Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری خبر داد:

پیش‌بینی تولید 4.5 میلیون تن مرکبات در کشور/ توزیع مرکبات در بسته تغذیه دانش‌آموزان در دستور کار قرار گرفت

امسال حدود 4.5 میلیون تن انواع مرکبات در کشور تولید می‌شود که با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده با مازاد تولید روبه‌رو خواهیم بود.

پیش‌بینی تولید 4.5 میلیون تن مرکبات در کشور/ توزیع مرکبات در بسته تغذیه دانش‌آموزان در دستور کار قرار گرفت


امسال حدود 4.5 میلیون تن انواع مرکبات در کشور تولید می‌شود که با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده با مازاد تولید روبه‌رو خواهیم بود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری امروز در گفت‌وگو با ایانا با اعلام این خبر گفت: در سال گذشته 110 تا 120 هزار تن صادرات انواع مرکبات از کشور انجام گرفت، اما با این حال قیمت این محصولات منطقی نبود و در مقطعی باغداران دچار زیان شدند.

ابوالقاسم حسن‌پور افزود: برای ساماندهی مازاد تولید در سال جاری، روز گذشته جلسه‌ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی درباره برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از انباشت محصولات برگزار شد که در این جلسه پیشنهاد پرداخت مشوق‌های صادراتی، تسهیل در عملیات گمرک، کوتاه کردن زمان قرنطینه و ارائه خدمات بسته‌بندی مناسب و کاهش هزینه کامیون‌های یخچال دارد مطرح و مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس بیشترین اهداف صادراتی ما را شامل می‌شوند، خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است که میزان صادرات به این کشورها را نسبت به سال گذشته افزایش دهیم، اما یکی از راهکارهای پیشنهادی دیگر در این باره که می‌تواند تا حد زیادی در متعادل کردن مازاد تولید راهگشا باشد، افزایش مصرف سرانه در داخل کشور است؛ بر همین اساس توزیع مرکبات همراه با شیر و خرما در بسته تغذیه دانش‌آموزان مطرح شده است که می‌تواند از سوی وزارت جهاد کشاورزی و رسانه‌ها پیگیری شود.

حسن‌پور در توصیف ارزش‌های غذایی مرکبات ایران نسبت به محصولات مشابه در سایر کشورها ادامه داد: محصولات مرکبات ایران به‌دلیل برخورداری از ساعات بیشتر تابش نور خورشید از ارزش غذایی بالاتری نسبت به محصولات مشابه در کشورهای مدیترانه، مصر و اسپانیا برخوردار هستند، همچنین با توجه به درصد بالای رطوبت هوا در این کشورها تعداد دفعات سم‌پاشی به اجبار به 27 بار در سال می‌رسد؛ در حالی که در ایران این تعداد فقط دو تا سه بار در سال است.

وی با بیان اینکه میزان مازاد تولید مرکبات قابل پیش بینی نیست، تصریح کرد: امسال در کشور حدود 270 هزار تن پرتقال، 40 تا 74 هزار تن نارنگی، 480 تا 500 هزارتن لیموترش و 540 هزار هکتار تن نیز لیموشیرین و حدود 100 هزار تن گریپ‌فروت تولید می‌شود.

به گزارش ایانا، 310 هزار هکتار باغ مرکبات در کشور وجود دارد که از این میزان 270 هزار هکتار آن پرتقال، 43 هزار هکتار لیموترش، 30 هزار هکتار لیموشیرین و 25 هزار هکتار آن سایر مرکبات را تشکیل می‌دهد. همچنین 30 هزار هکتار از باغ‌های مرکبات در مرحله نهال هستند که 170 هزار هکتار آن را گریپ‌فروت تشکیل می‌دهد./

G-950719-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید