Iranian Agriculture News Agency

نصب کنتورهای هوشمند آب در ابتدای راه است؛

احتمال ورود شرکت‌های آلمانی و چینی به ساخت کنتورهای آب برای چاه‌های کشاورزی/ نصب 18 هزار کنتور روی چاه‌های کشاورزان تا پایان سال

در حالی که 450 هزار حلقه چاه مجاز در کشور وجود دارد و باید برای کنترل اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی به روی تمام این چاه‌های کنتور حجمی نصب شود، به گفته کارشناس دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب و امور مشترکان شرکت مدیریت منابع آب ایران، تاکنون حدود 50 هزار کنتور حجمی روی چاه‌های کشور نصب شده و باید 400 هزار کنتور دیگر نصب شود.

احتمال ورود شرکت‌های آلمانی و چینی به ساخت کنتورهای آب برای چاه‌های کشاورزی/ نصب 18 هزار کنتور روی چاه‌های کشاورزان تا پایان سال


در حالی که 450 هزار حلقه چاه مجاز در کشور وجود دارد و باید برای کنترل اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی به روی تمام این چاه‌های کنتور حجمی نصب شود، به گفته کارشناس دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب و امور مشترکان شرکت مدیریت منابع آب ایران، تاکنون حدود 50 هزار کنتور حجمی روی چاه‌های کشور نصب شده و باید 400 هزار کنتور دیگر نصب شود.

کارشناس دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا ضمن تأکید بر اینکه باید سرعت نصب کنتورهای حجمی را بیشتر کنیم، گفت: در حال حاضر اعتبارات نصب کنتور هوشمند از محل بند ششم پروژه احیا و تعادل‌بخشی و طرح‌های اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو تأمین می‌شود. البته بخشی از نیازهای نیز با همکاری توانیر و از طریق نصب کنتورهای برق فهام به روی چاه‌ها تأمین خواهد شد.

عبدالغفور ناییجی افزود: کنتورهای برق فهام بر اساس برق مصرفی، ساعت کارکرد پمپ‌های آب را نشان می‌دهد؛ می‌توان از این مسئله برای مدیریت منابع آب زیرزمینی استفاده کرد، البته از آنجا که پایلوتی در این باره انجام نشده ما دقیقاً نمی‌دانیم که با استفاده از ساعت کارکرد پمپ‌ها می‌توان مصرف آب را مدیریت کرد یا خیر، اما بر اساس تصمیم وزیر نیرو قصد داریم از این پتانسیل هم استفاده کنیم.

به گفته وی، شرکت‌های آب منطقه‌ای به تک‌تک استان‌ها برنامه لازم برای نصب کنتورهای برق فهام را ارائه کرده‌اند.


اولویت‌بندی برای نصب کنتورهای حجمی

این کارشناس دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب با اشاره به اینکه کنتورهای حجمی آب به دو دسته WI و الکترومغناطیسی تقسیم می‌شوند، قیمت نصب و دقت این کنتورها را متفاوت توصیف کرد.

به گفته ناییجی، کنتورهای مکانیکی WI قیمت پایین‌تری نسبت به کنتورهای الکترومغناطیسی دارند. نصب هر کنتور WI بین 1.5 تا سه میلیون تومان هزینه دارد و هر کنتور الکترومغناطیسی بین سه تا هفت میلیون تومان هزینه برای متقاضی دربر خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل کنتورهای WI را برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها در استان‌های شمالی نظیر گیلان و مازندران که آب فراوانی بیشتری دارد، نصب می‌کنیم و کنتورهای الکترومغناطیسی را در مناطقی با چاه‌های عمیق‌تر و دشت‌های بحرانی‌تر نصب خواهیم کرد.

ناییجی ادامه داد: در هر استان شرکت‌های آب منطقه‌ای بر اساس وضعیت بحرانی دشت‌ها، اولویت‌بندی لازم را برای نصب هر یک از انواع کنتور انجام خواهند داد.

وی درباره منابع مالی مورد نیاز برای نصب کنتورهای هوشمند به روی چاه‌ها عنوان کرد: پول کنتور را تا سال‌های قبل، بر اساس قانون توزیع عادلانه آب از متقاضی دریافت می‌کردیم. در حال حاضر دولت می‌خواهد نصب کنتورها را تسریع کند، به همین دلیل در بند "و" تبصره 11 قانون بودجه سال 94، تصمیم گرفته شد اعتبارات کنتوردار کردن چاه‌ها از طریق طرح تعادل بخشیپرداخت شود و بعد به صورت اقساط پول آن را از متقاضی دریافت کنیم.

ناییجی اضافه کرد: از محل اعتبارات اقتصاد مقاومتی 50 هزار کنتور برق فهام و هفت هزار کنتور هوشمند به روی چاه‌ها نصب خواهد شد و از محل منابع طرح تعادل بخشی نیز 11 هزار و 450 کنتور طی سال جاری توسط شرکت‌های آب منطقه‌ای روی چاه‌ها نصب می‌شود.

این کارشناس دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب یادآور شد: با نصب این کنتورها آب به صورت حجمی و مستقیم به کشاورزان تحویل شود.


کنتورهای قدیمی تا زمان مستهلک شدن باقی می‌ماند

طرح تعادل بخشی دشت‌ها از سال 85 در کشور اجرایی شد، اما بودجه قطره چکانی این طرح باعث شد نصب کنتورهای هوشمند با اولویت دشت‌های بحرانی کشور وضعیت مطلوبی نداشته باشد. ناییجی با این وجود بیان کرد: از سال 85 کنتورهایی به نام کنتور هوشمند آب و برق به روی چاه‌ها نصب کردیم. در آن مقطع تعداد 27 هزار کنتور خریداری و روی چاه‌ها نصب شد.

وی تأکید کرد: بعدها طبق ماده 12 قانون تعیین تکلیف چاه‌ها موظف شدیم بر اساس اخذ هزینه از متقاضیان، کنتور خریداری کرده و آن را روی چاه‌ها نصب کنیم. به این ترتیب حدود 25 تا 30 هزار کنتور با هزینه متقاضیان روی چاه‌ها نصب شد.

این کارشناس دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب اظهار داشت: در حال حاضر از طریق اقدامات گذشته حدود 60 هزار کنتور روی چاه‌های کشور نصب شده و چند هزار کنتور دیگر نیز در دست نصب است. البته با توجه به آسیب‌شناسی و کاستی‌هایی که این کنتورها دارند و توانیر معتقد بود تلفات انرژی آنها زیاد است، قرار شد این کنتورها با کنتورهای جدید جایگزین شوند.

ناییجی همچنین گفت: برای حل این مشکل بعد از مستهلک شدن کنتورهای قبلی، باید جایگزینی با کنتور برق فهام انجام شود.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر اولویت اصلی شرکت مدیریت منابع آب کنتوردار کردن چاه‌های بدون کنتور است.


استفاده از تولیدکنندگان داخلی برای تولید کنتور

این کارشناس دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب از دریافت مجوز فعالیت توسط چهار تا پنج شرکت تولیدکننده کنتور برق فهام از توانیر خبر داد.

به گفته ناییجی، این شرکت‌ها در صورت ایجاد خط تولید ماهانه 200 تا 300 هزار کنتور تولیدکرده و به وزارت نیرو برای نصب تحویل می‌دهند، البته سرعت آنها مناسب نیست.

وی خاطرنشان کرد: شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز به حدود پنج شرکت تولیدکننده انواع کنتورهای حجمی تأییدیه فعالیت داده‌است.

ناییجی ادامه داد: شرکت‌های آب منطقه‌ای مناقصه خرید کنتور از این شرکت‌های مجاز را برگزار کرده و تاکنون دو تا سه قرارداد خرید کنتور منعقد شده‌است. انتظار داریم با طی شدن مسیر آزمون‌های استاندارد، ماهانه دو شرکت جدید به مجموع تولیدکنندگان کنتورهای حجمی افزوده شود.

وی در پایان اضافه کرد: ظرفیت تولید کنتور توسط کنتورسازان داخلی دو تا سه هزار دستگاه در سال است. اگرچه قصد داریم تمام نیازهای خود را از طریق سازندگان داخلی تأمین کنیم، اما اگر سرعت شرکت‌های داخلی متناسب با کشش بازار نباشد، ممکن است به شرکت‌های چینی یا آلمانی که داخل ایران نمایندگی دارند، مجوز فعالیت و ورود به بازار ایران را صادر کنیم./

L-950801-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید