Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی در گفت‌وگو با ایانا:

طرح ملی توسعه گیاهان دارویی جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی طبقه‌بندی شد

طرح ملی توسعه گیاهان دارویی کشور تهیه و جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی طبقه‌بندی شد.

طرح ملی توسعه گیاهان دارویی جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی طبقه‌بندی شد


طرح ملی توسعه گیاهان دارویی کشور تهیه و جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی طبقه‌بندی شد.

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: بر اساس این طرح تا 10 سال آینده گیاهان دارویی 10 تا 15 درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور را شامل خواهند شد.

پیمان یوسفی‌آذر افزود: گیاهان دارویی با بازار جهانی و گیاهان دارویی مزیت‌دار کشور در اولویت این طرح قرار دارند. این گیاهان شامل زعفران، گل‌محمدی، آویشن، کرفس کوهی، مورد، مریم گلی، اسطو خودوس و ترکوهی هستند.

وی درباره مهم‌ترین اهداف این طرح خاطرنشان کرد: نخستین و اصلی ترین هدف این طرح خروج از فاز فروش فله و ورود به فاز فرآوری است. هدف مهم دیگر تبدیل ایران به برند جهانی تولید گیاهان دارویی خواهد بود که با توجه به سابقه تاریخی کشور ما در طب سنتی چندان دشوار نیست.

یوسفی‌آذر ادامه داد: دانش گیاهان درمانی ایران سال‌ها مورد استفاده مردم جهان قرار گرفته است و بیشتر مطالعاتی که هم‌اکنون در مورد گیاهان دارویی در حال انجام است با منشاء برگرفته از تلاش دانشمندان بزرگ ایرانی است.

به گفته وی، هم‌اکنون بیش از 150 هزار هکتار از اراضی رزاعی تحت زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته و از 5.5 میلیون هکتار از مراتع کشور نیز برداشت این گیاهان در حال انجام است.

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی لزوم تثبیت در بازارهای جهانی را بالا بردن کیفیت تولید دانست و تصریح کرد: امروزه صنعت گیاهان داوریی یکی از صنایع بزرگ جهان است که در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته و تبدیل به کسب و کار مهم و سودآور شده است.

یوسفی‌آذر مجموع ارزش صادراتی این گیاهان در جهان را 35 میلیارد دلار عنوان کرد و یادآور شد: ایران در حالی سال گذشته 500 میلیون دلار گیاهان دارویی صادر کرد که در پنج ماهه نخست امسال نیز حدود 250 میلیون دلار صادرات این محصولات را داشتیم. این رقم در مقابل میزان تجارت گیاهان دارویی در جهان چندان بزرگ نیست و ما امیدورایم با تکمیل این طرح ملی ارزش صادرات گیاهان دارویی ایران به چهار تا پنج میلیارد دلار برسد.

وی در پایان سیاست دولت در اجرای این طرح را حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برشمرد و تأکید کرد: از هر نوع سرمایه‌گزاری کلان در بخش کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی استقبال می‌کنیم و با توجه به اینکه این طرح جز طرح‌های اقتصاد مقاومتی طبقه‌بندی شده است بسته‌ای حمایتی بسیار مناسب و تسهیلات کم‌بهره نیز برای اجرای آن در نظر گرفته شده است./

G-950802-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید