع میگو گزارش کرده‌اند.

در تایلند، کشوری که مکانی برای تولید میگو whiteleg (3) به‌شمار می‌رود، با توجه به شیوع بیماری AHPND ، تولید میگو از 10.6 تن در هکتار در سال 2010 به 4.13 تن در سال 2013 کاهش یافته است.

همچنین انتظار می‌رود، این بیماری باعث از دست دادن 100 هزار شغل شود.

شین تخمین می‌زند، با نگاهی به تولید کنونی، زیان اقتصادی ناشی از بیماری AHPND برای تایلند از سال 2011 تا به امروز، تقریباً 7.38 میلیارددلار آمریکا برآورد شده است.

در منطقه Mekong Delta ویتنام، بیماری AHPND در سال 2015 باعث زیانی معادل 8.9 میلیون دلار آمریکا، در حوزه میگو پا سفید whiteleg و 1.8 میلیون دلار برای میگوببری tiger shrimp (4) شده است.

همچنین بیماری لکه‌سفید، باعث زیان 5.6 ​​ میلیون دلار آمریکا، در تولید میگو پاسفید ( whiteleg )، و 2.3 میلیون دلار برای میگوببری شده است.

EHP ، نوعی انگل microsporidian ، برای نخستین بار در میگو، در سال 2009 یافت شد که مربوط به بخش گوارش heptopancreas آبزیان است و این بیماری هرچند باعث تلفات زیادی نشده، اما از رشد میگو جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا کشاورزان مجبور به فروش میگو در اندازه بسیار کوچک‌تر شوند.

پیش‌بینی می‌شود، در تایلند، ضرر و زیان EHP در حدود 76.4 میلیون دلار آمریکا باشد، با توجه به یادداشت‌های شین، در حال حاضر اطلاعات کمی در این باره وجود دارد، اما چنانچه اطلاعات قابل دسترس بیشتری فراهم شود این رقم ممکن است تغییر کند.

به‌منظور جلوگیری از بیماری در مزرعه، توصیه شین به کشاورزان این است که امنیت زیستی را به کار ببرند.

وی خاطرنشان می‌کند: "اطمینان از سلامت مولد و استفاده از بذر و خوراک با کیفیت از دیگر کارها است."

شین یادآور شد: "از موارد مهم دیگر، بررسی کیفیت آب است و باید به طور منظم کف حوصچه‌ها و استخرها تمیز نگه داشته شود."/


ترجمه: فرحناز سپهری


پی‌نوشت:

1- Fish Vet Group : فعالیت‌های این گروه، در زمینه سلامت آبزی‌پروری در جهان است.

2- acute hepatopancreatic necrosis disease (AHPND) : بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس (AHPND) یک بیماری نوظهور است که از سال 2011 کشورهای چین، ویتنام، مالزی، تایلند و مکزیک را درگیر کرده است. این بیماری در چین باعث شد تا حدود 80 درصد تولید میگو در این کشور از بین برود. این بیماری باعث خسارت بالا در بچه‌میگوها پس از ذخیره‌سازی در مزارع پرورشی می‌شود و جزو بیماری‌های اخطارکردنی سازمان OIE (به اسپانیایی Oficina Internacional de Epizootias ، World Organization for Animal Health ، سازمان بین‌دولتی که کنترل بیماری‌های حیوانی در سطح جهان را بر عهده دارد) به‌شمار می‌رود.

3- میگو whiteleg : ازانواع میگو اقیانوس آرام شرقی.

4- میگوببری، یک گونه وحشی که در چین و همچنین در کشورهای آسیایی وجود دارد. دارای سر زرد و دم زرد و راه راه‌های سیاه و سفید در امتداد بدن است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید