Iranian Agriculture News Agency

"ابوظبی"، با استفاده از شن و ماسه، انرژی خورشیدی ذخیره می‌کند

محققان ابوظبی، در حال آزمایش، دستگاهی هستند، که می‌تواند انرژی خورشیدی را در شن و ماسه ذخیره کند و برای بهبود بهره‌وری در نیروگاه‌ها و تامین انرژی در شب به کار رود.

"ابوظبی"، با استفاده از شن و ماسه، انرژی خورشیدی ذخیره می‌کند


محققان ابوظبی، در حال آزمایش، دستگاهی هستند، که می‌تواند انرژی خورشیدی را در شن و ماسه ذخیره کند و برای بهبود بهره‌وری در نیروگاه‌ها و تامین انرژی در شب به کار رود.

به گزارش ایانا از وب‌سایت SciDev.Net ، این فناوری، در انستیتو علم و تکنولوژی مصدر ( Masdar Institute of Science and Technology : روی بخش‌هایی همچون انرژی جایگزین، محیط زیست تحقیق می‌کند، در شهر مصدر در ابوظبی، امارات متحده عربی واقع است) انجام شده است.

گفتنی است، در این سیستم به‌منظور تخلیه شن و ماسه از مخزن بالایی به سمت محزن پایین‌تر، از نیروی جاذبه استفاده می‌شود به این صورت که طی مسیر انتقال، دانه‌های شن و ماسه، توسط انرژی خورشیدی حرارت می‌بینند و در مخزن پایین‌تر، انرژی خورشیدی ذخیره و سپس خارج می شود که این روش، می‌تواند با هزینه کم برای تأمین انرژی اضافی، در ساعات اوج مصرف در شب به کار رود.

به گفته نیکولاس کالوِت Nicolas Calvet ، استادیار دپارتمان مهندسی مکانیک انستیتو مصدر، برای اثبات کارآیی و اجرایی بودن این فناوری،‌ دو مدل آزمایشی برای سیستم، اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: "گام بعدی، آزمون مدل‌های پیچیده‌تر به‌منظور آماده‌سازی سیستم، برای بازاریابی تجاری است."

این آزمایش‌ها، شامل تحقیق درباره پایداری حرارتی شن و ماسه به‌ویژه ظرفیت جذب گرما است. نتایج نشان داد که قابلیت ذخیره‌سازی انرژی حرارتی را تا 800 تا یک‌هزار درجه سانتیگراد دارد.

بر خلاف سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی حرارتی، از قبیل روغن‌های مصنوعی و نمک مذاب، در این مناطق شن و ماسه و تابش آفتاب فراوان است، که می‌تواند به ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی با هزینه کم بینجامد.

کالوت به وب‌سایت SciDev.Net ، درباره روش مورد استفاده برای ذخیره انرژی در شن و ماسه، گفت: "این سیستم از ایده ساعت شنی الهام گرفته است، به این صورت که از دو مخزن متصل به هم و به‌صورت عمودی تشکیل شده و دانه‌های شن از مخرن سرد بالایی با طی مسیر باریک، به سمت مخزن داغ پایینی حرکت می‌کنند."

این استادیار انستیتو مصدر افزود: "شن و ماسه‌های سرد قبل از این که در مخزن گرم ذخیره شوند،‌ زمانی که در حال حرکت هستند، توسط حرارت خورشید، گرم می‌شوند. پس از آن این شن و ماسه گرم، می‌تواند برای تولید برق، مورد استفاده توربین‌ها قرار گیرد. این چرخه با بازگشت شن و ماسه به مخزن ماسه سرد بالایی، تکمیل می‌شود."

امین مبارک Amin Mubarak ، استاد مهندسی مکانیک دانشکده مهندسی دانشگاه قاهره مصر، می‌گوید: "آزمایش‌های متعددی مربوط به این نوع تکنولوژی در اروپا و ایالات متحده انجام شده‌، اما تاکنون به‌منظور سرما‌یه‌گذاری یا برای استفاده در بخش‌های گوناگون، ارائه نشده است."

این استاد دانشگاه قاهره به SciDev.Net گفت: "چالشی که برای انجام این آزمایش وجود دارد، مربوط به هزینه اقتصادی امکان سنجی و روش مورد استفاده برای بازیابی انرژی است."

وی یادآور شد: "روند بهبود انرژی ذخیره شده، نیاز به حضور یک سیال یا مایع، هوا یا گاز است، که به توربین تزریق می‌شود؛ این فرآیند مقدار زیادی انرژی مصرف می‌کند که باعث افزایش هزینه خواهد شد."

کالوت یادآور شد، هزینه‌ آزمایش سیستم در مرحله پیش از بازاریابی، حدود 300 هزار دلار آمریکا است."/


ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید