Iranian Agriculture News Agency

گزارش مدیر زراعت جهاد کشاورزی اردبیل از نخستین بارش برف پاییزی در استان

نخستین بارش برف پاییزی در اردبیل؛ فرصت ها و تهدیدها

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشاورزان باید نسبت به روشن نمودن سیستم های گرمایشی بویژه در گلخانه های غیر فعال اقدام نمایند و برای جلوگیری از یخ زدگی آب درون ماشین آلات کشاورزی و موتور چاه های آب کشاورزی توصیه می شود درصورت امکان نسبت به انتقال آن ها به پارکنیک و فضای مسقف اقدام و یا نسبت به تخلیه آب اضافی اقدام و یا از مایعات ضد یخ استفاده نمایند.

نخستین بارش برف پاییزی در اردبیل؛ فرصت ها و تهدیدها

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اردبیل در پی وقوع نخستین بارش برف پاییزی در استان توصیه های مهمی به کشاورزان استان ارائه کرد.

به گزارش خبرنگارایانا از اردبیل، حسن روحی در زمینه وقوع نخستین بارش برف و افت شدید دما و توجه به ارتفاع برف و آبکی بودن آن گفت: لازم است به منظور جلوگیری از خسارت به محصولات انباری از جمله سیب زمینی نسبت به تنظیم دمای انبارها و جلوگیری از نفوذ هوای سرد به انبارهای سنتی اقدام شود.

وی افزود: نظر به اینکه اکثر درختان اعم از مثمر و غیر مثمر هنوز کاملاً خزان ننموده اند و حجم سنگین برف باعث شکسته شدن شاخه و تنه درختان می شود، لذا لازم است باغداران و شهروندان روزانه دو بار نسبت به تکان دادن شاخ و برگ درختان و درختچه های باغات و فضاهای سبز و پارک ها اقدام کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه حجم و وزن سنگین برف باعث فشار بر روی تأسیسات می شود، گفت: کشاورزان باید نسبت به روشن نمودن سیستم های گرمایشی بویژه در گلخانه های غیر فعال اقدام نمایند و برای جلوگیری از یخ زدگی آب درون ماشین آلات کشاورزی و موتور چاه های آب کشاورزی توصیه می شود درصورت امکان نسبت به انتقال
آن ها به پارکنیک و فضای مسقف اقدام و یا نسبت به تخلیه آب اضافی اقدام و یا از مایعات ضد یخ استفاده نمایند
.

وی در پایان گفت: در مناطق سردسیری کشت پاییزه گندم رو به اتمام بوده و به طور متوسط در این مناطق تعداد محدودی از اراضی زیر کشت نرفته است و در مناطق گرمسیری که خوشبختانه بارش اخیر برف در کل شهرستان های استان اتفاق افتاده از نظر تأمین رطوبت مورد نیاز برای کشت یک فرصت استثنایی است که در سال جاری مناطق جنوبی و مرکزی استان با خشکسالی مواجه بود. بنا به توصیه فنی، کشاورزان در هفته اخیر نسبت به خشکه کاری اقدام کرده بودند که بارش برف باعث رشد بذور کشت شده می شود که خوشحالی کشاورزان را فراهم ساخته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید