Iranian Agriculture News Agency

تغییرات اقلیمی جهانی و نبود مدیریت کارا به نابودی تالاب انزلی دامن زد

تغییرات اقلیمی جهانی و نبود مدیریت کارا در حوزه آبخیز و اراضی بلافصل تالاب انزلی باعث شده تا ارزش‌های آن یکی پس از دیگری از بین برود.

تغییرات اقلیمی جهانی و نبود مدیریت کارا به نابودی تالاب انزلی دامن زد


تغییرات اقلیمی جهانی و نبود مدیریت کارا در حوزه آبخیز و اراضی بلافصل تالاب انزلی باعث شده تا ارزش‌های آن یکی پس از دیگری از بین برود.

به گزارش ایانا ازروابط عمومی پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی، تغییرات شدید تالاب انزلی طی سالیان اخیر به دفعات گزارش شده است. این تالاب دیر زمانی نه‌چندان دور واجد تمامی ویژگی‌ها و ارزش‌های اکولوژیک شناخته‌شده تالاب‌های بین‌المللی بود یکی از مهم‌ترین زایشگاه‌های ماهیان ارزشمند دریای خزر در ناحیه جنوب غربی این دریا به‌شمار می‌رفت.

همچنین نقش بسزایی در حفظ محیط زیست شمال کشور و شهرهای پیرامون خود داشته است. در طول سه دهه گذشته تغییرات اقلیمی جهانی و نبود مدیریت کارا در حوزه آبخیز و اراضی بلافصل تالاب انزلی باعث شده تا ارزش‌های آن یکی پس از دیگری از بین برود. رسوب‌گذاری شدید و رشد گسترده گیاهان آبزی تغییرات شدیدی را در ساختار و عملکرد آن باعث شده است پیکره آبی بخش‌های شرقی، جنوبی و مرکزی تالاب انزلی تحت تأثیر دو عامل یادشده تهی از آب شده و تبدیل به نیزار، چمنزار و جنگل شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: این بخش‌ها تنها در هنگام بارندگی شدید و سیلاب دارای چند سانتی‌متر آب می‌شوند. پس از هر سیلاب، رسوب‌گذاری بیشتر و کاهش عمق بیشتر نواحی فوق رخ می‌دهد. حوضچه غربی به‌عنوان تنها پهنه آبی باقیمانده که از نظر شیلاتی اهمیت داشته و در امرار معاش ساکنان اطراف نقش اساسی ایفا نیز روند نابودی را طی می‌کند. رشد سریع گیاهان آبزی و متراکم شدن آنها در فصول رویش از چالش‌های عمده این بخش از تالاب بوده است، به‌طوری که حتی عبور و مرور شناورها در آن نیز غیرممکن می‌کند.

علیرضا میرزاجانی، عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم شیلاتی طی گشت‌زنی‌های اخیر خود در تالاب انزلی در راستای انجام پروژه‌های بررسی پراکنش سنبل آبی و میگوی رودخانه‌ای نشان داد که عدم کنترل رسوب و گیاهان آبزی باعث شده تا تالاب انزلی به‌صورت شبکه‌ای از کانال‌ها درآید که ارزش‌ها و کارکردهای یک تالاب بین‌المللی را نخواهد داشت./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید