Iranian Agriculture News Agency

مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی توسعه روستایی منتشر کرد:

توسعه مشارکت بخش خصوصی در کسب و کارهای کشاورزی

مؤسسه برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در تازه‌ترین گزارش خود از روند توسعه مشارکت بخش خصوصی در کسب و کارهای کشاورزی پرده برداشت.

توسعه مشارکت بخش خصوصی در کسب و کارهای کشاورزی


مؤسسه برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در تازه‌ترین گزارش خود از روند توسعه مشارکت بخش خصوصی در کسب و کارهای کشاورزی پرده برداشت.

به گزارش خبرنگار ایانا، روند خصوصی‌سازی در کشور به‌ویژه در بخش کشاورزی یکی از مواردی بود که مؤسسه برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی در گزارش خود به آن پرداخته است. در این گزارش، دخالت دولت در بخش‌های مختلف به‌ویژه قیمت‌گذاری روی محصولات کشاورزی را یکی از نقاط عطفی می‌داند که با بهانه ناکارآمدی و مکانیسم ناقص بازار صورت گرفته و این نهاد را ملزم به ایجاد تعادل در بازار با اعمال سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی می‌کند. البته عوامل مختلفی ازجمله اثرات خارجی، قدرت بازار، نقص اطلاعات و نحوه برخورد با کالاهای عمومی در این امر بسیار تأثیرگذار است.

در این گزارش آمده است: "سه محرک اصلی باعث ایجاد انگیزه برای شرکت و همکاری در زنجیره عرضه می‌شود که شامل تقسیم بازار، تقاضای مصرف‌کنندگان و استراتژی کم‌هزینه است. در کشورهای در حال توسعه به‌دلیل فقدان حمایت‌های دولت از زیرساخت‌های لازم مانند سیستم‌های نقل و انتقال، ارتباطات، تحقیقات و سازمان‌های مالی، توسعه زنجیره عرضه مختلف می‌ماند و تجارت محصولات کشاورزی به‌دلیل کنترل‌های قیمتی، سیاست‌های پولی و مالی در هم گسیخته بی‌نتیجه می‌ماند."

در بخش دیگری از گزارش، دخالت دولت در بازار محصولات کشاورزی را گسترده دانسته و این دخالت‌ها را نه‌تنها باعث افزایش کارایی بیشتر بازار قلمداد نمی‌کند، بلکه شکاف بین قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده را افزایش می‌دهد. البته ایجاد سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی را به‌عنوان نمونه‌هایی از تغییر سیاست و ابزار حمایتی منبعث از ظرفیت‌های قوانینی مانند افزایش بهره‌وری و برنامه پنجم می‌داند.

به هر ترتیب، توسعه و تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد، توانمندسازی بخش خصوصی به‌منظور ورود به عرصه فعالیت‌های اقتصادی، آموزش بخش خصوصی و تغییر ساختار بازارها به‌منظور تسهیل فرایند رقابت از مهم‌ترین راهبردهایی است که به‌عنوان توسعه مشارکت بخش خصوصی عنوان شده است.

این گزارش همچنین توسعه صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را عامل مهمی در تقویت توان اقتصادی تولیدکنندگان، تقویت مشارکت‌جویی در تولید، کاهش مهاجرت و افزایش اشتغال معرفی می‌کند. البته در ادامه طرح‌های الگویی اجراشده توسط صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی مانند تسطیح لیزری، تولید بذر گندم، تنظیم بازار محصولات کشاورزی و احیای صنعت میگو در استان خوزستان و... تشریح می‌شوند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنند. /

V-950808-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید