Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در گفت‌وگو با ایانا:

عملیات جایگزینی ارقام مقاوم به جاروئک لیموترش آغاز شد

تاکنون بیش از 14 هزار هکتار از باغ‌های لیموترش جنوب کشور بر اثر بیماری جاروئک از بین رفته است که عملیات جایگزینی آنها آغاز شده است.

عملیات جایگزینی ارقام مقاوم به جاروئک لیموترش آغاز شد


تاکنون بیش از 14 هزار هکتار از باغ‌های لیموترش جنوب کشور بر اثر بیماری جاروئک از بین رفته است که عملیات جایگزینی آنها آغاز شده است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: برای کنترل این آفت که حشره زنجره آن را منتقل می‌کند، به ناچار 14 هزار هکتار از درختان باغ‌های آلوده را قطع کردیم.

ابوالقاسم حسن‌پور در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر اینکه مدت‌زمان لازم برای جایگزینی برای باغ‌های لیموترش قطع‌شده چقدر است، افزود: این امر بستگی کامل به ارقام مورد استفاده، شرایط منطقه و مدیریت باغ دارد، اما به‌طور معمول جایگزینی باغ‌ها بین پنج تا شش سال به طول می‌انجامد.

وی خاطرنشان کرد: در این جایگزینی از ارقامی استفاده می‌شود که دارای ژنوتیپ مقاوم به بیماری جاروئک باشند همچنین آموزش باغداران و ترویج راه های مقابله با این بیماری نیز در دستور کار قرار گرفته است.

حسن‌پور علت شیوع سریع و گستره این بیماری را مناسب بودن شرایط محیطی و مقاوم نبودن ارقام موجود در کشور به این بیماری عنوان کرد و ادامه داد: در بسیاری از موارد خساراتی که آفت‌ها و بیماری‌های وارداتی به باغ‌ها وارد می‌کنند بسیار بیشتر از خاستگاه اصلی آنها است؛ زیرا ممکن است شرایط محیطی دیگر کشورها برای آفات مهاجم مناسب‌تر از خاستگاه آنها باشد، همچنین درختان این کشورها نسبت به بیماری‌های غیربومی و تازه‌وارد مقاوم نیستند.

وی ورود آفات و بیماری‌ها از راه قاچاق میوه را برای باغ‌های کشور تهدید جدی برشمرد و تصریح کرد: آفت جاروئک لیموترش از مهم‌ترین آفاتی است که از طریق ورود میوه‌های قاچاق به کشور منتقل شد و خسارات سنگینی را به باغ‌های لیمو وارد کرد.

به گزارش ایانا، عامل بیماری جادوی جادوگر (جاروئک) لیموترش یک پروکاریوت فاقد دیواره سلولی به نام فایتو پلاسمایی است که در ابتدا باعث کوچکی برگ‌ها و ایجاد شکلی مشابه جارو در برگ‌ها و سپس در مدت سه تا شش سال موجب مرگ گیاه می‌شود. این بیماری نخستین‌بار در سال 13۶۷ در نیک شهر استان سیستان و بلوچستان مشاهده و سپس در سال ۱۳۷۷ وجود این بیماری در میناب گزارش شد و هم‌اکنون بسیاری از باغ‌های لیموترش جنوب کشور را آلوده کرده است./

G-950801-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید