Iranian Agriculture News Agency

پیام تبریک مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری به مناسبت روز جهانی زن روستایی؛

یک روز برای بازنمایی عملکرد یک میلیارد و 800 میلیون زن روستایی

70 درصد امور کشت برنج در کشورمان توسط زنان روستایی انجام می‌شود. بیش از یک‌چهارم جمعیت جهان را نیز زنان روستایی تشکیل می‌دهند، اما شاید به‌دلیل عدم تحقق حقوق این بخش از جمعیت جهان است که مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2008 روز 15 اکتبر را به‌عنوان روز جهانی زنان روستایی اعلام کرد، روزی که می‌تواند نمادی از 364 روز زندگی سخت و طاقت‌فرسای‌شان باشد.

یک روز برای بازنمایی عملکرد یک میلیارد و 800 میلیون زن روستایی

70 درصد امور کشت برنج در کشورمان توسط زنان روستایی انجام می‌شود. بیش از یک‌چهارم جمعیت جهان را نیز زنان روستایی تشکیل می‌دهند، اما شاید به‌دلیل عدم تحقق حقوق این بخش از جمعیت جهان است که مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2008 روز 15 اکتبر را به‌عنوان روز جهانی زنان روستایی اعلام کرد، روزی که می‌تواند نمادی از 364 روز زندگی سخت و طاقت‌فرسای‌شان باشد. بنا بر پیام تبریک فروغ‌السادات بنی‌هاشم مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری به مناسبت روز جهانی زن روستایی 500 میلیون نفر از زنان روستایی در سراسر جهان زیر خط فقر زندگی می‌کنند. متن کامل پیام را در زیر می‌خوانید:

در سال 2008، مجمع عمومی سازمان ملل، به‌دنبال بحث‌‏هایی که در چهارمین کنفرانس جهانی زنان در پکن (چین) در سال 1995 انجام گرفت و نیز به‌دنبال قطعنامه 136.62 سازمان ملل در دسامبر 2007، روز 15 اکتبر را به‌عنوان روز جهانی زنان روستایی اعلام کرد.

بیش از یک‌چهارم جمعیت جهان را زنان روستایی تشکیل می‌دهند، اما هنوز 500 میلیون نفر از آنان در زیر خط فقر زندگی می‌کنند. بسیاری از مردم، گروه‌های محلی و سازمان‌های غیردولتی به پاس تلاش این قشر زحمتکش و به نوعی آسیب‌پذیر، روز جهانی زن روستایی را در سراسر جهان ارج می‌نهند وگرامی می‌دارند.

در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، زنان روستایی نقش مهمی در اقتصاد روستا ایفا می‌کنند. روز جهانی زن روستایی هم معطوف به حضور و مشارکت زنان در مناطق روستایی است و هم به چالش‌های آنان اشاره دارد. در بسیاری از کشورهای جهان زنان در کنار انجام کارهای خانه و رسیدگی به همسر و فرزندان، در زراعت محصولات کشاورزی، دامپروری، صنایع تبدیلی و همچنین فعالیت‌های خارج از مزرعه برای بهبود کیفیت خانواده خود، فعالیت می‌کنند. در ایران نیز تولید بیش از 70 در صد سبزی و صیفی، 90 در صد از فعالیت‌های مربوط به نوغانداری و حدود 70 در صد امور مربوط به کاشت و نشای برنج به عهده زنان است. علاوه بر آن بیش از 80 در صد فعالیت‌های مرتبط با دامپروری به‌ویژه دام سبک و طیور بومی و بیش از 90 در صد فرآوری زیتون به‌صورت کارگاهی و خانگی به عهده زنان روستایی و عشایری است و بیش از 80 درصد تولید صنایع دستی توسط زنان روستایی و عشایری انجام می‌شود.

سه رویداد مهم در روزهای 15، 16 و 17 اکتبر اتفاق می‌افتد که نقش کلیدی زنان را نشان می‌دهد. این سه رویداد، 15 اکتبر روز جهانی زنان روستایی، 16 اکتبر روز جهانی غذا و 17 اکتبر روز جهانی کاهش فقر است. به‌دنبال تصویب دستور کار جدید 2030 برای توسعه پایدار توسط رهبران جهان به‌عنوان نقشه راه جدید جهانی و تعیین 17 هدف برای اهداف توسعه پایدار ( SDG )، این سه موضوع بیشتر از قبل به هم ارتباط یافتند. این اهداف اساساً به زندگی زنان و دختران در سطح جهان، به‌ویژه زنان روستایی، پیوند خورده‌اند. هدف پایان دادن به فقر در تمامی اشکال آن در سراسر جهان، هدف پایان دادن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و بهبود تغذیه و ترویج کشاورزی پایدار و همچنین هدف رسیدن به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان ازجمله اهداف 17 گانه است.

زنان روستایی عاملان کلیدی دستیابی به تغییرات اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی هستند، اما دستیابی محدود به اعتبارات، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش ازجمله چالش‌هایی است که زنان با آن روبه‌رو هستند که با بحران‌های جهانی غذا، مسائل اقتصادی و تغییر آب و هوا تشدید شده‌اند. تضمین توانمندسازی زنان نه‌تنها کلید رفاه افراد، خانواده‌ها و جوامع روستایی است، بلکه با توجه به حضور گسترده زنان در نیروی کار کشاورزی در سراسر جهان، به بهره‌وری کلی اقتصادی کمک می‌کند.

اینجانب مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری ضمن تبریک روز جهانی زن روستایی به تمامی زنان روستایی و عشایری پرتلاش و توانمند کشورم، از فعالیت‌های مؤثر و مثبت آنها در توسعه کشاورزی و روستایی صمیمانه تشکر می‌کنم. امیدوارم با عطف توجه بیشتر سیاستگذاران و برنامه‌ریزان کشور، شاهد رونق و شکوفایی اقتصاد خانوار، روستا و توسعه اقتصاد ملی باشیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید