Iranian Agriculture News Agency

فناوری "بلاک‌چِین"، انقلابی در صنعت کشاورزی پدید می‌‌آورد؟

این روزها در بسیاری از موارد امکان استفاده از تکنولوژی بلاک‌چِین وجود دارد؛ از خدمات مالی گرفته تا به‌روز کردن زنجیره تأمین محصول و خدمات به مشتری؛ امکاناتی که دارای هیچ محدودیتی نیستند، اما آنچه که در برخی صنایع مانند صنعت کشاورزی به شدت نیاز آن حس می‌شود تکنولوژی در حوزه ارتباطات است. چنین فناوری‌ای می‌تواند باعث بهبود یکی از پیچیده‌ترین صنایع شود؟

فناوری "بلاک‌چِین"، انقلابی در صنعت کشاورزی پدید می‌‌آورد؟


این روزها در بسیاری از موارد امکان استفاده از تکنولوژی بلاک‌چِین (1) وجود دارد؛ از خدمات مالی گرفته تا به‌روز کردن زنجیره تأمین محصول و خدمات به مشتری؛ امکاناتی که دارای هیچ محدودیتی نیستند، اما آنچه که در برخی صنایع مانند صنعت کشاورزی به شدت نیاز آن حس می‌شود تکنولوژی در حوزه ارتباطات است. چنین فناوری‌ای می‌تواند باعث بهبود یکی از پیچیده‌ترین صنایع شود؟

به گزارش ایانا، در حالی که این صنعت تأمین‌کننده نیازهای جامعه ما است، اما شاید بسیاری از مردم، کشاورزی را در زندگی نادیده می‌گیرند. در عین حال این صنعت به مراتب کمتر از صنایع دیگر باعث جذابیت برای نسل جوان شده است که می‌توان یکی از دلایل آن را کمبود استفاده از تکنولوژی در فرایند‌های آن عنوان کرد. این در حالی است که کشاورزی به‌عنوان یک کسب و کار بسیار پیچیده نیازمند شفاف‌سازی و استانداردهای صنعتی بیشتری است.

فناوری بلاک‌چین، می‌تواند باعث دگرگونی این صنعت شود. مصرف‌کنندگان در سراسر دنیا تمایل به استفاده غذای با کیفیت دارند، اما این شاید برای تولیدکنندگان در زمینه تأیید کلی و درستی محصولات کاری دشوار باشد، اما با استفاده از یک فناوری توزیع‌شده به جای زنجیره تأمین فعلی می‌توان باعث شفا‌ف‌سازی بیشتری شد و در عین حال مردم هم به خرید مواد غذایی براساس یک روند منظم ترغیب ‌شوند.

این در حالی است که حوزه‌های دیگر کشاورزی هم می‌تواند از این فناوری سود ببرد. زنجیره تأمین هوشمند یک طرف ماجرا است، اما سوی دیگر ماجرا، "راهبری واجرا"ی فناوری است که نیاز به دانش فنی دارد. راه‌حل‌های فنی، در قالب نرم‌افزار و third-party services (2) ، به آسانی در دسترس است، اما در عین حال آنها هزینه بالایی دارند، در برخی موارد شاید کارآمد و مناسب نباشند.

AgriDigital (3) ، به‌تازگی گزارشی منتشر کرده که در آن از کمبود فناوری بلاکچین در بخش کشاورزی یاد کرده است، در حالی که ‌فناوری توزیع‌شده می‌تواند با فراهم کردن مجموعه‌ای از معاملات و اطلاعات ثابت، باعث بهبود در معاملات شود. ثبت محصولات در بلاک‌چین یکی از گزینه‌های نوید بخش است که می‌تواند برای کشاورزان، خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان مفید باشد.

در حال حاضر، بزرگ‌ترین مشکل درصنعت کشاورزی، عدم قیمت‌گذاری عادلانه و هزینه‌های بالا در معاملات است. همچنین ارائه قیمتی عادلانه برای محصولات نزد تأمین‌کنندگان به معضلی تبدیل شده است. همچنین مصرف‌کنندگان هم با قیمت نهایی سر ناسازگاری دارند و در نهایت هزینه‌های کل زنجیره تأمین محصولات، باعث کاهش حاشیه سود ( profit margin ) (4) ، برای کشاورزان می‌شود.

و با وجودی که استفاده از این فناوری بسیاری از کارها را آسان‌تر می‌کند مانند ثبت زمین، نظارت بر داده‌های بزرگ، و حتی استفاده از قراردادهای هوشمند؛ اما آینده تکنولوژی بلاک‌چین در بخش کشاورزی مشخص نیست و به مانند یک مسئله‌ سر به مُهر باقی است. اما شاید بتوان گفت، با توجه به امکانات این فناوری، استفاده از آن در دهه‌های آینده دور از انتظار نباشد./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.livebitcoinnews.com


پی‌نوشت:

1- blockchain technology : فناوری بلاک‌چین می‌تواند به اینترنت هویت داده و با استفاده از روش‌های رمزنگاری جدیدی که ارائه می‌دهد، از دست‌کاری داده‌ها جلوگیری کند. بلاک‌چین طراحی شد تا جلوی کلاه‌برداری در معاملات گرفته شود. این فناوری یک پایگاه داده توزیع شده است که هر کسی می‌تواند در آن اعتبار معاملات را بررسی کند. فناوری بلاک‌چین تقریباً مانند امضای دیجیتال عمل می‌کند. بلاک‌چین یک پلت فرم توزیع‌‌ شده است که امکان انتقال اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر را با امنیت بالا فراهم می‌کند. برای اطلاعات بیشتر به اینجا بروید.

٢- third-party services : سخت‌افزار یا نرم‌افزار مستقل از محصول و یا پلت‌فرم اولیه است. به‌عنوان مثال، سیستم‌های مایکروسافت به همراه بسته‌ای از چندین برنامه نرم‌افزاری می‌آیند. می‌توانند برنامه‌های مستقلی باشند یا می‌توانند پلاگین‌های (پلاگین، ابزاری کاربردی و کوچک و وابسته به یک نرم‌ا فزار) کوچکی باشند که قابلیت‌هایی را به یک برنامه دیگر می‌افزایند.

٣- AgriDigital : ازجمله فعالیت‌هایش، حل مشکلات صنعت کشاورزی توسط تکنولوژی است.

٤- Profit margin : نسبتی است که به‌وسیله آن، سودآوری هر دلار (یا هر ریال) از فروش را، محاسبه می‌کنند؛ به این ترتیب که مقدار سود پس از کسر مالیات را بر فروش خالص تقسیم می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید