Iranian Agriculture News Agency

تولید 10درصد خرمای جهان در ایران



مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان تولید 10 درصد خرمای مورد نیاز مردم جهان در ایران، گفت:سالانه 170 هزار تن خرمای تولیدی در کشور صادر می شود.

به گزارش ایرنا ابوالقاسم حسن پور عصر پنجشنبه در حاشیه ' آیین جشنواره ملی شکرانه خرما' در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در جمع خبرنگاران گفت:ایران یکی از کشورهای تولید کننده خرما در دنیا است و یک میلیون و 100 تن از مجموع 7.5 میلیون تن خرمای تولیدی در جهان در این کشور تولید می شود.
وی سطح زیر کشت نخلستان های کشور را 230 هزار هکتار خواند و افزود:از این مجموع، 200 هزار هکتار از نخلستان ها، بارور و 30 هزار هکتار به صورت باغ و نهال است.
** بهبود وضعیت نخیلات آبادان و خرمشهر از وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می شود
مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی همچنین در آیین جشنواره شکرانه خرما در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر گفت:مشکلات مربوط به بخش کشاورزی شهرستان های آبادان و خرمشهر در وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می شود.
حسن پور ادامه داد:در دفتر امور میوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اقدامات مطلوبی برای تامین زیرساخت ها، انتقال آب، تسطیح اراضی، کنترل نیزارها و کنترل حیوانات وحشی نظیر گراز از سوی موسسه جهاد نصر در شهرهای آبادان و خرمشهر انجام شده است.
حسن پور اظهار داشت:سال 93 با اندک اعتبار جذب شده در بخش باغبانی توانستیم چندین هکتار از اراضی کشاورزی شهرهای آبادان و خرمشهر را بازسازی کنیم.
حسن پور، حمایت بخش خصوصی از باغداران را ضروری دانست و گفت:قطعا حمایت بخش خصوصی از باغداران به لحاظ وجود زنجیره تولید مهم است.
*** خرما به مدارس و سبد مصرف خانوارها بازگردد
مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در ادامه سخنانش، ترویج مصرف خرما در مدارس را ضروری دانست و گفت:با شهرداری تهران نیز برای ترویج مصرف خرما در بین شهروندان گفت و گوهایی انجام شده است.
به گزارش ایرنا جشنواره شکرانه خرما با حضور مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، مسئولان استانی، محلی و جمعی از تولید کنندگان و کشاورزان استان های سیستان و بلچستان، خوزستان و شهرهای آبادان و خرمشهر برگزار شد.
در پایان این جشنواره از 40 نفر از تولیدکنندگان، کشاورزان نمونه و تنی چند از مسئولان دست اندرکار برگزاری جشنواره تقدیر شد.
این جشنواره در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر برگزار شد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید