Iranian Agriculture News Agency

آخرین گزارش از سطح کشت گندم در 21 استان کشور؛

گندم آبی و دیم در سطح دو میلیون و 641 هزار هکتار تاکنون کشت شد/ شورای اقتصاد قیمت تضمینی گندم را سریع‌تر اعلام کند

با توجه به آنکه سطح زیر کشت گندم آبی و دیم در سال زراعی جاری پنج میلیون و 750 هزار هکتار ابلاغ شده است، تاکنون 46 درصد برنامه یعنی دو میلیون و 641 هزار هکتار در 21 استان کشور کشت انجام شده است.

گندم آبی و دیم در سطح دو میلیون و 641 هزار هکتار تاکنون کشت شد/ شورای اقتصاد قیمت تضمینی گندم را سریع‌تر اعلام کند


با توجه به آنکه سطح زیر کشت گندم آبی و دیم در سال زراعی جاری پنج میلیون و 750 هزار هکتار ابلاغ شده است، تاکنون 46 درصد برنامه یعنی دو میلیون و 641 هزار هکتار در 21 استان کشور کشت انجام شده است.

مجری طرح گندم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا به بیان گزارش آخرین وضعیت سطح کشت گندم در سال زراعی 96 - 1395 پرداخت و گفت: سال زراعی از 26 مهرماه در کشور آغاز شده و تا امروز در سطح دو میلیون و 40 هزار هکتار گندم آبی و در سطح سه میلیون و 710 هزار هکتار گندم دیم ابلاغ شده است.

اسماعیل اسفندیاری‌پور افزود: تا پنجم آبان‌ماه سا لجاری 447 هزار هکتار از اراضی گندم آبی و دو میلیون و 194 هزار هکتار از اراضی دیم کشور به زیر کشت گندم رفته است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع دو میلیون و 641 هزار هکتار گندم در اراضی کشور کشت شده که این سطح 46 درصد برنامه ابلاغی گندم است.

اسفندیاری‌پور ادامه داد: کشت گندم در اقلیم‌های سرد کشور ازجمله غرب و شمال غرب و استان‌هایی چون آذربایجان‌های غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، کرمانشاه، همدان، خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی و اقلیم‌های مشابه آغاز شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون 21 استان کشور عملیات کشت گندم را آغاز کرده‌اند و به مرور تا اواخر آذرماه و ابتدای دی‌ماه تمامی استان‌های کشور کشت خود را به اتمام می‌رساند.


توصیه به خشکه‌کاری در مناطق سرد دیم

مجری طرح گندم درباره وضعیت بارندگی از ابتدای سال زراعی جاری یادآور شد: از ابتدای سال زراعی تاکنون میزان بارندگی 5.4 میلیمتر بوده که در مقایسه با سال گذشته در این مدت از کاهش برخوردار بوده است.

اسفندیاری‌پور تأکید کرد: در سال گذشته تا این تاریخ میزان بارندگی 12.3 میلیمتر و در بلندمدت 7.5 میلیمتر بوده است.

وی به دیم‌کاران مناطق سرد کشور توصیه کرد تا زمان بارندگی‌ها به خشکه‌کاری بپردازند و تا زمان بارندگی‌ها الگوی کشت را از دست ندهند.

اسفندیاری‌پور اظهار داشت: در سال زراعی جاری 488 هزار تن بذر تهیه شده که پس از بوجاری، 435 هزار تن بذر به‌دست آمده که در مقایسه با مصرف سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است.

وی همچنین گفت: بر اساس اطلاعات کسب‌شده از استان‌ها روند جذب بذر گندم افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود کل بذر تأمین‌شده در سال جاری جذب شود.


توصیه به مناطق دیم سرد برای استفاده از کودهای پایه

مجری طرح گندم به کشاورزانی که از بذور خودمصرفی استفاده می‌کنند توصیه کرد که بوجاری و ضدعفونی بذور را جدی بگیرند.

اسفندیاری‌پور مصرف کودهای پایه همچون فسفاته، پتاسه و ازته را به‌ویژه در مناطق دیم سرد توصیه کرد و افزود: تا زمان بارندگی‌ها کشاورزان به مصرف کودهای پایه توجه کنند.

وی به‌عنوان مجری طرح گندم از شورای اقتصاد تقاضا کرد که هرچه سریع‌تر نسبت به اعلام قیمت تضمینی گندم در سال جاری اقدام کنند تا کشاورزان بتوانند در الگوی کشت خود تصمیم درستی بگیرند.

اسفندیاری‌پور درباره سطح نهایی زیر کشت گندم ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود از سطح ابلاغ‌شده پنج تا هفت درصد نوسان داشته باشیم که امیدواریم تا ششم دی‌ماه سال جاری بتوانیم آمار کلی سطح زیر کشت گندم در کشور را اعلام کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دوره رشدی گندم 100 روز است که از مناطق سرد معتدل آغاز شده، به سواحل خزر رسیده و در نهایت استان‌های جنوبی محصول گندم خود را در زمین کشت می‌کند./

M-950806-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید