Iranian Agriculture News Agency

به مناسبت برگزاری نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزی پروری و صنایع وابسته

برگزاری نمایشگاه بین المللی؛ کلید راهبردی توسعه شیلات

سبزینه - علیرضا کیهان پور
کشور ایران با حدود 5800 کیلومتر خطوط ساحلی و جزایر، ظرفیت های بالقوه فراوانی را در زمینه صنعت شیلات و آبزیان داراست .
قابلیت های صید و صیادی و منابع ارزشمند آبزیان دریایی، آبزی پروری در آب های داخلی و صنایع شیلاتی از جنبه اقتصادی برای کشور ما بسیار حائز اهمیت می باشد و این زیر بخش اقتصادی به لحاظ تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز جامعه، ایجاد امنیت غذایی، اشتغالزایی و کسب درآمد ارزی در راستای اقتصاد مقاومتی نقش مهمی را بر عهده دارد.
اهمیت شیلات و آبزیان از بعد سیاسی و اجتماعی و معرفی ایران به جهانیان و در بعد روابط خارجی و صادرات محصولات مرغوب دریایی و آبزی با احتزاز پرچم ایران بر فراز شناورهای فعال بر پهنه آب های نیلگون جنوب، شمال و آب های بین المللی به منظور اعتلای سیاسی و اقتدار ملی محرومیت زدایی در مناطق کمتر توسعه یافته، جلوگیری از مهاجرت ساکنان مناطق مرزی و روستایی و برقراری تندرستی در جامعه به عنوان یک غذای سالم نیز حائز اهمیت ویژه ای می باشد.
منابع ارزشمند آبزی خدادادی به کشور ما این امکان را می دهد که با سرمایه گزاری مناسب برای بهره برداری مسئولانه از ذخایر و منابع آبزیان در گستره صید و آبزی پروری، نه تنها موجب تامین بخشی از نیاز مردم به گوشت سفید و فرآورده های آن می شود، بلکه موجب اشتغال مولد، ایجاد صنایع جانبی و مهمتر از آن کسب درآمد ارزی قابل توجهی را برای تولید کنندگان و بهره برداران این بخش در ایران به ارمغان خواهد آورد. به بیان دیگر این سرمایه گذاری از جهات مختلف در کشور ما اهمیت شایانی دارد .
تفاوتی که امروز بین جهان در حال توسعه و جهان توسعه یافته وجود دارد، معیارش سرمایه، حجم تجارت، منابع طبیعی، تجهیزات صنعتی و حتی تعداد دانش آموختگان نیست بلکه معیار اصلی به نظر می رسد تفاوت بین دنیای پیشرفته، صنعتی و جهان غیر صنعتی، فناوری و بویژه فناوری پیشرفته است. نقش فناوری در تولید و آنچه که امروز کشوری را توسعه یافته و یا توسعه نیافته معرفی می کند، میزان بهره گیری از فناوری به روز در فرایند تولید است.
بررسی سیاست ها و برنامه های کشور توسعه یافته و صنعتی و تازه صنعتی گویای این نکته است که این کشورها به اهمیت و جایگاه فناوری پیشرفته واقف بوده و فناوری را به عنوان محور توسعه، اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی خود تلقی نموده اند.

نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزی پروری و صنایع وابسته و همایش فرصت های توسعه بازار و سرمایه گذاری در صنعت شیلات که از تاریخ شنبه 10 مهر تا روز دوشنبه 12 مهر در تهران و مرکز نمایشگاه ها و همایش های بین المللی برج میلاد طی مراسم ویژه ای افتتاح و برگزار خواهد شد، فرصت بسیار مناسبی برای نیل به اهداف کمی و کیفی شیلات ایران در عرصه داخلی و بین المللی در سند توسعه توسعه شیلات خواهد بود.
برگزاری چهار همایش تخصصی توسعه بازار آبزیان، فرصت های سرمایه گذاری در پرورش ماهی در قفس، میگو، ماهیان خاویاری و فعالیت های صید و صیادی و همچنین توجه به موضوعات تکثیر و پرورش انواع آبزیان، فرآوری، تجهیزات و ماشین آلات ساخت قفس های دریایی، تجهیزات مربوط به امکانات بسته بندی برای صادرات انواع محصولات شیلاتی و آبزی و امکانات پشتیبانی زنجیره پرورش ماهی در قفس در آب های شمال، جنوب و دریاچه های پشت سد کشور شرایطی را فرآهم خواهد نمود که شاهد جهشی فوق العاده در توسعه شیلات را بیشتر از گذشته شاهد باشیم.
ارتقای سطح روابط اقتصادی، تجاری و فنی مرتبط، اصلاح، تقویت و. بهبود سیستم در زیر بخش، آشنایی با آخرین دستاوردها و موضوعات تحقیقاتی، پژوهشی، آموزشی، ترویجی و توسعه ای، تسهیل ارتباطات تجاری و ارتقای رونق اقتصادی هدف، تبادل افکار و آرای کارشناسی و تخصصی، نمایش ابتکارات و نوآوری ها و محصولات تولیدی حسب موضوع، کارگاه های آموزشی - فنی و تخصصی در راستای اهداف تعیین شده در برنامه توسعه شیلات، واکاوی و جستارهای مسائل، مشکلات و رفع موانع رشد این صنعت نوپا به عنوان انتخابی برتر نیز از کمترین دستاوردهای برگزاری نمایشگاه های تخصصی است.
حضور فعال 100 شرکت، موسسه و دیگر دست اندرکاران این صنعت در داخل کشور و 15 کشور خارجی شامل فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، کره جنوبی و ... در این نمایشگاه می تواند نوید بخش سرمایه گذاری مطلوب سایر کشورها در صنعت شیلات و آبزیان ایران بوده و به کلیدی راهبردی در برنامه های توسعه شیلات ایران در عرصه داخلی و توجه جهانیان به این صنعت جذاب و با گستره تنوع و زیبایی زندگی آبزیان در تحقق آرمان های فنی - تخصصی با تاکید بر تامین امنیت غذایی جامعه با شعار غذای سلامتی از مزرعه تا سفره باشد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید