Iranian Agriculture News Agency

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

7000 هکتار توسعه گلخانه درافق 10 ساله برای استان فارس

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: درحال حاضر مشکل اصلی کشور در مرحله اول بحران آب است و در کنار آن افزایش بهره وری و کمتر ضایع شدن نهاده ها جزو برنامه های اصلی جهاد کشاورزی است و در این راستا یکی از رویکردهای اصلی، توسعه کشت های گلخانه ای است.

7000 هکتار توسعه گلخانه درافق 10 ساله برای استان فارس

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: درافق 10 ساله برای استان فارس هفت هزار هکتار توسعه گلخانه دیده شده است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، محمدعلی طهماسبی در نهمین نشست ستاد گلخانه ای استان فارس در شیراز ضمن بیان این مطلب گفت: منافع ملی یک کشور در هر زمان به اقتضای مسائل اقلیمی و حکومتی درسیاست های اتخاذ شده تأثیر به سزایی دارد و این سیاست گذاری نتیجه طبیعت و شرایط اقلیمی موجود است که باعث شده الان به بررسی سیستم های آبیاری تحت فشار، احداث گلخانه و حتی استفاده از سیستم آبیاری تیپ در گندم و ذرت سرمایه گذاری ها سوق پیدا کند .

وی افزود: در دنیا حدود سه میلیون هکتار گلخانه وجود دارد و کشورهای همسایه مان در 50 هزار هکتار گلخانه سرمایه گذاری کرده اند، ما در کجای کار هستیم و البته قابل ذکر است که به غیر از چند کشور اروپایی درسایر کشورها از سنتی ترین سیستم گلخانه ای وجود دارد تا پیشرفته ترین آنها و ما هم در کشور و در همین استان در گلخانه تجربه داریم .

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی در وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: حدود 16 طرح در اقتصاد مقاومتی مصوب شده است که دو طرح آن درحوزه معاونت باغبانی است: یکی بحث گلخانه ها و دیگری در ارتباط با نهال و البته طرح گیاهان دارویی نیزبه عنوان سومین طرح هم در حال مصوب شدن است.

وی گفت: در طرح گلخانه ها دو بخش عمده بحث توسعه و دیگری بحث به سازی و به روز تر شدن آنها است که درمورد اول بیش از 48 هزار هکتار سهم کشور و هفت هزار هکتار سهم استان فارس است که در افق 10ساله دیده شده است. در مورد به سازی نیز دو هزار هکتار گلخانه در کشور و 300 هکتار در استان فارس به سازی می شود.

طهماسبی خاطرنشان ساخت: در این دو قسمت یک سری فعالیت هایی ویژه دیده شده است، مثلاً تولید بذرهیبرید، تشکل ها، مکانیزاسیون و صندوق حمایت محصول ملی و... دیده شده است، به گونه ای که طرح های اقتصاد مقاومتی از حالت جزیره ای بودن در آمده و در واقع هر طرح یک پیکره اصلی دارد و در آن پیکره اصلی یکسری بسته های پشتیبان از جمله آموزشی، مکانیزاسیون، بیمه، مطالعات مکان یابی، مطالعات تکنولوژی و مطالعات بازار در آن قرار گرفته است .

وی با بیان اینکه ساز و کارهایی هم در یک سامانه به نام نظام پایش، نظارت و کنترل به نام نیپا ( NIPA ) طراحی شده است، پایش طراحی شده در این استان هم فعال بوده و براساس ساختار آن بایستی پیشرفت کار ها در آن گزارش شود و وزیر به عنوان شخص اول دستگاه آن را امضاء و به معاون اول رئیس جمهور به عنوان فرماندهی این ستاد انعکاس کند و پس از آن به دفتر مقام معظم رهبری ارسال می گردد. در ادامه تعداد هفت نفر از گروه های مختلف برای بازدید از طرح ها به مناطق مربوطه اعزام می شوند و این فرآیند به این شکل تکمیل می شود .

طهماسبی گفت: تغییر رفتار هم در حوزه های تولید و هم در حوزهای مصرف بوجود آمده است، به نحوی که امروز مردم می پرسندکه این محصول از کجا آمده است ؟ و به این ترتیب انتخاب مردم تعیین کننده نوع محصول است.

وی تصریح کرد: ما نمی توانیم یک مرتبه بگوییم درفضای باز کشت نکنید؛ چون امکاناتمان هنوز به اندازه کافی نیست.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به نقش آموزش در رونق کشت های گلخانه ای یاد آور شد: پیگیر بر گزاری رشته تکنولوژی تولیدات گلخانه ای در مقطع کارشناسی ارشد در هشت دانشگاه مادر هستیم.

طهماسبی با اشاره به اینکه 100 درصد به بذر هیبرید وابسته ایم، اظهار داشت: به شدت با قاچاق کنندگان بذور هیبرید برخورد می کنیم؛ چون اعتقاد داریم کسانی که از کانال اصلی آنها را تهیه می کنند، جوابگو دارند .

وی افزود: برای فارغ التحصیلان باغبانی فرصت شغلی بسیار بزرگی در کشور وجود دارد و نیز برای سرمایه گذاران شرایط بسیار مناسب و سودآوری برای تولید بذور هیبرید مهیا است.

وی در پایان گفت : استان فارس درخواست ساخت یک هفتم کل گلخانه های کشور را دارد که برای محقق شدن آن نیاز است جهاد کشاورزی استان با همکاری نظام مهندسی، گلخانه ها را گریدبندی کند و باید مشخص شود که هر گلخانه ساز توانایی اجرای طرح تا چه میزان سرمایه گذاری را دارد و بانک باید در وثیقه ها زیاد سخت نگیرد و با اغماض با متقاضیان برخورد نماید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس نیز در نشست گفت: زنجیره تولید محصولات
گلخانه ای یکی از ضروریات توسعه بخش کشاورزی است و منافع همه تولید کنندگان باید در این بخش در نظر گرفته شود
.

محمد مهدی قاسمی افزود: ایجاد و توسعه گلخانه دراستان فارس با شعار جهاد گلخانه سازی شروع کرده ایم و با توجه به بحران و چالش های آب که در استان فارس وجود دارد، گلخانه و توسعه گلخانه در دستور کار قرار گرفته است. همچنین افزایش بهره وری در مصرف آب یکی از اولویت های مهم سازمان جهاد کشاورزی فارس در توسعه گلخانه ها و انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای آزاد به فضای بسته است .

وی افزود: معادل سطح زیر کشت سبزی و صیفی که در استان فارس وجود دارد بایستی هفت هزار هکتار گلخانه در سطح استان فارس داشته باشیم .

در پایان این نشست معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس و دیگر اعضای این ستاد از کارخانه جوانه پوش پارسه شیراز بازدید و نحوه تولید پلاستیک عریض کشاورزی، غذایی و صنعتی را از نزدیک مشاهده کردند .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید