Iranian Agriculture News Agency

برگزاری همایش «نقش محیط های کنترل شده در تولید محصولات کشاورزی سالم» در منطقه آزاد ارس

همایش یک روزه «نقش محیط های کنترل شده در تولید محصولات کشاورزی سالم» با حضور مدیرعامل و معاونان منطقه آزاد ارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، معاونان، رؤسای ادارت شهرستان جلفا و سرمایه گذاران حوزه کشاورزی ارس در منطقه آزاد ارس برگزار شد.

برگزاری همایش «نقش محیط های کنترل شده در تولید محصولات کشاورزی سالم» در منطقه آزاد ارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: منطقه آزاد ارس در تکمیل
زیرساخت های
سرمایه گذاری و بویژه حوزه کشاورزی بسیار خوب عمل کرده است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، کریم مهری در همایش «نقش محیط های کنترل شده در تولید محصولات کشاورزی سالم» که در منطقه آزاد ارس برگزار شد، گفت: شرایط مناسب محدوده جلفا و خداآفرین منطقه آزاد ارس به واسطه فراهم شدن امکانات کامل زیرساختی، داشتن آب فراوان، خاک حاصلخیز و مصرف کم انرژی در این مناطق وضعیت مساعدی را برای ایجاد واحدهای گلخانه ای بوجود آورده است.

وی با قدردانی از مدیریت منطقه آزاد ارس به دلیل توجه به توسعه شهرک های گلخانه ای و کشاورزی گفت: ایجاد شهرک های کشاورزی باعث مدیریت متمرکز، اشتغال زایی، کاهش استفاده از انژری ها، افزایش بهره وری و در نهایت کاهش هزینه ها می شود.

مهری تصریح کرد: تشکیل اتحادیه ها و تعاونی های پویا ‏در راستای برندسازی و تجاری سازی محصولات گلخانه ای ارس در راستای صادرات به کشورهای حوزه Cis ‏یک ضرورت است.‏

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان، گفت: کشت گلخانه‌ای با استفاده از نانو ‏تکنولوژی های روز، به ‌عنوان کشت نوین به کمک بخش ‏کشاورزی آمده تا راهی جدید و کارساز ‏در مقابل صنعت کشاورزی بگذارد.

وی با بیان اینکه ‏زنجیره تولید در بخش کشاورزی از گذشته تا به حال از ‏اهمیت خاصی برخوردار بوده و بخش کشاورزی بیشترین ‏رویکرد و چالش را در این زمینه داشته است، یادآور شد: ‏مدیریت صحیح زنجیره تولید مستلزم برنامه ریزی دقیقی ‏است که صنایع وابسته به بخش کشاورزی را برای برآورد ‏نیازهای کامل بازارهای داخلی و خارجی، از نظر ‏حجم، کیفیت و زمان تحویل توانمند می سازد. ‏

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر درصد زیادی از محصولات کشاورزی در پروسه بازاررسانی تبدیل به ضایعات و از گردونه مصرف خارج می ‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی خاطرنشان ساخت: در شرایط کنونی مدیریت استفاده از ضایعات کشاورزی، صنایع تبدیلی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و همچنین استفاده از فناوری های نوین بسیار مورد توجه جوامع پیشرفته قرار گرفته است. ‏

مهری در پایان با اشاره به ‏ارائه تسهیلات بانکی کم بهره به بخش کشاورزی گفت: کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی ارائه شده بخش ‏کشاورزی به 15 درصد از طریق صندوق توسعه ملی و ‏شورای اقتصاد کار بسیار پراهمیت به شمار می رود و این مهم در ‏راستای حمایت از واحدهای تولیدی صادرات محور است.

گفتنی است همایش یک روزه «نقش محیط های کنترل شده در تولید محصولات کشاورزی سالم» با حضور مدیرعامل و معاونان ارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی و معاونان، رؤسای ادارت شهرستان جلفا و سرمایه گذاران حوزه کشاورزی ارس در منطقه آزاد ارس برگزار شد.

برگزاری کارگاه آموزشی محیط های کنترل شده، اعطای تندیس به فعالان حوزه کشاورزی و بازدید از پروژه تالار امین به عنوان بزرگ ترین و مجهزترین گلخانه خاورمیانه از بخش های جانبی این همایش بود که به همت معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید