Iranian Agriculture News Agency

مشاور معاون وزیر نیرو در امور آب و آ‌بفا:

"آی‌تی" منابع آب ایران را نجات می‌دهد/ وزارت جهاد کشاورزی و نیرو هم‌قسم شدند برای تعادل‌بخشی

مشاور معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: قطعاً هوشمندی‌سازی شبکه و ورود آی‌تی به مباحث مدیریت منابع آب کشور می‌تواند به حل مسائل مربوط این بخش خیلی کمک کند.

"آی‌تی" منابع آب ایران را نجات می‌دهد/ وزارت جهاد کشاورزی و نیرو هم‌قسم شدند برای تعادل‌بخشی


مشاور معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: قطعاً هوشمندی‌سازی شبکه و ورود آی‌تی به مباحث مدیریت منابع آب کشور می‌تواند به حل مسائل مربوط این بخش خیلی کمک کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: وزارت نیرو درباره هوشمندسازی شبکه و ورود آی‌تی به سیستم مدیریت منابع آب چند پروژه سنگین دارد، اما اگر بخواهد راسا این پروژه‌ها را اجرا کند، باید منتظر افزایش قیمت نفت باشد.

رضا مکنون افزود: در صورتی که وزارت نیرو این پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند، افرادی هستند که قادرند شبکه را هوشمند کرده و شرایط آبی یک حوضه را کنترل کنند و در ازای خدماتی که ارایه کرده و قبض‌هایی که به دولت تحویل می‌دهند، سرانه‌ای از محل قبض‌ها دریافت کنند.

وی با اشاره به رکوردزنی ایران در سرشماری اینترنتی خاطرنشان کرد: تا دیروز صبح 34 میلیون نفر در سرشماری اینترنتی ثبت نام کرده‌اند. کانادا با 54 درصد رتبه اول سرشماری اینترنتی را به خود اختصاص داده است. کره جنوبی 47 درصد و ایران تا دیروز صبح، 43 درصد جمعیت خود را از طریق اینترنتی سرشماری کرده است و رتبه سوم دنیا را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین پتانسیل بسیار خوبی در کشور وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم زیرا این شیوه کاهش مصرف بنزین، تولید دی اکسید کربن و غیره را به همراه دارد.

مشاور معاون وزیر نیرو اضافه کرد: در ایران که 85 میلیون نفر جمعیت دارد، 71 میلیون گوشی هوشمند در اختیار مردم قرار گرفته است. از این زیرساخت‌ها یک فعال بخش خصوصی استفاده کرده و 10 هزار شغل برای جوانان با راه‌اندازی یک مجموعه تاکسیرانی ایجاد کرده است.

مکنون ادامه داد: در حالی که دولت 15 سال است که تلاش می‌کند خودروهای فرسوده را از رده خارج کند، یک فعال بخش خصوصی به راحتی این کار را در قالب فعالیت داوطلبانه با کمک تلفن همراه هوشمند و مشارکت جوانان انجام داده است.

وی تأکید کرد: از این ساختارها برای کنترل چاه‌ها هم می‌توان استفاده کرد. دولت باید این کارها را به بخش خصوصی واگذار کند و گزارش نظارتی را از آنها دریافت کند، اما اگر قرار باشد دولت این کار را انجام دهد، باید یک مسیر طولانی برای اخذ مجوز استخدام طی شود. انجام مقدمات استخدام پنج سال طول می‌کشد و بعد از پنج سال که موفق شد زیر ساخت‌ها را فراهم کند، تمام چاه‌ها خشک می‌شود.

مکنون یادآور شد: در حالی که در استرالیا همه چیز از روی هوا کنترل می‌شود. ما در ایران زیرساخت‌ها را داریم و اگر تفویض اختیار کنیم، قطعا شرکت‌هایی به مسئله ساماندهی مسائل آب ورود پیدا می‌کنند.


عدم وجود اختلاف نظر بین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی

بودجه‌های مرتبط با تعادل بخشی دشت‌ها در مقایسه با سدسازی هنوز هم رقم قابل ملاحظه‌ای نیست. در حالی که خبرها از فرونشست زمین در نزدیکی راه آهن تهران - مشهد به‌عنوان یکی از پرترددترین مسیرهای ایران و خسارت‌های میلیاردی وارده به این مسیر حکایت دارد، اما به‌نظر می‌رسد نحوه تخصیص بودجه به طرح تعادل بخشی وضعیت مطلوبی ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر در این باره عنوان کرد: عزم دولت برای تعادل بخشی دشت‌ها جدی است و اجرای این هدف نیازمند منابع مالی، حمایت قضایی و حضور سایر وزارتخانه‌ها است.

وی اظهار داشت: اعدادی که برای طرح تعادل بخشی پیش‌بینی شده، توسط دولت پیشنهاد شده است و قطعاً با برنامه‌ریزی، این اعداد اعلام شده است. منتها با توجه به پایین آمدن قیمت نفت، ممکن است پرداخت اعتبارات دچار مشکل شود.

مکنون از کاهش بودجه و حذف بخشی از پروژه‌های مرتبط با کنترل منابع آب سطحی (سدها) خبر داد و گفت: سیاست‌های دولت در زمینه مدیریت منابع آب تغیر کرده و تغییر جهت دولت به سمت توجه بیشتر به منابع آب زیرزمینی، کاملاً مشهود است.

وی بیان کرد: این نخستین سالی است که دولت برنامه تعادل بخشی را آغاز کرده و باید کم‌کم به سوی تعادل بخشی و احیای تالاب‌های کشور حرکت کنیم تا فشار روی منابع آب زیرزمینی کاهش یابد.

مشاور معاون وزیر نیرو افزود: وزارت جهاد کشاورزی در جلسات شورای‌عالی آب مشارکت داشته و دنبال اجرای طرح تعادل‌بخشی است. بین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در این باره اختلاف نظری وجود ندارد.

مکنون خاطرنشان کرد: بخشی از ابزارهای تعادل بخشی در اختیار وزارت نیرو و بخش دیگر در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است. این دو وزارتخانه هم قسم شده‌اند که طرح تعادل بخشی را اجرا کنند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که نمی‌توان به راحتی همه چاه‌های غیرمجاز را تعطیل کرد، بلکه باید برای کشاورزی شغل جایگزین پیدا کرد که این مسئله نیازمند همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز است.

وی در پایان اضافه کرد: برای تعطیل کردن چاه‌های غیرمجاز، کشاورزان باید با آب کم کشاورزی کنند که این مسئله نیازمند تکنولوژی است. به کار گرفتن تکنولوژی نیازمند سرمایه‌گذاری است، اما در جاهایی که صرفه اقتصادی وجود دارد، مردم خودشان وارد عمل می‌شوند./

L-950801-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید