Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی:

450 هزار تن دانه های روغنی امسال در کشور تولید می شود

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی، سطح زیر کشت این محصولات در سال زراعی 96-95 را 300 هزار هکتار و میزان تولید مورد انتظار را 450 هزار تن پیش بینی کرد.

450 هزار تن دانه های روغنی امسال در کشور تولید می شود


مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی، سطح زیر کشت این محصولات در سال زراعی 96-95 را 300 هزار هکتار و میزان تولید مورد انتظار را 450 هزار تن پیش بینی کرد.
به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در سال زراعی جاری برای 200 هزار هکتار کشت کلزا و 100 هزار هکتار سایر دانه های روغنی مانند سویا، آفتابگردان ، کنجد و گلرنگ برنامه ریزی کرده ایم.
وی میزان تولید مورد انتظار دانه های روغنی از سطح 300 هزار هکتار را 450 هزار تن عنوان کرد.
مهاجر، نیاز روغن کشور را یک میلیون و 400 هزار تن برآورد و ابراز امیدواری کرد سال زراعی جاری 12 درصد روغن کشور با برنامه ریزی های صورت گرفته در داخل تامین شود.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه های روغنی همچنین پیش بینی کرد که از کشت 200 هزار هکتار کلزا 300 هزار تن دانه کلزا برداشت و 100 هزار تن روغن خام استحصال شود.
وی با بیان این که اختصاص بسته های حمایتی و پرداخت به موقع پول کلزا کاران موجب شده است امسال کشاورزان از کشت این محصول استقبال کنند، گفت: یارانه بذر، بیمه، تامین ادوات کشاورزی، آموزش رایگان، تدارک کود، بذر و سم و خرید آسان و پرداخت به موقع پول کشاورزان جزو بسته های حمایتی کشت کلزا هستند.
مجری طرح دانه های روغنی در مورد قیمت تضمینی کلزا درسال زراعی 95-96 اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی افزایش 9 درصدی قیمت خرید تضمینی کلزا را در سال زراعی جاری پیشنهاد داده است.
وی ادامه داد: کشت کلزا در کشور آغاز شده و ما برای امسال 1500 تن بذر کلزای با کیفیت تدارک دیده ایم که 80 درصد آن داخلی است.
مهاجر افزود: قیمت بذور داخلی را نسبت به پارسال 20 درصد کاهش داده ایم.
وی گفت: امسال تدارک یک هزار دستگاه کارنده بذر کلزا را به سازندگان داخلی سفارش داده ایم و برای نخستین بار این دستگاه ها در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که به این کارنده های بذر کلزا 50 درصد یارانه تعلق می گیرد، گفت: برای هر دستگاه کارنده حدود 7.5 میلیون تومان به کشاورزان یارانه پرداخت می شود.
وی افزود: استفاده از دستگاه های کارنده بذر کلزا علاوه بر صرفه جویی 15 میلیارد تومانی در مصرف بذر به افزایش عملکرد تولید کمک خواهد کرد.
مهاجر در مورد برنامه های آموزشی نیز اذعان داشت: آموزش کارشناسان و کشاورزان با بهره گیری از محققان داخلی و خارجی از جمله کشورهای آلمان، فرانسه، استرالیا و صربستان و همچنین استادان دانشگاه های داخلی و مراکز تحقیقاتی صورت می گیرد.
وی گفت: کمک به پایداری تولید گندم، استحصال روغن با کیفیت، افزایش ضریب امنیت غذایی در سلامت کشور و تهیه کنجاله برای مصرف دام و طیور از مزیت های کشت کلزا است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی در مورد سایر دانه های روغنی در سال زراعی 96-95 پیش بینی کرد که 90 هزار تن سویا، 40 هزار تن آفتابگردان، 40 هزار تن کنجد و دو هزار تن گلرنگ برداشت شود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید