Iranian Agriculture News Agency

مدیرپدافند غیرعامل سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد:

مقابله با تهدیدهای زیستی و سایبری با کمک سازمان دامپزشکی کشور

سازمان دامپزشکی کشور جایگاه ویژه‌ای در مقابله باتهدیدات زیستی و سایبری در ساختار پدافند غیرعامل کشور دارد.

مقابله با تهدیدهای زیستی و سایبری با کمک سازمان دامپزشکی کشور

سازمان دامپزشکی کشور جایگاه ویژه‌ای در مقابله باتهدیدات زیستی و سایبری در ساختار پدافند غیرعامل کشور دارد.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، مدیر پدافند غیرعامل سازمان دامپزشکی کشور به مناسبت هفته پدافند غیرعامل گفت: مؤثرترین و پایدارترین شیوه محافظت در برابر تهدیدات زیستی ناشی از انتشار عمدی و تصادفی عوامل بیماری‌زای حیوانی، تقویت نظام‌های بهداشتی موجود برای مراقبت، شناسایی اولیه و به موقع و واکنش سریع در مراکز تولید دام و فر آورده‌های دامی است.

حسین مهدوی‌شهری افزود: در این راستا پشتوانه‌های قانونی مناسب و تدوین برنامه‌های بلندمدت از لوازم اصلی مقابله با تهدیدات زیستی و سایبری خواهد بود که سازمان پدافند غیرعامل کشور می‌تواند نقش مهمی در این باره ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: کارکنان سازمان دامپزشکی کشور با نقش خود در صورت رویداد یک تهدید زیستی آشنا هستند. آموزش‌های تخصصی برای عملیات علیه بیماری غیرمترقبه یا تهدید زیستی یا سایبری مورد نیاز بوده و دستورالعمل‌های مورد نیاز برنامه ملی واکنش سریع در زمان بروز تهدید زیستی باید تهیه و اجرا شود.

مهدوی‌شهری ادامه داد: کارکنان دامپزشکی کشور به سطحی از آموزش مورد نیاز و دانشی فراگیر از بیماری‌های غیربومی که بیشترین تهدید را شامل می‌شود، نیازمند هستند.

وی تصریح کرد: اختصاص فوری اعتبارات مورد نیاز باعث جلوگیری یا کاهش خسارات بعدی و عمده در زمان پیشگیری یا بروز تهدید زیستی خواهد شد. این منابع باید علاوه بر نیازها و هزینه‌های جاری سازمان دامپزشکی کشور باشد و شامل تمام مراحل اجرای برنامه واکنشی مناسب از شروع تا پایان عملیات را دربر گیرند.

مدیر پدافند غیرعامل سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بین کشورهای همجوار اهمیت ویژه‌ای را با توجه به شرایط ناامن منطقه گوشزد می‌کند. حضور فعال در مجامع بین‌المللی و دفاع از حقوق قانونی دامپزشکی، سایر کشورها را متعهد می‌کند تا احساس تعهد جدی‌تری کنند و در مقابل وظایف قانونی خود پاسخگو باشند.

مهدوی‌شهری تأکید کرد: در کشورهایی که با تهدیدات زیستی روبه‌رو هستند متناسب با تهدید دشمن، امکانات و اعتبارات ویژه‌ای از سوی قانون‌گذاران پیش‌بینی می‌شود که در مواقع پیشگیری یا رویداد متناسب با سطح تهدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: باید از تجربیات گذشته که مانند چراغی روشنگر مسیر آینده خواهد بود استفاده کرد و وظایف قانونی سازمان دامپزشکی کشور به‌عنوان یک سازمان مهم حاکمیتی مورد تأکید قرار گرقته و مانند تمامی سازمان‌های متولی سلامت و بهداشت در دنیا، وظایف حاکمیتی آن مورد خدشه قرار نگیرد. در غیر این صورت دشمن از این‌گونه منافذ بهترین استفاده را جهت ایجاد تهدید مورد نظر خود خواهد برد.

مهدوی‌شهری در پایان مبانی اقدامات در سازمان دامپزشکی کشور در مقابله با تهدیدات زیستی را اقدامات بهداشتی - قرنطینه‌ای، مراقبت‌ها و پایش‌های فعال و غیرفعال، تجهیز مراکز تشخیص بیماری‌ها، انجام تحقیقات کاربردی و مطالعاتی، ایجاد ساز و کارهای هشدار و اقدام سریع، اطلاع‌رسانی مناسب به ذی‌نفعان، گسترش سامانه‌های اطلاعاتی و پایشی نام برد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید