Iranian Agriculture News Agency

به مناسبت 16 اکتبر (25 مهر) روز جهانی غذا

بایدهای تولید پایدار غذا تا سال 2050

شیرین افتخاری

بایدهای تولید پایدار غذا تا سال 2050


شیرین افتخاری

16 اکتبر (25 مهر) سالگرد تشکیل سازمان خواربار و کشاوری ملل متحد (فائو) است که روز جهانی غذا هم نام گرفته است. این سازمان در سال 1945 میلادی در کبک کانادا تأسیس شد و با داشتن 169 عضو، بزرگ‌ترین مؤسسه تخصصی سازمان ملل متحد به‌شمار می‌رود. مقابله با گرسنگی هدف اصلی این سازمان تعیین شده است. در واقع، می‌توان تشکیل این سازمان را اقدامی عملی برای پایان دادن به ترس همیشگی انسان‌ها از گرسنگی ارزیابی کرد.

روز جهانی غذا، روز مبارزه با گرسنگی است. همه ساله در 16 اکتبر، مردم سراسر دنیا گرد هم می آیند تا تعهد خود را نسبت به کاهش دادن فقر اعلام کنند.


شعار روز جهانی غذا


شعار روز جهانی غذا: آب و هوا در حال تغییر است کشاورزی هم باید تغییر کند.

یکی از بزرگ‌ترین مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی، امنیت غذایی است. فقیرترین افراد دنیا -که بسیاری از آنها کشاورزان، ماهیگیران و گله‌داران هستند- بیش از سایرین از افزایش شدید درجه حرارت و تناوب در بلایای مربوط به آب و هوا رنج می‌برند.

با توجه به جمعیت رو به رشد جهان که تا سال 2050، به 9.6 میلیارد خواهد رسید، برای پاسخگویی به چنین تقاضای غذایی سنگینی، نظام کشاورزی و مواد غذایی نیاز به انطباق با اثرات نامطلوب تغییرات آب و هوایی دارند و باید انعطاف‌پذیرتر و قابل تطبیق‌تر باشند. این تنها راهی است که ما را قادر می‌سازد تا از سلامت اکوسیستم‌ها و جمعیت‌های روستایی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اطمینان حاصل کنیم.

تولید پایدار مواد غذایی به معنای تولید بیشتر و استفاده کمتراز زمین و استفاده صحیح از منابع طبیعی است. همچنین به معنای کاهش تلفات مواد غذایی قبل از محصول نهایی یا مرحله خرده‌فروشی از طریق فعالیت‌هایی چون برداشت بهتر، ذخیره‌سازی، بسته‌بندی، حمل و نقل، زیرساخت‌ها، مکانیسم‌های بازار و همچنین چارچوب‌های نهادی و قانونی است.

به همین دلیل، پیام جهانی سازمان ملل برای روز جهانی غذا 2016 چنین است: "آب و هوا در حال تغییر است؛ بنابراین مواد غذایی و کشاورزی باید بیشتر تغییر کند."

سازمان فائو از کشورهای جهان می‌خواهد برای رسیدگی در برنامه‌های اقدام برای آب و هوا، کشاورزی و غذا را مدنطر قرار داده و بر توسعه روستایی بیشتر سرمایه‌گذاری کنند.

با تقویت انعطاف‌پذیری کشاورزان خرده‌پا، ما می‌توانیم امنیت غذایی جمعیت رو به رشد گرسنه جهان را تضمین کرده و گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم.

بنا به گزارش فائو در سال 94، حدود 800 میلیون گرسنه شدید در دنیا وجود دارد و تولید محصولات غذایی جهت پاسخگویی به افزایش جمعیت جهان که در سال 2050 به بیش از 9 میلیارد نفر می‌رسد باید 60 درصد افزایش یابد.

بیش از نیمی از جمعیت جهان با شکل مختلف سوءتغذیه ازجمله تغذیه ناکافی کمبود ریز مغذی‌ها و چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند بر همین اساس نیاز مبرمی به افزایش تولید محصولات غذایی علاوه بر 60 درصد جهت پاسخگویی به افزایش جمعیت جهان که در سال 2050 به بیش از 9 میلیارد نفر می‌رسد وجود دارد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید