Iranian Agriculture News Agency

با هدف ارزیابی شرایط کشاورزی و کشت های فرا سرزمینی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس عازم قزاقستان شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: از جمله اهداف پروژه کشت های فرا سرزمینی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، می توان به اطمینان بخشی به امنیت غذایی با تولید محصولات استراتژیک و انتقال آن به داخل کشور و جبران کمبود منابع آب و خاک و نیز جلوگیری از تخریب منابع کشاورزی اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس عازم قزاقستان شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در رأس هیئتی متشکل از کشاورزان پیشرو استان برای ارزیابی شرایط کشاورزی و انجام کشت های فرا سرزمینی دریک سفر پنج روزه عازم کشور قزاقستان شد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، محمد مهدی قاسمی با اشاره به اهداف این سفر گفت: با توجه به شرایط خشکسالی در استان و به منظور مدیریت بهینه در بحران کم آبی، ضرورت انجام کشت های فرا سرزمینی دو چندان است که در همین راستا کشور قزاقستان به عنوان یکی از 10 کشور بزرگ تولید کننده غلات دنیا، به منظور بررسی میدانی شرایط کشاورزی آن و تحقق این مهم بویژه در زمینه کشت غلات و دانه های روغنی مورد نظر قرار گرفته است .

وی در ادامه با اشاره به کشت های فرا سرزمینی گفت: به استناد اصل 138 قانون اساسی و به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی، آیین نامه کشت های فرا سرزمینی در فروردین ماه سال جاری به تصویب هیات وزیران رسید که بر اساس این مصوبه کشت فرا سرزمینی به بهره برداری از منابع، ظرفیت ها، عوامل وامکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز در راستای حفظ منابع پایه تولید و ارتقای امنیت غذایی و سایر نیازهای صنعتی کشور اطلاق می شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: از جمله اهداف پروژه کشت های فرا سرزمینی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، می توان به اطمینان بخشی به امنیت غذایی با تولید محصولات استراتژیک و انتقال آن به داخل کشور و جبران کمبود منابع آب و خاک و نیز جلوگیری از تخریب منابع کشاورزی اشاره کرد .

رئیس این سازمان در ادامه به برخی از مزایای سرمایه گذاری در این طرح اشاره کرد و بیان داشت: استفاده از قانون سوبسید برای سرمایه گذاران خارجی، ثبات اقتصادی و سیاسی قزاقستان، روابط حسنه دولت های دوکشور طی سالیان گذشته، نیاز قزاقستان به ایران به عنوان ارزان ترین مسیر دسترسی به آبهای آزاد و ارائه تسهیلات مناسب با نرخ بهره پایین به سرمایه گذاران، از جمله ویژگی های برجسته تشویق کننده برای سرمایه گذاران بخش کشاورزی در این کشور است.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که استان فارس با دارا بودن کشاورزان پیشرو و نمونه در سطح ملی و
بین المللی می تواند در اجرای طرح کشت های فرا سرزمینی بسیار موفق عمل کند، یادآور شد: در حال حاضر یکی از سیاست های جهاد کشاورزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام این گونه اقدامات که به عنوان نمونه پس از بررسی های بعمل آمده و مطالعات صورت گرفته در مورد کشور قزاقستان، با توجه به وجود اراضی دیم وسیع و برخوردار از منابع آبی مناسب، می تواند فرصت مناسبی برای ترمیم بحران خشکسالی در استان فارس و همچنین توسعه صادرات و تولید بهینه محصولات کشاورزی باشد .

قاسمی از کشاورزان پیشرو، بهره برداران نمونه و همچنین سرمایه گذاران استان فارس در جهت تولید بهینه محصولات کشاورزی در کشورهای هدف نظیر قزاقستان خواستار مشارکت فعالانه در این طرح ها شد .

وی افزود: کشور قزاقستان تقریبا دو برابر مساحت ایران و نهمین کشور وسیع جهان به شمار می رود و با درنظر گرفتن موقعیت همسایگی و دارابودن پتانسیل های فراوان در بخش کشاورزی، یکی از مقصدهای مهم و مناسب در مدیریت بحران کم آبی و تحقق اقتصاد مقاومتی به حساب می آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در پایان به وضعیت کشاورزی قزاقستان اشاره کرد و گفت: این کشور دارای توانمندی‌های بالایی در بخش کشاورزی است، به نحوی که طی سال‌های اخیر تا حدود ۱۷ میلیون تن غله تولید و از این میزان حدود ۱۴ میلیون تن به خارج صادر کرده و بدین ترتیب از این حیث در ردیف پنجم صادرکنندگان غله جهان قرار گرفته است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید