Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و صنایع تبدیلی اتاق استان قم به ایانا اعلام کرد:

تلاش برای تغییر الگوی کشت در کویر مرکزی ایران/ امکان ایجاد 20 هزار هکتار باغ پسته

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان قم گفت: تلاش می‌کنیم با برگزاری نخستین "همایش منطقه‌ای حاشیه کویر مرکزی ایران"، الگوی کشت در این مناطق را تغییر دهیم.

تلاش برای تغییر الگوی کشت در کویر مرکزی ایران/ امکان ایجاد 20 هزار هکتار باغ پسته



رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان قم گفت: تلاش می‌کنیم با برگزاری "همایش منطقه‌ای حاشیه کویر مرکزی ایران" الگوی کشت در این مناطق را تغییر دهیم.

علیرضا شیخانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر افزود: این همایش چهارم بهمن‌ماه سال جاری با حضور سه معاون وزیر و اساتید دانشگاه در شهر قم برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: هدف از برگزاری این همایش یک‌روزه، ارزیابی وضعیت موجود همچنین ارایه راهکارهای مناسب برای مصرف بهینه آب با تکیه بر اصلاح و تغییر الگوی کشت است.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست اتاق بازرگانی قم، بررسی تغییرات اقلیمی و تأثیر آن بر کشاورزی منطقه، ارزیابی منابع آبی منطقه کویر مرکزی و پیش‌بینی روند تغییر آن، بررسی تغییرات منابع آبی بر تولید محصولات کشاورزی و ارائه الگوی کشت مناسب، معرفی گونه‌های زراعی و باغی، دارویی و مرتعی مناسب کاشت، معرفی گیاهان کم‌آب‌بر، معرفی روش‌های بهینه مدیریت آب در مزارع و باغ‌ها و معرفی گیاهان علوفه‌ای و مرتعی برای کمک به تأمین علوفه مهم‌ترین محورهای همایش چهارم بهمن‌ماه خواهند بود.

شیخان جمعیت حاشیه کویر مرکزی ایران را پنج میلیون نفر اعلام کرد و ادامه داد: این منطقه شامل استان‌های قم، جنوب تهران، سمنان، کاشان، اصفهان و اراک است.

وی خاطرنشان کرد: در این مناطق کشاورزی کویری انجام می‌شود و اگر گیاهان پرآب خواهی مثل یونجه با گیاهان کم‌آب‌بر جایگزین شوند، به مدیریت مصرف آب کمک شایانی خواهد شد.

شیخانی یادآور شد: هدف اصلی این همایش، تغییر در الگوهای مصرف آب با توسعه کشت گلخانه‌ای یا استقرار الگوی کشت در این مناطق است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا چنین همایش‌هایی بر اصلاح الگوی کشت تأثیرگذار است، به تلاش‌های انجام شده توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برای جایگزینی باغ‌های پسته با اراضی زراعی کم بازده اشاره کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست اتاق بازرگانی قم اضافه کرد: هشت سال پیش با هدف تغییر الگوی کشت 10 هزار هکتار باغ پسته در قم جایگزین اراضی زراعی تحت کشت جو، کلزا و غیره به‌عنوان محصولات آب‌بر با ارزش افزوده کم شد. امروز نزدیک به چهارهزار هکتار از این باغ‌ها بارور شده و به‌زودی شش‌هزار هکتار دیگر نیز به مرحله باروری خواهد رسید.

شیخانی تأکید کرد: استان قم بر اساس طرح آمایشی که اتاق با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان تهیه کرده، پتانسیل ایجاد 20 هزار هکتار باغ پسته را دارد.

وی افزایش سطح آگاهی‌های عمومی درباره بحران آب را حاصل برگزاری همایش‌هایی از این دست و تلاش رسانه‌ها دانست.

به گفته شیخان، تلاش‌های انجام شده توسط بخش‌های مختلف برای توسعه آگاهی در زمینه بحران به حدی بوده که حتی وزیر نیرو هم جرات پیدا می‌کند از بحران آب به عنوان عاملی برای از بین رفتن تمدن چند هزار ساله ایران یاد کند.

وی در پایان اظهار داشت: اگرچه دریاچه ارومیه دچار بحران شده و امروز گروه‌های زیادی بسیج شده‌اند که این مشکل را مدیریت کنند، اما آنچه در زیر زمین برای منابع آب زیرزمینی کشور رخ داده، بحرانی به مراتب خطرناک‌تر از دریاچه ارومیه را رقم خواهد زد، ولی به‌دلیل اینکه این منابع در زیرزمین هستند، با چشم دیده نمی‌شوند و هیچ‌کس متوجه خطر نمی‌شود./

هفته گذشته حسام‌الدین حسین‌زاده، مدیر کمیته اجرایی همایش منطقه‌ای حاشیه کویر مرکزی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از برگزاری همایش منطقه‌ای حاشیه کویر مرکزی ایران به‌منظور ارزیابی وضعیت موجود و ارائه راهکارهای مناسب مصرف بهینه آب با تکیه بر اصلاح الگوی کشت، در مورخ چهارم بهمن‌ماه سال جاری در قم خبر داده بود.



L-950724-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید