Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از ماجران گندم شهرستان لالی که مشکوک به سرب است؛

آلودگی محموله 2000 تنی گندم به سرب در حال بررسی/ تعیین سلامت برنج خوزستان توسط محققان مؤسسه خاک و آب

برای آنکه از سلامت محصول تولیدشده کشاورزان خوزستانی که در برخی از آنها در انبارهای بدون استاندارد نگهداری می‌شده اطمینان حاصل شود، مؤسسه تحقیقات خاک و آب نمونه‌ها را در دست بررسی دارد.

آلودگی محموله 2000 تنی گندم به سرب در حال بررسی/ تعیین سلامت برنج خوزستان توسط محققان مؤسسه خاک و آب


برای آنکه از سلامت محصول تولیدشده کشاورزان خوزستانی که در برخی از آنها در انبارهای بدون استاندارد نگهداری می‌شده اطمینان حاصل شود، مؤسسه تحقیقات خاک و آب نمونه‌ها را در دست بررسی دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره متوقف شدن یک محموله دوهزار تنی گندم مشکوک به سرب گفت: انبارهای ذخیره‌ای گندم در استان خوزستان تنها ظرفیت 40 درصد تولید را دارا هستند و کشاورزان مجبورند محصول خود را هرساله در انبارهای دیگر نگهداری کنند.

محمد قاسمی‌نژاد افزود: انبارهای مربوط به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیشتر روباز هستند و سایر انبارها نیز ممکن است استانداردهای لازم را نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: این مقدار گندم به‌دلیل محدودیت فضا در انباری اجاره‌ای در شهرستان لالی که قبلاً محل تولید باتری ماشین بوده، ذخیره شده و احتمال آلودگی به سرب در آن وجود دارد.

قاسمی‌نژاد ادامه داد: برای روشن شدن اذهان عمومی از گندم‌های این انبار نمونه‌برداری شده و به مؤسسه تحقیقات خاک و آب که تنها مؤسسه مرجع در کشور برای تعیین میزان آلودگی محصولات کشاورزی به انواع آلودگی‌ها و فلزات سنگین است ارسال شده، اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

وی تصریح کرد: گندم تولیدشده توسط کشاورزان خوزستانی از لحاظ سلامت، پاک بوده و از کیفیت مناسبی برخوردار است و موارد این‌چنینی را نباید به مابقی تولید نسبت داد.


برداشت ذرت علوفه‌ای در خوزستان

مدیرت زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای خبر داد و یادآور شد: برداشت ذرت دانه‌ای برای ورود به بورس هنوز آغاز نشده است.

قاسمی‌نژاد تأکید کرد: برنامه‌ریزی برای عرضه ذرت دانه‌ای در بورس با اجرای موفق آن در سال جاری، برای امسال نیز عملیاتی خواهد شد.

وی اظهار داشت: انبارها و الزامات لازم برای ورود ذرت دانه‌ای به بورس و مشکلات احتمالی در حال انجام است.


پایان برداشت خرمای خوزستان تا هفته آینده

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان از پایان برداشت خرمای استان تا هفته آینده خبر داد و گفت: در برخی مناطق برداشت خرما به اتمام رسیده و مابقی آن نیز که مربوط به شرق استان است، تا هشت روز آینده انجام خواهد شد.

قاسمی‌نژاد افزود: به‌دلیل خرید توافقی خرما، مشکلی از لحاظ انبارها و مکان‌های نگهداری این محصول نداریم.

وی ادامه داد: پیش‌بینی شده بود که بیش از 190 هزار تن خرما در خوزستان تولید شود که تاکنون تولید 193 هزار تنی محقق شده و کمی بیش از پیش‌بینی است.

قاسمی‌نژاد خاطرنشان کرد: از این مقدار محصول تولیدشده، بیش از 70 هزار تن آن اکنون صادر شده است.


احتمال آلودگی به سرب در گندم در حال بررسی

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب نیز در پاسخ به پرسش ایانا درباره نتیجه بررسی این مؤسسه درخصوص محصول گندم مشکوک به سرب اظهار داشت: به‌صورت دائم نمونه‌های مختلفی از گندم و سایر محصولات کشاورزی به این مؤسسه برای بررسی ارسال و آزمایش‌های مربوطه انجام می‌شود.

کامبیز بازرگان تصریح کرد: اطلاعی از نمونه ارسال‌شده گندم خوزستان ندارم.

وی تأکید کرد: این مسئله چندان بزرگ نبوده که بخواهد رسانه‌ای شود چون احتمال آلودگی با سرب را نمی‌توان قطعی قلمداد کرد، اما به‌طور قطع آزمایش‌ها انجام و نتیجه آن اعلام خواهد شد./

M-950801-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید