Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی امشب مطرح شد:

صرفه‌جویی 758 میلیارد تومانی با بهبود ضریب تبدیل گوشت مرغ/ گوشت قرمز، دونرخی می‌شود

امشب مسائل مختلف مرغ و گوشت در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر با مسئولان دولتی و خصوصی به بحث گذاشته شد که مهم‌ترین آنها کاهش وزن کشتار بود.

صرفه‌جویی 758 میلیارد تومانی با بهبود ضریب تبدیل گوشت مرغ/ گوشت قرمز، دونرخی می‌شود


امشب مسائل مختلف مرغ و گوشت در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر با مسئولان دولتی و خصوصی به بحث گذاشته شد که مهم‌ترین آنها کاهش وزن کشتار بود.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرکل دفتر طیور معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌ها و عوامل دخیل در تولید مرغ، برای طرح کاهش وزن کشتار، با هم هماهنگ شده‌اند، گفت: بهبود ضریب تبدیل، کاهش تلفات، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش مصرف پروتئین در کشور از مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح محسوب می‌شود.

حبیب امینی افزود: اکنون ضریب تبدیل در مرغداری‌ها 2.01 درصد برآورد می‌شود که با اجرای طرح، می‌توان انتظار داشت این رقم به 1.8 بهبود یابد. این موضوع می‌تواند 500 هزار تن صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌ها را به همراه داشته باشد که 758 میلیارد تومان کاهش هزینه‌ها در کل مرغداری‌ها را رقم خواهد زد.

به گفته وی، سالانه 100 میلیون تن مرغ در جهان تولید می‌شود که 10 میلیون تن آن به تجارت جهانی مربوط شده و از این مقدار، سه میلیون تن در بازارهای اطراف ایران، داد و ستد می‌شود. بنابراین فرصت خوبی در اختیار کشور است تا از این موقعیت استفاده کند.

امینی با بیان اینکه رتبه هفتم تولید مرغ دنیا در اختیار ایران است، خاطرنشان کرد: تولید این محصول در کشور بیش از دو میلیون تن در سال تخمین زده می‌شود. بر این اساس، سرانه تولید برای هر نفر 26 و سرانه مصرف 25 کیلوگرم است؛ بنابراین نیاز به صادرات مرغ و حرکت چرخ اقتصاد مرغداری‌ها به شدت احساس می‌شود.

وی معتقد است: از آنجا که کشورهای متقاضی، تنها مرغ‌هایی را می‌خرند که در وزن‌های بین یک‌هزار و 200 تا یک‌هزار و 400 گرم باشد؛ بنابراین با نهادینه کردن این طرح، مطمئناً صادرات نیز رونق خواهد گرفت. ضمن اینکه ضایعات کمتری تولید خواهد شد و میزان هدر رفت نهاده‌ها کاهش می‌یابد؛ نهاده‌هایی که با خروج ارز فراوان وارد کشور می‌شوند. البته از طرف دیگر، مرغ باکیفیت بهتر و چربی کمتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.


ژاپن؛ تنها کشور متقاضی مرغ سنگین در جهان

رئیس اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ گوشتی نیز ضمن تأیید مزایایی که درباره کاهش وزن کشتار وجود دارد، اظهار داشت: نژادهای مرغی که امروز در مرغداری های کشور پرورش می‌یابند، به گونه‌ای اصلاح نژاد شده‌اند که در سن 37 تا 42 روزگی به کشتارگاه بروند.

محمدعلی کمالی ادامه داد: بنابراین هیچ دلیلی برای نگهداری بیشتر آنها در مرغداری وجود ندارد. ضمن اینکه با بالا رفتن سن، افزایش هزینه‌ها نیز به مرغدار تحمیل می‌شود.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح، نیازی به تجهیزات اضافی نداشته و می‌توان از امکانات موجود برای تولید بهینه استفاده کرد، اما در این راه لازم است تا نهاده‌ها به ویژه جوجه یکروزه، ذرت و سویا با قیمت‌های مناسب و به موقع در اختیار مرغداران قرار گرفته و در راستای آن فرهنگسازی برای مصرف مرغ با وزن کمتر را در اولویت قرار داد تا راه برای صادرات نیز باز شود؛ زیرا اکنون تنها کشوری که مرغ سنگین خریداری می‌کند، ژاپن است.

در ادامه این برنامه، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از دو قیمتی شدن گوشت قرمز خبر داد و گفت: طرحی به‌عنوان ساماندهی کشتارکنندگان و توزیع‌کنندگان در دستور کار قرار دارد که طبق آن، مصرف‌کننده به تناسب پولی که می‌پردازد، کیفیت گوشت را تعیین می‌کند.

علی‌اصغر ملکی یادآور شد: طبق جلسه‌ای که در سازمان تعزیرات حکومتی برگزار شد، قرار است از این به بعد، برای گوشت‌هایی که از کشتارگاه بیرون می‌آید، فاکتور صادر شود که قیمت و کیفیت آن بر اساس درجه یک یا دو روی برچسب درج شده باشد.

به گفته وی، با اجرای این طرح، قیمت گوشت بر مبنای کیفیت آن خواهد بود و مصرف‌کننده نیز در انتخاب هرکدام از آنها مختار است؛ چرا که گوشت با کیفیت پایین، ارزان‌تر از گوشتی عرضه می‌شود که کیفیتی بالاتر و بهتر دارد.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور نیز با حمایت از این طرح، اظهار داشت: البته نیاز به تعریف استاندارد برای این منظور وجود دارد.

محمدرضا ملاصالحی، با اشاره به اینکه باید بازار به تدریج به سمت قطعه‌بندی و بسته‌بندی گوشت حرکت کند، تأکید کرد: اگر استانداردی وجود نداشته باشد و بعد از عرضه، بازار بدون نظارت رها شود، امکان سوءاستفاده در این زمینه وجود خواهد داشت؛ بنابراین باید مسئولیت‌ها مشخص شده و ناظر طرح، مشخص باشد، اما هنوز این اتفاق نیفتاده و معلوم نیست که چه کسی یا نهادی، بر این امر نظارت دارد.

ملکی در پاسخ به ملاصالحی بیان کرد: با توجه به جلسات برگزار شده، مقرر شد که شرکت‌های بسته‌بندی هولوگرام‌های مربوط به کیفیت و قیمت را روی آن درج کنند و برچسب دیگری نیز روی گوشت‌های بسته‌بندی نشده در مقابل دید مشتری باشد تا امکان سوءاستفاده‌های احتمالی به صفر برسد.

به گفته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، البته سازمان تعزیرات، با کارشناسان اتحادیه‌ها هماهنگ بوده و هم در کشتارگاه‌ها و هم در مغازه‌ها مسائل را پیگیری می‌کند.

ملکی در پاسخ به پرسش مجری برنامه گفت: هم‌اکنون قیمت گوشت گوسفند در کشتارگاه‌ها 32 هزار تومان است که گوشت شقه بدون دنبه، پس از ارسال به مغازه‌ها با سود 10 تا 12 درصدی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

در ادامه، ملاصالحی در واکنش به پرسش مجری، مبنی بر چرایی گرانی گوشت قرمز در ماه‌های اخیر اضافه کرد: گرانی تنها به خاطر سودجویی یک سری مداخله‌گر و واسطه رخ داد، وگرنه هیچ مشکلی از بابت تامین دام وجود نداشت.

به گفته وی، این گرانی در حالی رخ داد که در فصل افزایش عرضه دام قرار داشتیم و طبق تجربه سال‌های گذشته، باید قیمت‌ها کاهش می‌یافت. اما افزایش نرخ‌ها در یک مقطع کوتاه، آن هم فقط در کشتارگاه‌ها و نه دامداری‌ها، نشان از منطقی نبودن فرایند توزیع دارد. به هر حال، اکنون قیمت‌ها به تعادل رسیده است و هیچ نگرانی برای عرضه وجود ندارد./

گزارش: وحید زندی‌فخر

V-950804-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید