Iranian Agriculture News Agency

با پذیرش درخواست استاندار آذربایجان غربی؛

همسران سفیران 12 کشور مقیم ایران سفیر نجات دریاچه ارومیه شدند/ نجات دریاچه، نجات جان 5 میلیون نفر است

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هزار و 300 کیلومتر از دریاچه ارومیه غیرقابل احیاست، گفت: با توجه به اینکه کشور مالزی تجربیات بسیاری در ایجاد پارک های طبیعی و مصنوعی دارد، امیدواریم با انتقال این تجربیات و تطبیق آن با شرایط زیست محیطی منطقه، این محدوده از دریاچه را به پارک زیبایی تبدیل کنیم

همسران سفیران 12 کشور مقیم ایران سفیر نجات دریاچه ارومیه شدند/ نجات دریاچه، نجات جان 5 میلیون نفر است

استاندار آذربایجان غربی در دیدار با همسران سفرای 12 کشور مقیم ایران گفت: ما از شما درخواست می کنیم به عنوان سفیران دریاچه ارومیه، پیام حیات آرتمیا و نجات دریاچه ارومیه را به دنیا برسانید. پیامی که همسران سفرا با اشتیاق موافقت کردند تا به مردم کشور خود و سایر کشورهای دنیا برسانند .

به گزارش ایانا از روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه، هفته گذشته همسران سفرای مالزی، نیوزلند، مجارستان، چین، الجزایر، تونس، هند، اندونزی، کوبا، فیلیپین، چک و سیرالئون حاضر شدند به ارومیه سفر کنند . در این سفر که در راستای گسترش همکارها برای احیای دریاچه ارومیه بود، استاندار آذربایجان غربی با آنها دیدار کرد .

در این نشست شهربانو امانی، مشاور رییس سازمان محیط زیست اظهار کرد: امروز زنانی که نماینده حدود نیمی از مردم جهان هستند، نمایندگان نجات دریاچه ارومیه شدند . کسانی که با دیدن زخم های این دریاچه، سخن سعدی بزرگ «چه عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار» را با پیوستن به کمپین میلیونی جامع عمل پوشاندند .

وی خطاب به استاندار گفت: همسران سفرای 12 کشور مقیم ایران معتقدند دولت برای نجات دریاچه گام های خوبی برداشته و می خواهند بدانند آنها چه کاری باید انجام دهند .

قربانعلی سعادت در پاسخ به این پرسش از همسران این سفرا خواست از این پس به عنوان سفیران دریاچه ارومیه، پیام زندگی آرتمیا و نجات دریاچه ارومیه را به دنیا برسانید .

وی افزود: امیدواریم با افزایش همکاری ها تکنولوژی های نوین در بخش صنایع و گردشگری به منطقه منتقل شود تا فضا برای تغییر صنعت و کشاورزی سنتی منطقه به کشاورزی نوین، صنعت توریسم و توسعه صنایع مادر و تجارت بین المللی باز شود .

در مقابل همسر سفیر مجارستان اظهار کرد: ما همسران سفرا خواسته شما، پیام نجات دریاچه را به مردم کشورمان و دنیا می رسانیم .

همسر سفیر هند نیز در تایید وی گفت: ما همه با گسترش پیام نجات دریاچه ارومیه موافق هستیم و در این زمینه همکاری خواهیم کرد .

سعادت با تشکر از آنها، خطاب به همسر سفیر هند بیان کرد: خوشبختانه ما در زمینه صنعت همکاری های خوبی را با کشور هند در منطقه ماکو آغاز کردیم و در زمینه صادرات سیب و بحث تولید چای نیز ارتباطات خوبی با تجار و صنعتگران هند داریم و امیدواریم این ارتباطات گسترش یابد .

در این نشست همسر سفیر چین نیز با اشاره به اینکه درباره دریاچه ارومیه بسیار شنیده بود؛ گفت: تصور می کنم در گذشته دریاچه خیلی زیبا بود، لذا پیام نجات دریاچه ارومیه را به مردم خودم خواهم رساند .

در این نشست همسر سفیر مالزی خطاب به سعادت اظهار کرد: ما در مالزی دریاچه های مصنوعی بسیار زیادی داریم براین اساس می توانیم در جریان احداث دریاچه مصنوعی کمکتان کنیم .

استاندار آذربایجان غربی نیز در مقابل با اشاره به اینکه هزار و 300 کیلومتر از دریاچه ارومیه غیرقابل احیاست، گفت: با توجه به اینکه کشور مالزی تجربیات بسیاری در ایجاد پارک های طبیعی و مصنوعی دارد، امیدواریم با انتقال این تجربیات و تطبیق آن با شرایط زیست محیطی منطقه، این محدوده از دریاچه را به پارک زیبایی تبدیل کنیم تا علاوه بر جلوگیری از تولید ریزگردها به زیبایی خود دریاچه ارومیه نیز بیافزاید .

نجات دریاچه نجات جان 5 میلیون نفر است

در آغاز نشست استاندار آذربایجان غربی به تشریح وضعیت دریاچه ارومیه پرداخت. وی اظهار کرد: با عدم مدیریت و افزایش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال های گذشته، این دریاچه در حال خشک شدن بود و خشکی آن به صورت مستقیم جان 5 میلیون نفر انسان را به شدت تهدید می کرد.

وی افزود: خشک شدن دریاچه ارومیه تبعات زیست محیطی بسیار زیادی در منطقه و حتی کشورهای همسایه در پی خواهد داشت و ریزگردهای نمکی علاوه بر جان انسان ها برای حیوانات و محیط زیست منطقه مشکلات بسیار سنگینی به بار خواهد آورد.

سعادت یکی از دلایل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه را مصرف بالای آب در بخش کشاورزی به صورت سنتی عنوان کرد و گفت: اقدامات مثبتی در خصوص مکانیزه کردن بخش کشاورزی با استفاده از فناوری های نوین و تغییر الگوی کشت و مدیریت صحیح مصرف آب در حال اجراست تا حق آبه دریاچه ارومیه به خودش بازگردانده شود.

وی تغییر معیشت مردم منطقه از بخش کشاورزی به بخش صنعتی و گردشگری را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: با توجه به بهتر شدن روابط خارجی ایران با سایر کشورها در سال های اخیر، امیدواریم تکنولوژی های نوین دنیا در بخش صنایع و گردشگری به منطقه منتقل شود تا فضا برای تغییر صنعت کشاورزی سنتی منطقه به کشاورزی نوین، صنعت توریسم و توسعه صنایع مادر و تجارت باز شود.

استاندار آذربایجان غربی ظرفیت این استان برای افزایش بهره وری با توجه به مرز مشترک با سه کشور خارجی را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: کشاورزی مدرن بهره وری در مصرف آب را بالا خواهد برد و تولید محصولات با کیفیت تر و در کنار آن ایجاد صنایع نوین تبدیلی برای محصولات کشاورزی و مواد معدنی می تواند وضعیت معیشت استان را دگرگون کرده و قدم بسیار بزرگی در راستای کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه باشد.

سعادت همچنین از تلاش های دولت برای احیای دریاچه ارومیه در سه سال اخیر قدردانی و اذعان کرد: دولت تمام توان خود را برای احیای دریاچه ارومیه بکار بسته و توانستیم با موفقیت مرحله تثبیت آب دریاچه را پشت سر گذاشته و وارد مرحله احیای آن شویم که تراز مثبت دریاچه ارومیه در سال جاری گواه این موضوع است.

وی با بیان اینکه راهکارهای احیای دریاچه ارومیه در 26 محور با استفاده از نظرات کارشناسان داخلی و خارجی به مرحله اجرا رسیده است، اضافه کرد: کشور ژاپن در دو سال اخیر همکاری های خوبی در احیای دریاچه ارومیه با دولت ایران داشته و امیدواریم این همکاری ها و تعاملات با سایر کشورها نیز برقرار و تداوم یابد.

همسران این 12 کشور مقیم در ایران در ادامه سفر خود از تالاب کانی برازان در حاشیه جنوبی دریاچه ارومیه و سایت زیست محیطی رشکان در داخل پارک ملی دریاچه ارومیه بازدید و با گروه های محلی زنان استان آشنا شدند





انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید