Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح توسعه دانه‌های روغنی در گفت‌وگو با ایانا:

مخالف ورود دانه‌های روغنی به بورس هستم/ افزایش سه برابری سطح زیر کشت کلزا در کشور برای امسال

با توجه به آنکه توسعه کشت دانه‌های روغنی به‌تازگی در کشور آغاز شده، حداقل طی چهار سال آینده دولت باید مسئولیت خرید و پرداخت بهای محصول خریداری‌شده را عهده‌دار شود.

مخالف ورود دانه‌های روغنی به بورس هستم/ افزایش سه برابری سطح زیر کشت کلزا در کشور برای امسال


با توجه به آنکه توسعه کشت دانه‌های روغنی به‌تازگی در کشور آغاز شده، حداقل طی چهار سال آینده دولت باید مسئولیت خرید و پرداخت بهای محصول خریداری‌شده را عهده‌دار شود.

مجری طرح توسعه دانه‌های روغنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت کشت دانه‌های روغنی در کشور گفت: در صورت مساعد بودن شرایط جوی و ریزش باران، پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در مقایسه با سال گذشته از افزایش سه برابری برخوردار باشد.

علیرضا مهاجر افزود: پیش‌بینی می‌شود که سطحی معادل 180 هزار هکتار به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یابد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه رقم‌های هیبرید مناسبی از آفتابگردان در کشور داریم، کشت سایر دانه‌ها همچون آفتابگردان، سویا و گلرنگ نیز در دستور کار است.

مهاجر ادامه داد: امسال حدود 70 هزار تن کلزا از کشاورزان توسط شرکت بازرگانی دولتی خریداری و بهای آن پرداخت شد و کشت دوباره نیز در حال انجام است.

وی تصریح کرد: برداشت سویا و آفتابگردان به‌تازگی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تولید سویا به 90 تا 100 هزار تن و آفتابگردان به 20 هزار تن برسد.


پیش‌بینی افزایش 11 درصدی ضریب خوداتکایی در سال زراعی جدید

مجری طرح دانه‌های روغنی با اعلام اینکه از برنامه تولید دانه‌های روغنی جلوتر هستیم، یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود که امسال حدود 150 هزار تن روغن در کشور تولید شود که با افزایش 11 درصدی ضریب خوداتکایی روبه‌رو خواهیم شد، در حالی که در سال قبل این ضریب شش درصد بود.

مهاجر تأکید کرد: با اجرای برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت دانه‌های روغنی ظرف 10 سال آینده خواهیم توانست به ضریب خوداتکایی 70 درصدی برسیم.

وی اظهار داشت: میزان وابستگی به واردات روغن مطابق آمار 94 درصد بود که امیدواریم امسال این عدد به 89 درصد برسد.

مجری طرح دانه‌های روغنی به کلزاکاران توصیه کرد که با توجه به ریز بودن بذور کلزا، نسبت به کشت به اندازه و مطابق نظرات کارشناسان اقدام کنند.

مهاجر درباره ورود دانه‌های روغنی در بورس کالا گفت: از آنجا که کشت این محصولات به‌تازگی در کشور آغاز شده، صلاح نمی‌دانم که در بورس کالا معامله شود.

وی همچنین افزود: لازم است دولت نسبت به خرید دانه‌های روغنی اقدام و پرداخت بهای آن را به‌موقع انجام دهد تا انگیزه کشاورزان افزایش یابد.

مهاجر در پایان پیش‌بینی کرد: حداقل تا چهار سال آینده باید خرید و تحویل دانه‌های روغنی توسط دولت انجام شود و پس از آن اگر شرایط مناسب شد، دانه‌های روغنی همچون سایر محصولات می‌تواند راهی بورس کالا شود./

M-950810-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید