Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن ارگانیک ایران مطرح کرد:

بیراهه آب مجازی بدون در نظر گرفتن ردپای آب! + فایل صوتی

برنامه "گفت وگوی علمی" با موضوع (ضرورت تفکیک آب های شرب از آب های مصرفی) و با حضور محمدرضا داوری دبیر انجمن ارگانیک ایران و امید نوری عضو هیئت علمی دانشگاه روانه آنتن شد.

بیراهه آب مجازی بدون در نظر گرفتن ردپای آب! + فایل صوتی


به گزارش ایانا، محمدرضا داوری در برنامه "گفت وگوی علمی" رادیو گفت وگو گفت: مصرف آب شهری در مقابل مصرف کشاورزی خیلی کمتر است ولی این را هم در نظر داشته باشیم کیفیت آبی که در اکثر شهرهای ما دارد استفاده می شود مطلوب است و دولت ها همیشه یارانه برای این بخش در نظر گرفته اند تا بتواند آبی به خانه ها و منازل مسکونی برسانند که کیفیت مطلوبی داشته باشد.

برنامه " گفت وگوی علمی " با موضوع (ضرورت تفکیک آب های شرب از آب های مصرفی) و با حضور محمدرضا داوری دبیر انجمن ارگانیک ایران و امید نوری عضو هیئت علمی دانشگاه روانه آنتن شد.

محمدرضا داوری با بیان اینکه آب شرب به دلیل فرآیند تسویه، گران ترین آبی است که در داخل کشور استفاده می شود، گفت: بر اساس آمار ملی و بین المللی که منتشر می شود، بیشتر از 90 درصد آب کشورمان، مصرف کشاورزی می شود و ده درصد به بخش خانگی و صنعت اختصاص دارد.

وی افزود: مصرف آب شهری در مقابل کشاورزی خیلی کمتر است، ولی این را هم در نظر داشته باشیم کیفیت آبی که در اکثر شهرهای ما دارد استفاده می شود مطلوب است و دولت ها همیشه یارانه برای این بخش در نظر گرفته اند تا بتواند آبی به خانه ها و منازل مسکونی برسانند که کیفیت مطلوبی داشته باشد.

دبیر انجمن ارگانیک ایران از هدر رفت آب ها در مسیر تولید تا مصرف گفت و بیان داشت: این هدر رفت به دلیل فرسودگی لوله ها و سیستم آب رسانی است.

وی به آب مجازی اشاره کرد و توضیح داد: متاسفانه این آب را نمی بینیم ولی وجود دارد. البته چندین سال است که این مبحث باز شده است و بیشتر روی آن کار می شود. آب مجازی مقدار آبی است که یک کالا و یا فرآورده کشاورزی و صنعتی طی تولید مصرف می کند تا به مرحله تکامل برسد. البته آب مجازی تا حدی می تواند با آب صنعتی هم پوشانی داشته باشد ولی آب مجازی می تواند قبل از آب صنعتی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

امید نوری در ادامه در خصوص آب مجازی گفت: در سال 1993 توسط فردی به نام آلن این واژه مطرح شد و تا آن زمان کسی با این واژه آشنا نبود. در کنار واژه آب مجازی، واژه ای نیز به نام ردپای آب داریم که گاهاً صحبت کردن درباره آب مجازی بدون در نظر گرفتن ردپای آب، ما را به بیراهه خواهد برد.

وی خاطرنشان شد: ردپای آب شامل سه نوع آب سبز، آبی و خاکستری است که آبی، آن بخش از آب است که به عنوان آب تجدیدپذیر از آن استفاده می کنیم. در کنار آن، آب سبز است که حدود 300 میلیارد متر مکعب است که در واقع به شکل تبخیر و تعرق از دسترس ما خارج می شود و یا مقدار آبی است که وارد زمین می شود و در واقع گیاهان دیگری از آن استفاده می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه به این مسئله باید از بالا نگاه شود، عنوان داشت: اگر صرفا بخواهیم ببینیم که آب شرب مان مشکل دارد و یا مصرف مان بی رویه است، از واقعیت دور می مانیم زیرا نباید فراموش کنیم که کشاورزی مان آب زیادی دارد مصرف می کند.

قابل ذکر است، برنامه "گفت وگوی علمی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 21 از شبکه رادیویی گفت وگو پخش می شود و فایل صوتی این گفت و گو را می توانید از اینجا بشنوید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید