Iranian Agriculture News Agency

تلاش جهاد کشاورزی برای بهینه‌سازی مصرف آب و حفاظت از خاک در ایران؛

اسپانیا در ایران گلخانه می‌سازد

دو شرکت بزرگ اسپانیایی و یکی از بانک‌های این کشور در بهینه‌سازی مصرف آب و حفاظت از خاک در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اسپانیا در ایران گلخانه می‌سازد


دو شرکت بزرگ اسپانیایی و یکی از بانک‌های این کشور در بهینه‌سازی مصرف آب و حفاظت از خاک در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند.

رئیس گروه بین‌الملل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: این سرمایه‌گذاری با بهره بسیار پایین دو تا 2.5 درصد با دوره باز پرداخت شش سال و تنفس شش ماه انجام و توسط یکی از شرکت‌های بیمه همین کشور نیز حمایت می‌شود.

مریم نعمتی با بیان اینکه شباهت‌های زیادی بین شرایط اقلیمی ایران و اسپانیا هست، افزود: تا چند سال پیش اسپانیا نیز با مشکل کمبود آب و عدم مصرف بهینه این عنصر حیاتی روبه‌رو بود، اما این کشور توانست با حمایت دولت و همت تعاونی‌های کشاورزی خود، آب را به بهترین شکل مدیریت کند و هم‌اکنون با صادرات بیش از 13 میلیون تن محصولات کشاورزی به اروپا به ارزش 13 هزار میلیون یورو در سال به یکی از بزرگ‌ترین مدعیان این عرصه تبدیل شود.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته رئیس سازمان تعاون روستایی ایران با سفیر سابق اسپانیا در تهران و نمایندگان شرکت‌ها و بانک‌های این کشور، خاطرنشان کرد: بر اساس مذاکرات انجام‌شده در این جلسه دو شرکت‌های اسپانیای INCATEMA و NOVA فعال در ساخت گلخانه، پیشنهاد کردند که از مرحله صفر تولید تا بازاریابی محصولات گلخانه‌ای در ایران را بر عهده بگیرند، همچنین نمایندگان بانک‌های اسپانیایی در این جلسه متعهد به تأمین سرمایه‌های لازم شدند.

رئیس گروه بین‌الملل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: کارشناسان این شرکت معتقد بودند که آنچه باعث افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب می‌شود نه سازه‌های گلخانه با تکنولوژی پیشرفته بلکه مدیریت درست در تولید و مصرف آب است، در نتیجه ایران در ابتدا باید مدیریت در تولید و مصرف آب را اصلاح و تقویت کند.

نعمتی تصریح کرد: نخستین مرحله از سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در منطقه از ورامین استان تهران با نمایندگی و همکاری تعاون روستایی این استان و راه‌اندازی شرکت کشت و صنعت در قشم خواهد بود.

وی اقدام بعدی این شرکت‌ها را مطالعات امکان‌سنجی سرمایه‌گذاری در سایر مناطق ایران بیان کرد و یادآور شد: پیشنهاد ما به شرکت و بانک‌های اسپانیای حضور در مناطق جیرفت، اصفهان، سیستان و بلوچستان، چابهار و مشهد با توجه به شرایط مساعد برای سرمایه‌گذاری بود که بعد از مطالعات امکان سنجی در این مناطق نتیجه به ایران اعلام خواهد شد.

نعمتی در پایان تأکید کرد: اسپانیا قبل از آغاز تحریم‌ها علیه ایران سرمایه‌گذاری‌های زیادی در ایران انجام داده و حالا بعد از یک وقفه چندساله دوباره به ایران بازگشته است این کشور با توجه به خوش‌رفتاری ایران در انجام تعهدات خود کشور ما را شریک اقتصادی قابل اعتماد توصیف کرد. این گروه تا سه هفته دیگر برای بازدید از مناطق پیشنهادی دوباره به ایران باز خواهند کشت./

G-950811-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید