Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در گفت‌وگو با ایانا:

آمریکا با وساطت آذربایجان مشتری انار ایرانی شد/ 150 هزار تن انار ایران به اروپا صادر می‌شود

ایران با تولید یک‌سوم انار دنیا بیش از 150 هزار تن از این محصول را به کشورهای اروپایی؛ آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا کشورهای آسیای؛ کره جنوبی، ژاپن، پاکستان و همچنین آذربایجان به‌عنوان کشور واسط صادر می‌کند.

آمریکا با وساطت آذربایجان مشتری انار ایرانی شد/ 150 هزار تن انار ایران به اروپا صادر می‌شود


ایران با تولید یک‌سوم انار دنیا بیش از 150 هزار تن از این محصول را به کشورهای اروپایی؛ آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا کشورهای آسیای؛ کره جنوبی، ژاپن، پاکستان و همچنین آذربایجان به‌عنوان کشور واسط صادر می‌کند.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: به‌تازگی کشور آمریکا نیز به مشتریان انار ایرانی اضافه شده است و به‌طور غیرمستقیم و از طریق کشور واسط آذربایجان اقدام به خرید این محصول می‌کند و به‌نظر می‌رسد به‌زودی به‌صورت مستقیم با تجار ایرانی وارد مذاکره شوند.

ابوالقاسم حسن‌پور افزود: تولید هر کیلو انار برای باغدار کشور از مرحله داشت تا برداشت دوهزار و 500 تومان تمام می‌شود با هزینه بارگیری و سردخانه قیمت هر کیلو از این محصول به سه‌هزار تومان می‌رسد. تجار نیز معمولاً هر کیلوگرم انار را با همین میانگین قیمت (سه‌هزار تومان) خریداری می‌کنند که با اضافه شدن هزینه حمل و نقل دریایی یا هوایی هر کیلوگرم انار دو تا سه دلار در کشور هدف برای تجار تمام می شود. در نهایت تجار هر کیلو از این محصول را در کشور مقصد 3.5 تا چهار دلار به طرف خارجی می‌فروشند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها انجام شده نشان می‌دهد که قمیت هر کیلوگرم انار ایرانی، با توجه به درجه کیفیت آن، از چهار تا 12 دلار، در خرده‌فروشی‌ها به دست مصرف‌کننده خارجی می‌رسد.

حسن‌پور با بیان اینکه افزایش آگاهی مردم جهان از خواص درمانی و ارزشمند انار موجب شده هر روز بر تقاضا مصرف و سطح زیر کشت باغ‌های این میوه با ارزش افزوده است، تصریح کرد: در انار ماده‌ای به نام آنتی‌اکسیدان وجود دارد که تا حد قابل توجهی از بروز سرطان جلوگیری می‌کند و تظاهر این بیماری را کاهش می‌دهد. انار ایران به‌ ویژه اناری که در حاشیه کویر کشور به‌دست می‌آید به‌دلیل اختلاف دما در شب روز غنی از این ماده (آنتی‌اکسیدان) است به همین دلیل با وجود اینکه کشور آمریکا رقم اصلاح‌شده‌ای را با نام واندرفول ( Wonderful ) دارد که با عنوان رقمی برتر با خواص فراوان در جهان شناخته می‌شود، باز هم خواهان انار ایران است.

وی کرم گلوگاه انار را در ایران کنترل‌شده عنوان کرد و ادامه داد: برخی از باغدارن انار برای مبارزه با این آفت از مواد شیمیای استفاده می‌کنند، اما با توجه به سیکل زندگی آفت و فعالیت لارو درون میوه، کاربرد سموم شیمیایی در کنترل آفت چندان مؤثر نیست، ما به باغداران توصیه می‌کنیم که با حذف پرچم در مراحل اولیه تشکیل میوه قبل از تخمگذاری آفت، جمع‌آوری و انهدام انارهای آلوده روی درختان و انارهای آلوده کف باغ، شکار حشرات کامل این آفت با استفاده از تله‌های نوری و شکار حشرات بالغ نر با استفاده از تله‌های فرمونی به‌طور همزمان به مبارز با این آفات بپردازند.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری استفاده از پوشش کائولن فرآوری شده را نیز به باغداران توصیه کرد و یادآور شد: کائولن فرآوری‌شده با ایجاد پوشش سفیدرنگ، ضمن ایجاد ممانعت از تغذیه آفات مکنده از قبیل شته‌ها و کنه‌ها از شیره گیاهی، از آفتاب سوختگی میوه‌ها نیز محافظت کرده و باعث کاهش میزان خسارت می‌شود، همچنین کاهش ترکیدگی و ریزش میوه‌های باغ‌های انار و سایر درختان میوه و محصولات زراعی را از مزایای دیگر استفاده از پوشش کائولن فرآوری شده است.

حسن‌پور در پاسخ به این پرسش ایانا که آیا استفاده از این پودر سفید کائولن، بازار پسندی این میوه را کاهش نمی‌دهد، تأکید کرد: این انارها شاید ظاهر آراسته نداشته باشد، اما به‌دلیل استفاده بسیار کم از سموم شیمیایی از سلامت بالایی برخودار است. در دنیا مردم حاضر به پرداخت قیمت بالاتری برای خرید میوه‌های سالم هستند که میزان سم شیمیایی کمتری دریافت کرده‌اند. این فرهنگ نیز باید در ایران با شناخت روش‌های غیرشیمیایی مبارزه با آفات رواج پیدا کند و مردم بدانند بیش از اینکه به ظاهر میوه توجه کنند پیگیر این موضوع باشند که از چه روشی برای مبارزه با آفات استفاده شده است.

وی در پایان اظهار داشت: افزایش آگاهی مردم در این موضوع باعث خواهد شد که تمایل باغداران به استفاده از روش‌های کم‌خطرتر بیشتر شود و تولیدکنندگان به سمتی بروند که از سم کمتری استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، هم اکنون در کشور بیش از 85 هزار هکتار باغ انار وجود دارد که 65 هزار هکتار آن بارآور و مابقی آن در مرحله نهال است./

G-950726-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید