Iranian Agriculture News Agency

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در گفت‌وگو با ایانا:

شرکت‌های برتر شیلاتی روس به ایران می‌آیند/ بررسی کریدور سبز برای صادرات به روسیه، هفته آینده

دولت در حال حاضر تنها از تولیدکنندگان محصولات آبزی حمایت می‌کند، در حالی که مراحل بعدی یعنی بازاریابی و فروش محصولات فوق نیز باید تحت حمایت‌های خاص قرار گیرد.

شرکت‌های برتر شیلاتی روس به ایران می‌آیند/ بررسی کریدور سبز برای صادرات به روسیه، هفته آینده


دولت در حال حاضر تنها از تولیدکنندگان محصولات آبزی حمایت می‌کند، در حالی که مراحل بعدی یعنی بازاریابی و فروش محصولات فوق نیز باید تحت حمایت‌های خاص قرار گیرد.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: نروژی‌ها 13 قرارداد درباره تجهیزات ماهی در قفس با سرمایه‌گذاران ایرانی منعقد کرده‌اند که قرار است دانش و تکنولوژی این کشور به‌صورت خرید ادوات توسط ایرانی‌ها به کشور منتقل شود.

علی‌اکبر خدایی افزود: با وجود آنکه برخی تولیدکنندگان ایرانی با کپی‌برداری از ادوات ماهی در قفس توانسته‌اند این وسایل را در کشور بسازند، اما همچنان تمایل برای واردات این ادوات وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: پرورش ماهی در قفس فعالیتی سودمند است، اما برای آبزیان تولیدشده در این بخش نیز باید فکری اساسی شود؛ زیرا تولیدات تنها باید در کشورهای منطقه توزیع شود و در این راستا هنوز برای بازاریابی آنچه که قرار است در کشور تولید شود، فکری نشده است.

خدایی ادامه داد: نروژی‌ها قرار است ادوات ماهی در قفس، بچه‌ماهی و غذا را به ایرانی‌ها بفروشند که در مقابل لازم است با کشورهای اطراف همچون روسیه برای خریداری محصول به توافقاتی برسیم.

وی تصریح کرد: دولت از تولید حمایت می‌کند، اما باید زیرساخت‌های صادراتی نیز فراهم شود و در این راستا می‌توانیم از الگوهایی همچون کشور نروژ بهره ببریم که تولیدکننده و صادرکننده را به یک میزان مورد حمایت قرار می‌دهد.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران یادآور شد: کشور نروژ درآمد 9 میلیارد دلاری از صادرات آبزیان دارد و در جلسه‌ای که در هفته گذشته برگزار شد، مسئول مؤسسه تضمین نروژ برای حمایت از تولیدکنندگان سازنده ادوات ماهی در قفس به ایران سفر کرد؛ در حالی که هنوز تولیدکنندگان کشور ما تصمیمی برای فروش محصول خود ندارند.

خدایی تأکید کرد: دولت نروژ برای فروش ادوات و وسایل ماهی در قفس، درهای سفارت خود را برای تولیدکنندگان ایرانی باز گذاشته است تا راحت‌تر بتوانند صادر کنند.

وی اظهار داشت: قوانین سفت و سخت سازمان دامپزشکی کشور مسئله دیگری است که تولیدکنندگان ما با آن روبه‌رو هستند و لازم است در این زمینه نیز هرچه سریع‌تر اقدامات لازم انجام شود.


جای خالی کشور روسیه در نمایشگاه آبزیان

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران درباره شرکت‌های کره‌ای، نروژی، ایتالیایی و اسپانیایی و شرکت‌های داخلی که در نمایشگاه شیلات حضور دارند، گفت: در این نمایشگاه فرصت مناسبی برای فروش و صادرات محصولات آبزی ایرانی فراهم است، اما کشورهای دیگر در این نمایشگاه حضور نیافته‌اند؛ ازجمله اینکه روسیه یکی از بازارهای مهم صادراتی برای ایران محسوب می‌شود که در نمایشگاه فوق حضور ندارد.

خدایی از برگزاری جلسه کریدور سبز در محل اتاق بازرگانی خبر داد و افزود: در هفته آینده طی جلسه‌ای که در محل اتاق ایران برگزار می‌شود، شرکت‌های برتر روس برای صادرات محصولات ایرانی به کشورشان حضور خواهند یافت و تشکل‌ها و شرکت‌های مطرح در این بخش وارد مباحث عملیاتی می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرار است تعرفه صادرات به روسیه برای محصولات کشاورزی و آبزیان کاهش یابد و محصولات فوق در کمتر از 24 ساعت از گمرک ترخیص شود که در این زمینه تمامی مسائل پیش رو بررسی می‌شود./

M-950712-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید