Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت تعاونی صنعت بوقلمون ایران به ایانا خبر داد:

ظرفیت تولید سالانه بیش از سه میلیون قطعه بوقلمون در کشور/ قیمت تولید داخلی، کمتر از روسیه

یکی از فعالان بخش خصوصی تولیدکننده بوقلمون گفت: ایران با تجهیزات و امکانات فعلی توانایی تولید حداقل یک میلیون قطعه، بیش از نیاز داخلی را دارا است.

ظرفیت تولید سالانه بیش از سه میلیون قطعه بوقلمون در کشور/ قیمت تولید داخلی، کمتر از روسیه


یکی از فعالان بخش خصوصی تولیدکننده بوقلمون گفت: ایران با تجهیزات و امکانات فعلی توانایی تولید حداقل یک میلیون قطعه، بیش از نیاز داخلی را دارا است.

مدیرعامل شرکت تعاونی صنعت بوقلمون ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر افزود: اکنون با توجه به 270 پروانه بهره‌برداری که در صنعت بوقلمون صادر شده، ایران توانایی تولید بیش از سه میلیون قطعه در سال را دارد.

سیدمهدی آذرمؤید با اشاره به اینکه از هم‌اکنون باید فکری به حال بازار فروش گوشت بوقلمون کرد، ادامه داد: در حالی که 370 پروانه جدید نیز در زمینه پرورش بوقلمون صادر شده که در یک بازه زمانی چند ساله به تعداد قبلی اضافه می‌شود؛ بنابراین باید انتظار افزایش تولید تا سه برابر میزان فعلی را داشت.

به گفته وی، نباید اجازه داد که آشفتگی مشابه در صنعت مرغ، در صنعت بوقلمون نیز تکرار شود؛ بنابراین با توجه به تجربه‌های قبلی، لازم است که در این زمینه تدابیر مقتضی اندیشیده شده و وزارت جهاد کشاورزی، همان‌طور که تا امروز میزان تولید را مدیریت کرده، به کار خود ادامه دهد و در تصمیم‌گیری‌ها زیر بار فشار برخی سرمایه‌داران نرود.

آذرمؤید با بیان اینکه تغذیه با گوشت بوقلمون، یکی از راه‌های جلوگیری از بیماری‌های قلبی رایج در کشور است، خاطرنشان کرد: سرانه مصرف گوشت بوقلمون، در دنیا به‌طور میانگین 10 کیلوگرم برآورد می‌شود، در حالی که مصرف این محصول در ایران، از 350 گرم در سال تجاوز نمی‌کند؛ آن هم در شرایطی که تعداد کل عمل قلب باز در کشور، برابر با میزان آن در چین است که بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد.

وی معتقد است: بوقلمون، تنها گوشتی است که چربی اشباع آن صفر بوده و کمترین کلسترول را دارد. به همین دلیل کشورهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان و کانادا با سرمایه‌گذاری در راستای آگاهی بخشی به جامعه در ارتباط با مصرف آن، سعی در کاهش بیماری‌های مرتبط با تغذیه داشته‌اند و در این راه بسیار موفق بوده‌اند. البته در ایران نیز، وزارت بهداشت باید در افزایش سرانه مصرف، اقدامات لازم را انجام دهد تا از این طریق، صرفه‌جویی معنی‌داری در هزینه‌های درمانی اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت تعاونی صنعت بوقلمون ایران تصریح کرد: ساختار بوقلمون به گونه‌ای است که هم گوشت سفید دارد و هم قرمز. بنابراین می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت دیگر احشام باشد؛ در حالی که قیمت آن هم تقریباً یک‌سوم گوشت قرمز و حدود 9 هزار و 700 تومان در میادین تره‌بار به ازای هر کیلوگرم است.

آذرمؤید با اشاره به اینکه قرار است سالانه 10 درصد به تولید گوشت این پرنده در کشور افزوده شود، یادآور شد: هم‌اکنون آمار جوجه‌ریزی برای بوقلمون به‌صورت سالانه حدود دو میلیون و 400 هزار قطعه است که باید با فرهنگ‌سازی و گسترش آگاهی مردم، بازار آن را نیز رونق بخشید.

وی صادرات گوشت بوقلمون را بسیار ضعیف و در مراحل مقدماتی دانست و تأکید کرد: این در شرایطی است که کشوری مانند روسیه، تقاضای بالایی برای خرید دارد و ایران می‌تواند آن را تأمین کند، اما در این زمینه باید ابتدا زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم آماده شود؛ چرا که هنوز در کشور کشتارگاه استانداردی برای بوقلمون وجود ندارد.

این کارشناس در پایان اظهار داشت: برخلاف گوشت مرغ، قیمت تولید بوقلمون در ایران، پایین‌تر از نرخ آن در کشورهای دیگر نظیر روسیه است؛ بنابراین باید از فرصت به وجود آمده استفاده کرد و هرچه زودتر برای رونق گرفتن صادرات، برنامه چید./

V-950801-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید