Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل بنیاد برکت در همایش ملی روز روستا تشریح کرد:

توانمندسازی اقتصادی، تجربه‌ای موفق برای توسعه روستایی

 در 38 سال گذشته اقداماتی از قبیل خدمات بهداشتی- درمانی، آبرسانی، تأمین برق و گاز، تأمین زیرساخت‌های ارتباطی از قبیل تلفن و پست، جاده‌سازی و مدرسه‌سازی برای روستاها انجام شده است اما باز هم نتوانستیم جمعیت را در روستاها تثبیت کنیم. مهم‌ترین دلیل این است که جمعیت جوان روستاها به دلیل یافتن شغل روستاها را ترک می‌کنند.   

توانمندسازی اقتصادی، تجربه‌ای موفق برای توسعه روستایی


مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که در سومین همایش ملی روز روستا و عشایر با رویکرد نقش روستاییان در تحقق اقتصاد مقاومتی، سخن می‌گفت، گزارش کاملی از عملکرد این بنیاد در توانمندسازی اقتصادی و توسعه‌ی روستاها ارایه داد.

نوروزی با اشاره به کاهش روز‌افزون جمعیت روستاها در اثر مشکلاتی نظیر بیکاری، گفت: تغییر ترکیب جمعیت روستایی به شهری در 59 سال اخیر از 70 درصد جمعیت روستایی به 30 درصد جمعیت شهری تقلیل پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: خانه‌های روستایی که هر کدام به عنوان یک کانون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در نقاط مرزی به عنوان یک کانون امنیتی نقش فعال در کشور ایفا می کردند، امروز نقش‌شان تا حدودی کم‌رنگ شده است.

مدیر عامل بنیاد برکت با اشاره به این‌که جوانان روستایی به شهرهایی که امکان اشتغال در آن‌ها وجود دارد مهاجرت می‌کنند، تصریح کرد: در 38 سال گذشته اقداماتی از قبیل خدمات بهداشتی- درمانی، آبرسانی، تأمین برق و گاز، تأمین زیرساخت‌های ارتباطی از قبیل تلفن و پست، جاده‌سازی و مدرسه‌سازی برای روستاها انجام شده است اما باز هم نتوانستیم جمعیت را در روستاها تثبیت کنیم. مهم‌ترین دلیل این است که جمعیت جوان روستاها به دلیل یافتن شغل روستاها را ترک می‌کنند.

نوروزی خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، 9 سال پیش به دستور مقام معظم رهبری در راستای توانمندسازی اقتصادی، مأموریت جدی‌تری نسبت به گذشته پیدا کرد و قرار شد در مناطق محروم از طریق بنیاد برکت حول برنامه‌های توانمندسازی اقتصادی، اشتغال‌زایی و حمایت از کارآفرینان به ویژه کارآفرینی بومی تمرکز کند.

وی ادامه داد: ما این موضوع را در دستور کار قرار دادیم و با همکای استانداری‌های سراسر کشور موفق شدیم مشارکت کارآفرینان را جلب کنیم.

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به این‌که بنیاد تاکنون 267 طرح مشارکت اقتصادی با حجم سرمایه‌گذاری 48 هزار و 770 میلیارد ریال داشته است، گفت: با این طرح‌ها تاکنون بیش از 166 هزار نفر در مناطق محروم 31 استان مشغول به کار شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که بنیاد برکت پس از مدتی از طرح‌های مشارکتی خارج می‌شود و تاکنون 143 مورد از آن‌ها را به‌طور کامل به کارآفرین واگذار کرده است، افزود: شرایط واگذاری سهام بنیاد برکت این‌گونه است که 10 درصد از سرمایه به شکل نقدی و باقی‌مانده طی 4 سال به‌طور اقساطی و بدون بهره دریافت می‌شود. به گفته‌ی دکتر نوروزی این روش اقتصادی بنیاد برکت مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفته است.
نوروزی فعالیتهای توانمندسازی اقتصادی بنیاد برکت را در زمینه‌ی کشاورزی، دامپروری، صنایع شیمیایی، چاپ و بسته‌بندی، کانی‌های فلزی و غیرفلزی، مصالح ساختمانی، صنایع برق و غیره برشمرد و افزود: این فعالیت‌ها ریشه در نیازهای گسترده‌ی زندگی روزمره‌ی مردم دارد و با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کاملاً هم‌سو است.

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به این‌که فعالیت‌های اقتصادی به نوعی سوددهی هم دارند، بیان کرد: در سال گذشته نزدیک به 11 میلیون دلار از بنگاه های اقتصادی بنیاد برکت به کشورهای هم‌جوار صادرات داشته‌ایم. در 6 ماه اول امسال نیز شرکت‌های مشارکتی بنیاد برکت و کارآفرینان بیش از 5 میلیون دلار صادرات داشته‌اند.

وی با اشاره به این‌که بنیاد برکت علاوه بر طرح‌های توانمندسازی اقتصادی، پروژه‌های عمرانی و زیربنایی بسیاری را نیز در روستاها و مناطق کم‌تر توسعه‌یافته انجام داده است، گفت: تاکنون 10557 طرح زیربنایی در مناطق محروم داشته‌ایم که 4850 مورد از آن‌ها کامل شده و 5707 طرح نیز در دست اجراست.

مدیرعامل بنیاد برکت ادامه داد: 950 مورد از این طرح‌ها، مدارس برکت بوده که تاکنون 778 باب تکمیل و تحویل آموزش و پرورش شده و حدود 101 هزار دانش‌آموز در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند.

به گفته‌ی ایشان، بنیاد برکت تاکنون 700 مرکز فرهنگی مذهبی شامل مسجد، حسینیه، خانه‌ی عالم، دارالقرآن، مصلی و حوزه‌ی علمیه نیز ساخته است.

وی ضمن تشریح خدمات بیمه‌ی برکت که از سوی بنیاد برکت به مردم مناطق محروم و روستاها ارایه می‌شود به طرح برکت خانواده اشاره کرد و درمان زوج‌های نابارور را از عوامل امیدواری و بهبود زندگی آن‌ها دانست و گفت: در راستای عمل به سیاست‌های جمعیتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، بنیاد برکت درمان زوج‌های نابارور در مناطق محروم را در دستور کار قرار داده است. در همین راستا تاکنون از 2800 زوج ناباروری که شناسایی شده‌اند، 1250 نفر تحت درمان قرار گرفتند. از این تعداد تاکنون 29 کودک به دنیا آمده‌اند و 93 کودک هم در راه داریم.

مدیرعامل بنیاد برکت اظهار داشت: با توجه به این‌که از هر هزار کودک که در کشور متولد می‌شود، یکی از آن‌ها با مشکل ناشنوایی مواجه است، اظهار داشت: بنیاد برکت طرح کاشت حلزون گوش و درمان این کودکان را در دستور کار قرار داده است.

نوروزی با اشاره به این‌که یکی از مشکلات دیگر مناطق روستایی، مسکن‌های غیراستاندارد است، بیان کرد: طبق مذاکراتی که با کمیته‌ی امداد، بهزیستی و بنیاد مسکن داشته‌ایم، 7630 واحد مسکن محرومین در دست ساخت داریم که حدود 5000 واحد آن‌ها کامل شده و بقیه‌ی واحدها نیز در حال تکمیل است. این در حالی است که تا تحقق ساخت ده هزار واحد مسکونی در مناطق محروم این برنامه ادامه می‌یابد.

وی پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه را از دیگر اقدامات بنیاد برکت در مناطق محروم دانست و افزود: تاکنون به 40 هزار نفر، 1930 میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه داده شده است و 20 هزار یتیم را نیز تحت پوشش قرار داده‌ایم.

نوروزی ارایه‌ی خدمات سلامت الکترونیک را از دیگر اقدامات بنیاد برکت اعلام کرد و گفت: تاکنون 350 هزار نفر در مناطق آزمایشی این طرح، زیر پوشش خدمات طرح سلامت الکترونیک قرار گرفته‌اند. علاوه بر این 43 هزار نفر از بیماران صعب‌العلاج مناطق محروم نیز تحت پوشش حمایت‌های بنیاد برکت قرار گرفته‌اند.

وی از ساخت و تجهیز 10 بیمارستان که سال‌ها نیمه‌کاره مانده بود، از سوی بنیاد برکت خبر داد و افزود: یک بیمارستان فوق تخصصی نیز در تهران در دست احداث است. بنیاد برکت هم‌چنین تاکنون 35 مرکز و خانه‌ی بهداشت را به بهره‌برداری رسانده یا آماده‌ی افتتاح دارد و علاوه بر آن، براساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته‌ایم مراکز جامع درمانی و بهداشتی استان سیستان و بلوچستان نیز تجهیز می‌شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید