Iranian Agriculture News Agency

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در روز ملی روستا نوید داد:

مراسم روز ملی روستا اول آبان برگزار می‌شود/ بسته ویژه توسعه و اشتغال پایدار در روستاها هفته آینده ابلاغ می‌شود/ پذیرش املاک روستاییان به‌عنوان وثیقه ملکی/ خبرگزاری‌ها ما را در نوع ارتباط با روستاییان نقد کنند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: امسال سهم آورده سرمایه گذاران برای توسعه و اشتغال پایدار در روستاها برای اولین‌بار به 15 درصد رسیده است که اول آبان توسط معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ می‌شود.

مراسم روز ملی روستا اول آبان برگزار می‌شود/ بسته ویژه توسعه و اشتغال پایدار در روستاها هفته آینده ابلاغ می‌شود/ پذیرش املاک روستاییان به‌عنوان وثیقه ملکی/ خبرگزاری‌ها ما را در نوع ارتباط با روستاییان نقد کنند


معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: امسال سهم آورده سرمایه گذاران برای توسعه و اشتغال پایدار در روستاها برای اولین‌بار به 15 درصد رسیده است که اول آبان توسط معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ می‌شود .

به گزارش ایانا؛ سید ابوالفضل رضوی امروز پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دولت یازدهم، هنر تدبیر و امید، با حضور در نشست مطبوعاتی ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع)، افزود: در سال های 93 و 94 در 15 مهرماه ، روز ملی روستا مراسمی در سالن اجلاس سران در حضور بالاترین مقام اجرایی کشور و تعدادی از وزراء و مقامات کشوری و لشکری برگزار می شد .

وی با بیان اینکه در این روز همه مقامات کشور در خدمت روستائیان قرار می گرفتند ، اظهار داشت: امسال و با توجه به سفر رئیس جمهوری به خارج از کشور، مراسم این روز را اول آبان برگزار خواهیم کرد .

رضوی در ادامه افزود: با توجه به برنامه ریزی هایی که از سال 93 و 94 با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و معاون اول رئیس جمهوری انجام شده است ، توانسته ایم خدمات خوبی برای توسعه روستا ارائه کنیم .

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در ادامه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که توسعه را باید در صدر برنامه ها قرار داد ، اظهار داشت: سخنان رهبر معظم انقلاب ، بسیار جامع بود برای اینکه توسعه روستا توجه برنامه ریزان کشور را به مکان های تولید و به تولید کنندگان معطوف کند .

وی گفت: توسعه روستا یعنی توجه به تولید کننده و استفاده از همه امکانات بالقوه ای که باید بالفعل شود .

رضوی اضافه کرد: یکی از دلایل مهم و اساسی که باعث شده است نتوانیم به رشد مطلوبی در سطح روستاها برسیم این موضوع بوده که توجه به روستا در کمترین حد خود بوده است .

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشورگفت: با توجه به دستور فرادستی رهبر معظم انقلاب و توجهات ویژه ای که در برنامه ششم توسعه به نقش روستا به عنوان کانون تولید و ارزش آفرینی شده است و همچنین با توجه به دستور تثبیت جمعیت روستائیان و مهاجرت معکوس به روستا ، رئیس جمهوری دستور توجه ویژه به روستائیان را ارائه کردند که در این بین توجه ویژه ای به روستائیان مرزنشین شده است .

رضوی با بیان اینکه وظیفه اسلامی - انقلابی و ملی ما توجه به توسعه روستا است، اظهار داشت : با توجه به اینکه درآمد خانوار روستایی 60 درصد خانوار شهری بود و با توجه به وظایفمان ، دو برنامه برای توجه خاص به روستائیان مدنظر قرار گرفت .

وی گفت: برنامه اول در پایان سال 93 اعلام شد که براساس آن تلاش شد تا در همه رشته ها تشکل های اقتصادی با ماهیتی فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی تشکیل شود .

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: بر این اساس به تشکل های اقتصادی بالای 25 خانوار ، وام 3 درصد با وثیقه کارت یارانه داده شد که در این بین بیشترین توجه به تشکل های 200 خانواری بود و این موضوع در روستاهای مرزی حتی با ارائه وام بدون کارمزد انجام خواهد شد .

رضوی با بیان اینکه امسال در شورای هم افزایی که در هر ماه برگزار می شود، نتایج بسیار خوبی به دست آمده و هفته آینده توسط جهانگیری ابلاغ می شود، اظهار داشت: در این بسته نکات ویژه و خوبی از جمله سهم آورده سرمایه گذاران برای توسعه و اشتغال پایدار در روستا مورد توجه قرار گرفت که این سهم برای اولین بار به 15 درصد رسیده است .

وی افزود: همچنین قرار شد تا آورده روستائیان اعم از ملک نیز به عنوان آورده محسوب شود و مصوب شد تا با تأیید شورای عالی روستا، املاک روستائیان به عنوان وثیقه ملکی قبول شود .

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اضافه کرد: علاوه بر آن طی جدولی نیز مشخص شد میزان وام بستگی به نوع شرکت ها از جمله دانش بنیان بودن و یا نوع روستاها ، که روستای محلی و یا مرزی هستند دارد و با این احتساب نرخ وام از 4 درصد تا 12 درصد معین خواهد شد .

بهره مندی 25 هزار روستا از اینترنت پرسرعت؛ تا پایان سال

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: با همکاری وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات تاکنون 18 هزار روستا از اینترنت پرسرعت بهره مند شده اند که این تعداد تا پایان سال به 25 هزار روستا افزایش خواهد یافت .

سیدابوالفضل رضوی در ادامه نشست خبری با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد جمعیت روستایی کشور از جاده آسفالته برخوردار هستند افزود: میزان برخورداری از جاده آسفالته برای روستاهای بالای 20 خانوار نزدیک به 82 درصد است .

وی اضافه کرد: وزارت نیرو متعهد شده است به همه روستاهای بالای 10 خانوار برق رسانی کند .

رضوی با اشاره به مشکل کمبود آب شرب در برخی از روستاهای کشور گفت: در سال 93 آب شرب حدود 7000 روستا در کشور با تانکر تأمین می شد و این موضوع باعث شد تا رئیس جمهور سال گذشته و برای اولین بار در تاریخ بودجه کشور، مبلغ 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی و با تعهد دولت به این امر اختصاص دهد و ما امیدوار هستیم با برنامه ریزی های وزارت نیرو در سال 95 و 96، مشکل بیش از 5500 روستا برای تأمین آب شرب برطرف شود .

رضوی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درخصوص نتایج طرح مشارکت اقتصادی روستاییان برای جامعه روستایی و میزان موفقیت این طرح در استان های کشور گفت: در پایان سال 93 موضوع مشارکت اقتصادی روستاییان به همه استان ها ابلاغ شد و امروز بیش از 200 شرکت مشارکت مردمی در روستاهای کشور ایجاد شده است .

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی در این موضوع پیشتاز است اظهار داشت تاکنون 48 شرکت مشارکت اقتصادی در استان خراسان رضوی تشکیل شده است و سایر استان ها نیز اقداماتی را در این زمینه انجام داده اند .

وی در ادامه درخصوص آمار دقیق اشتغال در سطح روستاها در 2 سال گذشته گفت : امسال با همکاری همه دستگاه های مربوطه 204 هزار شغل پایدار در روستاها ایجاد خواهد شد که این موضوع حاصل وحدت نظر همه دستگاه ها بوده و نسبت به گذشته امر پیشتازی است .

وی ابراز امیدواری کرد ایجاد شغل با برنامه ریزی های دقیق صورت گرفته به مراتب بیشتر از گذشته شود .

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص استفاده از ظرفیت NGO ها برای توسعه مناطق محروم گفت: استفاده از همه سازمان های مردم نهاد به چند دلیل برای ما حائز اهمیت است .

رضوی گفت: دلیل اول این است که این سازمان ها دارای افکار و انگیزه های خوب برای خدمت به مردم هستند و تاکنون بیش از 20 جلسه با این سازمان ها برگزار کرده ایم .

وی گفت: این جلسات با سازمان های مردم نهاد از جمله خیرین مدرسه ساز، خیرین بهداشت و درمان و همچنین خیرین فرهنگی بوده است و ما توانسته ایم از نظراتشان استفاده کنیم .

وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در نزدیکی بیشتر با این سازمان های مردم نهاد اظهار داشت: شما بعنوان رسانه به ما کمک کنید تا بتوانیم این سازمان های مردم نهاد را بیشتر شناسایی و از کمک های آنها استفاده کنیم .

رضوی تصریح کرد: تلاش داریم تا در مراسم روز ملی روستا که در اول و دوم آبان برگزار می شود، از چند سازمان مردم نهاد و پیشتاز خدمت در روستا تقدیر کنیم .

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه روستاییان و عشایر انسان های پرکار و کم ادعایی هستند اظهار داشت: روستاییان و عشایر انسان های کم مصرف پراثر هستند که متأسفانه در این مورد شاید در حق و شأن آنها کم لطفی های زیادی شده باشد .

رضوی اضافه کرد: از سایت ها و خبرگزاری ها می خواهیم که ما را در نوع ارتباط وخدمت رسانی نقد کنند .

وی تصریح کرد: متأسفانه هنوز فاصله زیادی وجود دارد تا بتوانیم خدمتی در حق و شأن روستاییان ارائه کنیم .

رضوی در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در کمک به توسعه روستاها و رفع محرومیت زدایی اظهار داشت:‌چندی پیش عکس فقیرترین مدرسه جهان در برخی سایت ها منتشر شد که متأسفانه ما از آن بی اطلاع بودیم .

وی اضافه کرد: ما به سرعت دستور بررسی این موضوع را دادیم و باید بگویم که ممکن است شما موضوعی را ببینید، اما ما نبینیم .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید